Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få bankkonto i USA?

Speca

Medlem
Jeg irriterer meg over at Amazon kun sender sjekker til Norge, så det jeg lurer på er hvordan jeg kan få en amerikansk bankkonto, slik at jeg selv kan kjøre wiretransfer til norsk konto? Jeg har amerikansk "Taxpayer Identification Number".(Amazon holder igjen 30% av inntektene til skatt, hvis man ikke har det.)

Er dette noe man kan få gjort fra Norge? Eller må jeg ta en tur over dammen for å ordne dette?

Og nei, til DEN som måtte lure, dette er ikke noe forsøk på å lure unna skattekroner. Årsaken er fordi at jeg synes det å få sjekker er en idiotisk metode for å få penger(fra den blir sendt fra USA til pengene er inne på min konto, så tar prosessen rundt 3 uker). Det skal også sies at ved en anledning, så har sjekken blitt borte på veien fra Usa til Norge, og å få Amazon til å sende en ny sjekk, var en omstendelig prosess.
 

Johan

Medlem
Bruk din norske bank til å åpne konto i USA

Hei
Har du firma registrert i norge ville jeg gått i banken din og bedt dem fikse det. Jeg fikk DnB til å fikse konto i UK uten mye om og men. Jeg benytter min engelske nettbank via min norske kodebrikke
 

Speca

Medlem
Jeg skal bytte fra Skandiabanken til DnB nå på firmakontoen, så det var en god ide. Takk.
 

Speca

Medlem
Syns og huske at man trenger social security number for å få konto.

Jepp, og det står det allerede i andre setning av innlegget mitt...

Jeg har amerikansk "Taxpayer Identification Number"(TIN). Det er dette nummeret man må ha, og gi til enkelte selskaper, om man ikke skal bli dobbeltbeskattet eller få ulike ting. Dermed trodde jeg svaret om SSN ikke ville komme, ettersom dette ikke er noe problem.

Kopi fra wiki:
Kode:
A TIN may be
a Social Security number (SSN)
an Individual Taxpayer Identification Number (ITIN)
an Employer Identification Number (EIN), also known as a FEIN (Federal Employer Identification Number)
an Adoption Taxpayer Identification Number, used as a temporary number for a child for whom the adopting parents cannot obtain an SSN
a Preparer Tax Identification Number, used by paid preparers of U.S. tax returns
 
"For å få en legal bankkonto i en vanlig amerikansk bank som privatperson, må du normalt ha et Social Security Nummer, i tillegg til en adresse, og da nytter det ikke med jetcarrier, da denne typen tjenester normalt krever en fysisk gateadresse og ikke godtar postboksadresser for registrering. Du må også møte opp personlig og legitimere deg og gjøre et kontant innskudd når du åpner konto. Det er vanlig praksis for de aller fleste banker i allefall."

Hentet fra en annen tråd.
 

picxx

Well-Known Member
Stemmer det Daniel skriver (har hentet fra annen tråd) over her.
Det samme gjelder dog ikke f.eks. i UK, så hvis det kunne være et bedre alternativ (jeg har ikke peil....en mannsalder siden jeg mottok sjekker) er jo det verdt å sjekke ut.
 

Speca

Medlem
"For å få en legal bankkonto i en vanlig amerikansk bank som privatperson, må du normalt ha et Social Security Nummer, i tillegg til en adresse, og da nytter det ikke med jetcarrier, da denne typen tjenester normalt krever en fysisk gateadresse og ikke godtar postboksadresser for registrering. Du må også møte opp personlig og legitimere deg og gjøre et kontant innskudd når du åpner konto. Det er vanlig praksis for de aller fleste banker i allefall."

Hentet fra en annen tråd.

Jeg har lest den tråden jeg også, og SSN har jeg som nevnt. Ellers så er fysisk gateadresse feil, da det kun angår private kontoer. For business er det andre vilkår som gjelder.

picxx skrev:
Det samme gjelder dog ikke f.eks. i UK, så hvis det kunne være et bedre alternativ (jeg har ikke peil....en mannsalder siden jeg mottok sjekker) er jo det verdt å sjekke ut.

I UK er det som kjent ikke trøbbel å få konto, så jeg kommer nok til å raskt registrere der. Men, det hjelper fortsatt ikke for sjekkene fra USA, dessverre.

Nå har jeg blitt tipset om at DnB har egen branch i USA, samt at Gjensidige tidligere var Citibank, så jeg tror at det er mulig å gjøre i dette landet. En kompis som jobber i BNP Paribas skulle høre med noen til uken.

Oppdatering av tråden kommer i løpet av neste uke.
 
Topp