Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor skaffer man en god fortellerstemme?

Dag Frogner

Supermedlem
Eget studio er helt overflødig idag. Bare en vanlig iphone4 og en audio app (f.eks mental note eller evernote) gir topp kvalitet på lyden. Har til og med gått ute i masse vind og snakket lavt og selv da kan ordene høres klart og tydelig uten noe problem. Bare sørg for at det ikke er alt for mye støy i rommet så går det nok bra :)

Ehhh...nei. iPhone 4 er IKKE det samme som godt opptaksutstyr.
 
Dette er et eget fag. Mange av disse folka har mange års erfaring, noen har teaterutdanning osv. Hvordan skal en amatør uten spesielle anlegg for dette kunne konkurrere? La folk som kan sakene sine gjøre jobben, så gjør vi andre det vi kan best. Ville ikke en gang tenkt på å forsøke meg som elektriker, selv om jeg vet med sikkerhet at det går fint hvis man bare lærer seg hvordan man gjør det. Det er ikke noe problem å ta det fagbrevet heller, hvis man er noenlunde oppegående.

Spørsmålet er vel kanskje: amatør i forhold til hva da? Hvis du skal prate om et dataprogram du kan ut og inn er du kanskje mye bedre kvalifisert til dette enn en skuespiller som ikke skjønner hva han prater om. Innlevelse og å føle seg trygg på hovedbudskapet er noe av cluet i god fortellerkunst. Men såklart spørs det jo helt hva slags historier det er snakk om. Noen ganger kan sikkert skuespillere funke helt topp.
 
Ehhh...nei. iPhone 4 er IKKE det samme som godt opptaksutstyr.

For vanlig prat er da Iphone4 MER enn godt nok for de aller aller fleste formål.

Å investere i dyrt opptaksutstyr bare for prating vil jeg si er en luksus, som vil ha minimal impact på resultatet dersom det bare er snakk om prating. For innspilling av musikk blir saken såklart noe helt annet:)
 
Sist redigert:

mrborgen

Medlem
Eget studio er helt overflødig idag. Bare en vanlig iphone4 og en audio app (f.eks mental note eller evernote) gir topp kvalitet på lyden. Har til og med gått ute i masse vind og snakket lavt og selv da kan ordene høres klart og tydelig uten noe problem. Bare sørg for at det ikke er alt for mye støy i rommet så går det nok bra :)

Det spørs litt hva man skal bruke det til. Jeg kan love deg at vi hører aldri ville godkjent en som var spilt inn på en iPhone. Det ville gitt problemer når vi skal mastre lyden slik at den blir svært høy. Og selv en summende lyspære har gitt oss problemer med bakgrunnsstøy. Men så er vi veldig nøye med produksjonen av bøkene våre ;)

Alt til hvert sitt behov!

Men ja, eget studio trengs ikke nødvendigvis. Det er sant.
 

hansson

Langveisfarende
Nå snakket vi vel her om voiceover til en video, det vil si noe som bør høres proft ut. Når man ser en video forventer i de fleste tilfellene publikum en fortellerstemme à la det man hører på TV/film. Dette er ikke vanlig prating med bakgrunnsstøy fra gutterommet. Det er en grunn til at studioer har mikrofoner til mange titalls tusen, plugger og overganger i gull og gudene vet hva. Det er nok ikke bare jåleri. Men helt enig i at man fint kan prate selv på mobilen hvis man skal lage en enkel amatørvideo om noe man brenner for. Det blir litt annerledes hvis videoen skal brukes i markedsføring e.l.
 
Topp