Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få TD sine afflinker til å validere?

zapotek

Medlem
Det at en side ikke MÅ validere er jo greit, men jeg tenkte at det uansett er greit å ha det på plass. Jeg tror også som deg at det vil ha mer og mer og si fremover og da er det kjedelig å sitte der med massevis av feil.

På hvilken måte da? Brorparten av alle nettsidene på Verdensveven har flust av valideringsfeil. Om en nettleser begynner å vise disse sidene på en underlig måte, hvor mange tror du vil bruke den nettleseren?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg tror at Google kommer til å bry seg mer om validering i tiden fremover når det gjelder SERP. Den siste tiden har de selv sagt at tiden nettsiden bruker på å laste har fått mer å si og jeg tror altså at validering kommer til å spille en større rolle fremover.

Er jo bare noe jeg tror, men uansett syntes jeg det er en fordel å ha minst mulig feil på siden. Kjedelig om man en dag sitter med en nettside som fungerer dårlig i flere av de store nettleserene fordi koden bare er rot.
 

adeneo

Medlem
Her er jeg enig med deg Dag, og Matt Cutts har nevnt validering og feil på sider ved flere anledninger, og så tidlig som i 2007 ble det nevnt at sider bør validere, men at en test gjort av Google i 2006 viste at 97% av alle sider ikke validerer.

Omtrent på samme tiden begynte man å snakke så vidt om hastigheter også, og for et par års tid siden begynte man å snakke mer alvorlig om å bruke dette som et av kriteriene for søkeresultater, og i April 2010 ble dette inntatt i algoritmene.

Når Matt Cutts skriver gjentatte ganger at validering er viktig, så er det naturlig å tro at Google sannsynligvis jobber med en løsning for å vektlegge validering i søk, hvor de sannsynligvis kommer til å overse enkelte vanlige feil, men hvor sider med mye grove semantisk feil blir plassert lavere i SERPS osv. så det kommer nok, men det er nok samtidig litt verre å implementere, både teknisk og fordi Google's egne sider ikke validerer.
På den andre siden så brukes validering internt i Google som en slags kvalitetskontroll på deres egne sider, selv om disse inneholder feil, så en lignende løsning kommer nok på nett etterhvert også.

Fikk du testet med cdata innenfor javascript taggene ?
 

adeneo

Medlem
CDATA er egentlig ikke html i det hele tatt, men noe som henger igjen fra sgml, så det skal ikke ha noe å si.
Jeg vet 100% sikkert at det ikke har noen betydning på Adsense eller Adbrite, men vet ikke sikkert når det kommer til TD, men det skal være noe rimelig wonky med koden til TD for at CDATA har noen betydning, da taggene for det første er kommentert ut, og for det andre ikke er gyldig html, og fjernes derfor egentlig når siden rendres. bivirkningen er at at all javascript som står mellom CDATA taggene ikke leses av W3C, og derfor validerer siden, men det skal ha null betydning på selve kjøringen av scriptet.

Dette er en løsning som er brukt mye på alle typer trøblete scripts i over et tiår, så det er en helt godkjent måte å gjøre det på, og brukes til og med av Google i enkelte tilfeller, så det burde ikke være noe problem i det hele tatt, og det er ingen grunn til at TD ikke skal godta å bruke CDATA.
 

adeneo

Medlem
Det er mulig validering blir viktig for SERPs en gang i fremtiden, men foreløpig klarer jeg ikke helt å føle stresset :) :

Det kommer nok noe, men det blir nok ikke slik at man setter dette øverst på lista over viktige ting hos Google, heller ikke slik at småfeil har noen betydning, men at man kun prøver å sette sider som helt klart er laget av noen som ikke aner hvordan man strukturer et html dokument litt lengre ned på søkeresultatene. Og dette er selvfølgelig bare mine spekulasjoner, jeg aner selvfølgelig ikke hva Google kommer til å gjøre i fremtiden.

På den andre siden må man nok skille mellom vanlige folk og de store aktørene, og det er nok rimelig sikkert at Google er klar over sine "feil", men at de anser det som akseptabelt, de lager tross alt nettlesere og sitter i de fleste arbeidsgruppene som jobber med webstandarder, så de har nok kontrollen på sine egne produkter.
Google bruker også ofte kode som ligger litt over den gjennomsnittlige webdisignern, og som ikke alltid er korrekt i forhold til W3C, men som allikevel virker.
Validering er forøvrig en grei måte å sjekke at man ikke har glemt noe eller satt noe på feil sted, men får man feil som man vet hva skyldes, og man har såpass med kunnskap at man vet at feilen ikke har noen større betydning, så er det etter min mening heller ikke noe å stresse etter, men svært mange lager sider uten å validere, og ender opp med noe som ikke fungerer konsistent i alle nettlesere og det som verre er.

Det vil jo uansett være en fordel med en side som validerer, ettersom man da er sikret mot endringer og feil som kan oppstå i fremtiden, samtidig så er man litt sikrere på at siden fungerer som tiltenkt, selv om det ikke er noen garanti. Jeg har sett mye kode som validerer som ikke virker i det hele tatt.
 

Ole Avranden

utvandret
@adeno: Er enig at validering er en brukbar indikasjon ifbm kvalitetssikring, men jeg tror ikke det blir en særlig viktig faktor for SERP med det første.

Bare det faktum, som denne tråden spinner rundt, at hvis du plasserer en annonse så validerer ikke siden lenger, tilsier at det i alle fall ikke er en viktig variabel i Googles algoritmer.
 
Topp