Hvordan få et .no forum?

Nexus

New Member
Har prøvd å søke litt etter dette, men fant ingen bra svar.

Jeg har forstått at man må være registrert i brænnøysundregisteret for å kunne ha .no domene.
det jeg lurer på er hvordan blir det med skatt? Hva vil dette enkeltmannsforetaket si for meg som vanlig arbeidstaker og privatperson? Jeg skal kun starte et relativt lukket forum, men det hadde vært morro og hatt et .no domene. Kommer sikkert ikke til å tjene penger på dette, kanskje en hundrings i evt reklameinntekter, men det skjer sikkert ikke, da dette som sagt er et relativt lukket forum.

Håper på svar

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis du har mer inntekter enn utgifter i firmaet, blir overskuddet lagt oppå din vanlige lønn og du skattes deretter. La oss si at du har 100.000kr i overskudd på firmaet. Om du da har 36% skattetrekk, vil du måtte skatte 36.000,- ekstra. Men dersom du f.eks har 100.000 i underskudd, vil du få igjen 36.000,- ekstra på skatten.

Så overskuddet/underskuddet blir regnet sammen med din vanlige lønn og det er da totalen (vanlig lønn + overskudd evt -underskudd) som er summen du skal betale skatt utfra. :)

Enkelt fortalt. :)

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det holder jo i massevis at en forening eller en bekjent av deg står som ansvarlig for .no-domenet, du finner kanskje en slik person/forening i din vennekrets?

Santo

Active Member
Det er ikke noe i veien for å registrere et "sovende" enkeltpersonforetak, altså bare for å kunne registrere ett eller flere .no domener. Ikke koster det noe heller.

Og så lenge du ikke driver med noe næringsvirksomhet og bare har enkeltpersonforetaket for å kunne registrere domener så vil det ikke ha noe å si for deg som arbeidstaker eller privatperson ift. skatt, regnskap, osv.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det er ikke noe i veien for å registrere et "sovende" enkeltpersonforetak, altså bare for å kunne registrere ett eller flere .no domener. Ikke koster det noe heller.

Og så lenge du ikke driver med noe næringsvirksomhet og bare har enkeltpersonforetaket for å kunne registrere domener så vil det ikke ha noe å si for deg som arbeidstaker eller privatperson ift. skatt, regnskap, osv.

Riktig dette, men skattemyndighetene vil etter hvert fatte interesse for et selskap som ikke gjør noen verdens ting. Har opplevd det selv, at skattemyndighetene har mast etter aktivitet i et "sovende" selskap.

Forøvrig synes jeg nok alle som driver litt på web burde ha et eget firma, om ikke annet så for å skrive av pc, blyant og blekkpatroner :)

Santo

Active Member
Riktig dette, men skattemyndighetene vil etter hvert fatte interesse for et selskap som ikke gjør noen verdens ting. Har opplevd det selv, at skattemyndighetene har mast etter aktivitet i et "sovende" selskap.

Men var dette et enkeltpersonforetak eller en annen selskapsform?

Jeg kjenner ganske mange som har hatt slike sovende enkeltpersonforetak i en årrekke, og skattemyndighetene har aldri vist noen som helst interesse for de.

Og om de skulle mase, så kan de forøvrig mase så mye de vil, for det er ikke noe krav til noen aktivitet i et slikt selskap.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Men var dette et enkeltpersonforetak eller en annen selskapsform?

Jeg kjenner ganske mange som har hatt slike sovende enkeltpersonforetak i en årrekke, og skattemyndighetene har aldri vist noen som helst interesse for de.

Og om de skulle mase, så kan de forøvrig mase så mye de vil, for det er ikke noe krav til noen aktivitet i et slikt selskap.

Var ikke et enkeltmannsforetak nei, men jeg kan vel ikke tro at det er noen forskjell? Et selskap i skattemessig betraktning er jo et selskap som staten interesserer seg for?

Hvis det var slik at alle personer i Norge kunne ha sitt eget enkeltmannsforetak for å kjøpe .no-domene og skrive av blyantene sine (litt flåsete sagt) - uten at skattemyndighetene forlanger aktivitet/lønnsomhet - ville det vel kanskje vært slik?

Santo

Active Member
Var ikke et enkeltmannsforetak nei, men jeg kan vel ikke tro at det er noen forskjell? Et selskap i skattemessig betraktning er jo et selskap som staten interesserer seg for?

Hvis det var slik at alle personer i Norge kunne ha sitt eget enkeltmannsforetak for å kjøpe .no-domene og skrive av blyantene sine (litt flåsete sagt) - uten at skattemyndighetene forlanger aktivitet/lønnsomhet - ville det vel kanskje vært slik?

Jeg vet ikke eksakt hvorfor, men erfaringsmessig bryr de ihvertfall seg ikke om slike sovende enkeltpersonforetak.

Men på andre selskapsformer vil det fort komme spørsmål om det ikke leveres næringsoppgaver eller er noen aktivitet.

Topp