Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor skaffer man en god fortellerstemme?

Tony J

Alle skal få
Vil med tiden muligens ønske meg en fortellerstemme til en video. Hvor finner man slike til en ikke alt for dyr pris? Jeg vet at jeg kan utlyse på det åpne marked, men det beste hadde vært om det hadde vært en egen nettside for dette. Har googlet, men finner ikke. Kanskje noen kan starte opp i denne nisjen? :)
 

Tony J

Alle skal få
Tusen takk for hjelp Msites:) Jeg googlet etter "fortellerstemmer" og ikke "voice over". Jeg visste ikke bedre :¨\
 

Stools

Tenk langsiktig og nå målet
Hei!

Jeg kan muligens hjelpe deg med VoiceOver. Jeg er sanger/keyboardist og produsent og har laget flere radiojingler. jeg har et fint og proffesjonelt hjemmestudio der jeg kan spille inn for en billig penge. Har vært i bransjen i 15 år. Pm meg om det skulle være interessant. Jeg vet ikke hva de etablerte studioene tar for dette, men jeg kan love deg en god pris.:)


Johannes
 

mrborgen

Medlem
Jeg har mange gode skuespillere som jeg har brukt til innlesing av fortellerstemme tidligere.

Jeg driver et digitalt barnebokforlag kalt Propell, og vi setter fortellerstemmer til alle bokappene våre. På opp til ti forskjellige språk.

Hvor mye tenker du å bruke på fortellerstemmen? Og har du eget studio, eller tenker du at de skal lese den inn selv hjemme?

Gi meg litt info, så kan jeg sikkert hjelpe deg med å finne en :)

Per
 
Det enkleste er å bare ta opp din egen stemme på bånd og teste ut forskjellige toneleier til du finner noe som funker. Her som alt annet: øvelse gjør mester!:) Forresten støtter evernote denne funksjonen, og er en heftig app ellers også.
 
Og har du eget studio, eller tenker du at de skal lese den inn selv hjemme?

Eget studio er helt overflødig idag. Bare en vanlig iphone4 og en audio app (f.eks mental note eller evernote) gir topp kvalitet på lyden. Har til og med gått ute i masse vind og snakket lavt og selv da kan ordene høres klart og tydelig uten noe problem. Bare sørg for at det ikke er alt for mye støy i rommet så går det nok bra :)
 

hansson

Langveisfarende
Dette er et eget fag. Mange av disse folka har mange års erfaring, noen har teaterutdanning osv. Hvordan skal en amatør uten spesielle anlegg for dette kunne konkurrere? La folk som kan sakene sine gjøre jobben, så gjør vi andre det vi kan best. Ville ikke en gang tenkt på å forsøke meg som elektriker, selv om jeg vet med sikkerhet at det går fint hvis man bare lærer seg hvordan man gjør det. Det er ikke noe problem å ta det fagbrevet heller, hvis man er noenlunde oppegående.
 
Har du gjennomført dette? I såfall hadde det vært artig å hørt hvordan det ble. :)

Har testa ut masse i forbindelse med videoer, og drevet litt med historiefortelling sjøl. Det viktigste er egentlig å visualisere historien du forteller som levende bilder inne i hodet, og prate naturlig ut fra dette. Ellers er det alltid en fordel å variere toneleiet (altså ikke snakke monotomt), å uttale ordene klart og tydelig blir sjelden feil og i noen tilfeller kan det funke å gå litt ned i toneleiet på slutten for å vise mer troverdighet (men ikke ta det så langt som nyhetsopplesere på tv eller flykapteiner, for da høres det lett ganske tåpelig ut). Et annet tricks...som kan funke...er å legge inn pauser midt i setningen på et punkt der tilhøreren...skjønner at noe mer...er på vei. Pauser er generelt alltid en fordel å putte inn.

En naturlig måte å prate på som passer i forhold til historien som fortelles er den generelle hovedregelen.
 
Topp