Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan design liker vi Normenn?

MrOlsen

Medlem
Hei ... :)

Lurer paa hvordan design vi Normenn liker?
Dette er et generellt sporsmaal.

Hvor stort liker vi siden?
Onsker vi mange farger, evt hvilke?
Onsker vi alt samlet paa forste siden eller i menyer?

Dere ser tegninga.... Gi gjerne eksempler paa sider dere mene er typisk norsk...

Haaper paa en diskusjon paa dette temaet.
 

Knut

Medlem
Kommer litt an på alder også men grovt sagt så liker de under 20 litt prangende, tøffe og hippe ting. (selvfølgelig) Som f.eks. kule flashanimasjoner osv, men samtidig skal det være enkelt og finne fram og bruke. De over 20 vil ha ting som det har vært de siste 5 årende. Ren side med meny på siden, lett naigering, enkle fonter og nyttegrafikk og ikke grafikk for syns skyld. Felles er at ingen gidder å bruke 3 sekunder på å lete seg fram. De fleste vil ha alt klappet og ferdig da vi er altfor late til å lete etter noe. Da går vi heller på en annen side. :)
Men nå kommer det også mye an på hva slags side du skal lage.
VG, DB, Facebook, Nettby osv er typiske sider som nordmenn liker fordi de ikke har endret seg stort de siste årene.
Og forum som dette som har samme oppsett og ser likt ut som de fleste andre har gjort de siste 10 årene.
 
Sist redigert:

MrOlsen

Medlem
Hvordan vi liker det...

Er enig med Knut...

Vi liker det enkelt.

Men hvordan holde interessen mer enn 3 sekunder?
Er det lurt aa sette opp et blikkfang, da med den teksten du vil faa frem under? Roterend ting for det du for eksempel tilbyr ....

Er det lurt aa sette opp mye eller lite text paa forste siden? Foler at jeg av og til leser meg blind paa text hvis det blir for mye og mister interessen.

Flere ting aa ta hensyn til? Dette er et generelt sporsmaal ikke for noen bestemt side.
 

Ole

Medlem
Jeg synes hele spørsmålet er helt irrelevant.

Å lage ett "one-design-fits-all" er bare bortkastet tid....
Det blir som å lage en superoppskrift som alle liker, og plutselig står du der med en grandiosa... Jævlig kjedelig

For å overføre det til design: Hvis du tar summen av alles meninger vil du ende opp med norges mest kjedelige nettsted.

Design må lages for hvert enkelt nettsted og dets tema, ut i fra variabler som målgruppe, målgruppens interesser, alder, kjønn, bosted (by/bygd)... Andre ting som spiller inn er hvorvidt brukerne skal kjøpe noe, underholdes, lese tekster...
 

MrOlsen

Medlem
Irrelevant?

hehe
Ja du har kanskje rett i det Ole.
Ville komme fram til om det var noen store forskjeller mellom asiatisk og norsk design. Afrikansk og amerikansk.
Jeg tenkte at dere som designere maa ha satt dere opp noen tanker paa forskjeller mellom ulike verdensdeler.

Konklusjonen jeg har til naa er at det ikke er noe som er typisk norsk. Eller?


Jeg synes hele spørsmålet er helt irrelevant.

Å lage ett "one-design-fits-all" er bare bortkastet tid....
Det blir som å lage en superoppskrift som alle liker, og plutselig står du der med en grandiosa... Jævlig kjedelig

For å overføre det til design: Hvis du tar summen av alles meninger vil du ende opp med norges mest kjedelige nettsted.

Design må lages for hvert enkelt nettsted og dets tema, ut i fra variabler som målgruppe, målgruppens interesser, alder, kjønn, bosted (by/bygd)... Andre ting som spiller inn er hvorvidt brukerne skal kjøpe noe, underholdes, lese tekster...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tja, forskjellene går vel mer på hvilken teknologi som skal brukes og fokuseres på, og samtidig hva man velger å framheve. I norge er vi veldig glade i store bannere, mens de i usa liker ad-blocks med 8 stk små annonser samlet. I Norge vet ingen hva RSS er, mens det i usa er en svær industri for å "jukse" opp antallet abonnenter.

Ellers er det mye av det samme. Det vil si at gutter liker sort og jenter rosa. hehe.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg synes det er forfriskende å surfe på sider med tidlig 90 talls design, med linker spredd utover hele siden, noen som åpner i nytt vindu, andre ikke. Med glorete gif animasjoner og grelle farger. Er nesten litt som på juleaften, du vet aldri hva som dukker opp under neste link :D
 

picxx

Well-Known Member
kongkaffe.no is da pimp ;)

mnja...det blir liksom ikke det samme når man vet at det er et pr stunt.
picxo (eller hva de heter) er fine sider å surfe rundt på :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
mange som liker myspace-sider også - av en eller annen grunn. Piczo er jo helt forferdelige greier - spesielt tilpasset folk uten et snev av god smak.

..eller FRP'ere som det heter på norsk.
 
Topp