Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan bytte farge på menybaren?

Tony J

Alle skal få
Jeg ønsker å bytte fargen på den menybaren øverst på mitt wordpress responsive theme.

Hvordan går jeg frem?

Jeg vil anta at det er "utseendet" - "redigering" - Hva nå?

Kan jeg tippe på header.php ? Jeg lurer på hva slags kode jeg må lete etter å finne frem, og
hva som eventuelt må byttes :)

Mvh Tony
 

Dag Frogner

Supermedlem
Bruk Firefox med utvidelsen Firebug. Det er helt uunværlig når du skal jobbe på denne måten. Da kan du klikke på det området du vil endre også får du beskjed om hvilken fil som må endres og du kan også endre det der og da og se resultatet direkte.

Farger endrer man stort sett alltid med css, i ditt tilfelle style.css.

Dette må du endre:

.menu {
background-color: #585858;
background-image: -moz-linear-gradient(center top , #585858, #3D3D3D);
clear: both;
margin: 0 auto;

Her må du endre background-color og også fargene som står ved background-image
 
Sist redigert:

muffins

Medlem
Mulig det finnes en kjapp måte å fikse det på direkte i innstillingene i Wordpress for det themet der, men om ikke må du sette det opp i CSS (regner med du snakker om merpenger dot no?). Bakgrunnen er satt opp med CSS-gradients, så du må endre fargekodene (#xxxxxx) på .menu elementet:

Kode:
.menu {
	background-color: #585858;
	background-image: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, from(#585858), to(#3d3d3d));
	background-image: -webkit-linear-gradient(top, #585858, #3d3d3d);
	background-image: -moz-linear-gradient(top, #585858, #3d3d3d);
	background-image: -ms-linear-gradient(top, #585858, #3d3d3d);
	background-image: -o-linear-gradient(top, #585858, #3d3d3d);
	background-image: linear-gradient(top, #585858, #3d3d3d);
	clear: both;
        filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr=#585858, endColorstr=#3d3d3d);
	margin: 0 auto;
}
 

Tony J

Alle skal få
Takk for tips muffins. Det var jo mange #xxxxxx å endre på der, hehe. Blir jo temmelig umulig for meg å teste meg frem med alle de mulighetene. Hadde det kun vært en plass og endre tall på så hadde jeg kunne fått det til :) Jepp. Mer penger.
 

muffins

Medlem
Aiai, Dag var litt raskere der gitt. :)

Ja det er litt tungvint. Hvorfor det er så mange er for at det skal funke i de fleste nettlesere.

Om du setter opp en gradient i Photoshop f.eks så kan du jo tweake og leke deg med fargene for å finne en passende gradient, og bare lime inn verdiene i koden når du er ferdig.
 

Tony J

Alle skal få
Hm, jeg er dum. Alle tallene er jo lik der, da blir det plutselig lett alikevel. Noen som fyrer opp en online farge til tall generator da? :D
 

Tony J

Alle skal få
Da var menyen endret og logo på plass. Inspirasjon: Facebookfargene og en råenkel tekstlogo. Det enkle er ofte det beste elns?
 

Beergear.no

Medlem
Så litt på dette før jeg tok kvelden i går.
Hvordan ser man hvilken fil man skal redigere?
Og hva gjør man når man kjører child theme.
Kopierer filen man skal redigere til child themet?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er absolutt å anbefale å bruke en child-theme ja. Det er fort gjort og; lag ny folder, lag ny fil "style.css" inni den med følgende innehold:
Kode:
/*
Theme Name:     budgetkat.nl
Template:       responsive
Version:        1.0
*/
Egentlig er du ferdig nå, men har da en template uten css-regler, så du kan gå to veier: Enten kopierer du all css fra style.css i responsive-folderen inni denne filen, eller så gjør du:
Kode:
@import url('../responsive/style.css');

Det er det jeg gjør nå for tiden slik at det er litt lettere å holde styr på "min" css. Utover det kan jo css'en til themet referere til andre css-filer igjen.
Med firebug er det lett å finne ut av hvilken fil css-koden ligger. Ta f.eks. classicparts.org: trykk på f12, så pil-ikonet øverst til høyre ved siden av 'bug'-ikonet, og klikk på f.eks. logoen, så finner firebug html-elementet i listen til venstre, og viser css-treet til høyre. I dette tilfelle viser den i css-treet 'img'; filen der den aktuell css-koden er definert vises høyre sentrert; klikk på den så ser du hvor filen ligger.

Det jeg selv gjør er altså å overstyre css'en i style.css som child-themet har hvis det er nødvendig.
Skal du tilpasse php-filer kopierer du de over til din child theme folder og tilpasser de videre. Nye filer lager du også i din child theme folder.

Forresten så er også boligtjeneste.no/ lagt basert på responsive. De fleste har vel etterhvert en foretrukken template, eller lager en egen basis-template.
 

Beergear.no

Medlem
Takk for forklaring ang. child theme.
Er sånn det ble satt opp hos meg når jeg brukte "one-click child theme"

Men sliter fortsatt litt med å finne ut av en ting, selv med firebug.
Om du ser på denne siden: MK808B Mini PC | Samok.no
Så ser du det står "Beskrivning" på "taben" Det ønsker jeg å endre på.
Etter hva jeg kan se så skal det ligge i woocommerce.css, men der finner jeg ikke noe "Beskrivning" :-/
 

Dag Frogner

Supermedlem
CSS-filene styrer aldri oversettelser eller slike ting. De har kun med styling å gjøre, som farger, skrifttyper, skygger etc etc.

Du må nok lete i en php-fil for å kunne endre det du vil og da må du søke etter "tab-description". Det enkleste er nok å laste ned alle filene og søke etter denne frasen.
 
Topp