Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få bilde med gjennomsiktig bakgrunn minst mulig?

Dag Frogner

Supermedlem
Når jeg lager bannere for kunder har jeg to problemer:

1. Kunden har en del bilder som skal være i annonsen, ofte bilder jeg må klippe ut som skal ha gjennomsiktig bakgrunn.

2. De som publiserer annonsene har en maksgrense på 50kb, noe som begrenser bruk av bilder med gjennomsiktig bakgrunn, da disse blir for store.

Så vidt jeg vet må jeg lagre bildene i PNG-24 i Photoshop for å få de med 100% gjennomsiktig bakgrunn. Det fungerer også med PNG-8, men da får det utklippede bildet en hvit ramme rundt seg.

Finnes det en annen måte å lagre bildene på slik at de blir med gjennomsiktig bakgrunn, men samtidig så små som mulige?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan prøve å gjøre rammen rundt png8-bildet om til fargen som ligner bakgrunnen de skal vises på, istedenfor hvit?
Gif har samme problem som png8 - men samme mulig løsning.
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Kanskje det er en løsning å bruke et annet verktøy, virker som det er Photoshop som "kødder det til".
-Altså som i at det ikke er formatet som er problemet.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis det er statisk eller gifanimerte bannere kan du vel bare lagre bildet i jpg med bakgrunn i samme farge som resten av banneret.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nutz: Tips meg gjerne om programmer som klarer dette bedre enn Photoshop. ;)

picxx: Dette er bilder som skal være i flashbannere. Og problemet er jo at dersom jeg f.eks lager en bakgrunn som dette Google Bilder-resultat for http://www.freeiconsdownload.com/site-images/Large/banner_03.jpg så skal det noe til å klare å matche bakgrunnen på bildet til det. Er ikke alle bannere som har kun énfarget bakgrunn.

Pong: Du tenker på at jeg skal fargelegge rundt bildet etterpå?
 

Nutz

Med lem
Du tenker på å ta en "crop/lasso" uten å få en hvit snerk i bruddet? (Som i det pumpende hjertet til Tonny nederst på siden her)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nei, ikke helt.

Ofte når jeg får filer fra kunder så får jeg det i PSD. Da ligger alt i separate lag. Når jeg skal lage banneren, må jeg ta ut hvert enkelt av disse elementene for å fikse animasjonen.

La oss si at jeg skal bruke et bilde av en pc. Jeg fjerne alle andre lag slik at bare pc`en er synlig og velger "trim" for å croppe bildet slik at det blir akkurat så stort at pc`en passer innenfor rammene. Cluet her er at jeg MÅ ha gjennomsiktig bakgrunn fordi jeg vil plassere bildet oppå en fargerik bakgrunn.

Hvis jeg nå lagrer som PNG-24 ser det bra ut, men blir for stort (kB). Lagrer jeg som JPG og 50% kvalitet, blir kB fint, men bildet MÅ ha en hvit/ensfarget bakgrunn, noe jeg ikke kan bruke.


Hvis jeg lagrer bildet i JPG så får jeg en liten kB på bildet og det er jo flott. Men da MÅ det være hvit/ensfarget bakgrunn på bildet. Lagrer jeg som PNG-24 får jeg fin gjennomsiktig bakgrunn, men filen blir for stor.
 

picxx

Well-Known Member
picxx: Dette er bilder som skal være i flashbannere.

Ja, jeg tenkte meg nesten det, så løsningen med bakgrunn er vel ikke helt god med tanke på at disse bannerne ofte er "flytende" animasjoner nei.
Du kan jo prøve å minske dpi resolution på bildet, men dette kan jo igjen gå utover kvaliteten.
(image->image size->resolution)
 

picxx

Well-Known Member
Dpi/oppløsning har forresten ingenting å si for bilder på skjerm, der er 100 pixler er 100 pixler uansett.

Joda, skjønner det, men et bilde på 100X100 px. kan jo være på enten 700kb eller 14,3kb.
Trodde det var denne "størrelsen" KN var ute etter jeg, men mulig jeg har missforstått her da :)
 

picxx

Well-Known Member
Hva om du først lagrer bildet som .jpg (før du beskjærer det) og går ned på kvaliteten der.
Hent deretter bildet opp, beskjær det og lagre det som .png.
Da burde størrelsen bli mindre....kanskje?
 
Topp