Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan fører dere regnskap? (dere som gjør det selv)

nag

Medlem
Hei

Nok ett spørsmål, hvordan fører dere som driver en liten internettvirksomhet regnskap?

Trenger noen tips eller ideer for hvordan jeg kan organisere dette. Det beste hadde vert å kjøpe ett regnskapsprogram, men foreløpig gidder jeg ikke bruke penger på det. Mamut osv koster fort noen tusen i året og inntil jeg vet at jeg kommer til å få noe omsetning av betydning så kunne jeg tenke meg å slippe de utgiftene.

Hva er da alternativene?
Fakturering er ikke noe problem, finnes flere utmerkede alternativer som er gratis.

Men selve regnskapet, her har jeg ikke funnet noe som er gratis og dugende.
Fører dere i de gode gamle kassebøkene? Excel? Eller er det noen som har en genial løsning på dette problemet?

mvh
Nag
 

Ståle

Medlem
Jeg bruker total fra mammut, og det funker knall. fakturering og regnskap. Greit å ha alt på stell fra starten av.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg bruker Excel. Scanner inn alt av faktura/kvitteringer, og skriver ut alt jeg får elektronisk. Har altså 2 sett.
Har mva-avregning en gang i året, og prøver å ajourføre alt en gang i måneden.
Har ikke fått en detaljsjekk av skattemyndighetene enda, så det kommer nok snart engang.

I forfjor og året før måtte jeg betale forhåndsskatt (en gang 3. måned var det vel), men etter ifjor ga de opp det igjen (jeg var da 5 måneder i karibbean med hele familien). De slår det nok på igjen neste år tenker jeg.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg gjør det samme som Pong høres det ut som. Excel fungerer fint når man har et ENK med få bilag. Lagrer alt i en ringperm. Synes faktisk det er litt spennende å gjøre det selv, da jeg liker å lage grafer o.l for å se hvordan ting utformer seg. Morsomt å ha statestikk over seg selv og sitt eget foretak.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
For AS ville jeg nok anbefalt å bruke regnskapsfører, da alt plutselig blir mye strengere. ENK holder det med excel, om du har sånn passe oversikt over hva du driver med.
 
K

Kontoristen

Guest
Til dere som ikke bruker regnskapsfører eller har eget regnskaprogram.
Ønsker gjerne å vite hva som er grunnen til dette, er det prisen, syns dere evt det er enklere med exel osv?
 

nag

Medlem
For det første er det prisen. Er ikke interessert i å betale flere tusen kroner for regnskapsprogram før jeg vet om det blir noe særlig av virksomhetene i det hele tatt. Skal man ha de versjonene som har noe for seg, med utfylling av næringsoppgaver osv så blir det faktisk en del lapper ut av det.

For det andre så synes jeg det aller meste av slike programmer er utrolig dårlig laget. Mamut er greit, men det meste andre jeg har prøvd synes jeg rett og slett er skuffende. Hadde man laget like lite brukervenlige nettsider som en del av disse programmene er så hadde det nok blitt få besøkende. Var et tips om BAS21 tidligere i tråden, dette er for å være ærlig noe av det verste jeg har sett.

For det tredje så er det nok mange som vil føle at programmene er for kompliserte (mange funksjoner som man ikke trenger) dette gjelder nok spesielt ENK som ikke er MVA registrert og som har få bilag og bare trenger en veldig basis regnskapsfunksjon + enkel fakturering. Jeg jobber til daglig med større økonomisystemer og har ikke problem med kompleks funksjonalitet. Har faktisk vurdert å skrive mitt eget program som gjør det man trenger for en minivirksomhet, har tenkt gjennom det meste så er proggingen som gjennstår, men det tar litt tid så det har ikke blitt prioritert enda.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hovedårsaken min er at jeg ønsker å ha bedre oversikt selv. Som jeg sa tidligere i denne tråden synes jeg det er morsomt å lage simple søyler og grafer for å se hvordan mitt lille foretak utvikler seg. Jeg har grafer for omsetning, lønn, utgifter, markedsføringsbudsjetter og mye mer. Nyttig er det nok ikke, men jeg synes som sagt det er spennende. Er klar over at det finnes verktøy som regnskapsførere kan bruke for å gi meg dette, men de få jeg har sett har hatt en alt for høy prisklasse for meg.

En av de andre grunnene til at jeg ikke bruker regnskapsfører er rett og slett fordi jeg ikke er sikker på hva jeg skal sende til regnskapsføreren. De forskjellige byråene bør informere mer om kommunikasjonsprosessen mellom kunde og regnskapsførerer på nettsidene sine (noe jeg vil ta opp med en kunde av meg her inne, uten at jeg nevner navn).
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
For det tredje så er det nok mange som vil føle at programmene er for kompliserte (mange funksjoner som man ikke trenger) dette gjelder nok spesielt ENK som ikke er MVA registrert og som har få bilag og bare trenger en veldig basis regnskapsfunksjon + enkel falturering.

Dette er hovedårsaken til at jeg bruker excel. Selv om jeg er mva pliktig, så har jeg fortsatt en veldig simpel bedrift. Det går bare fakturaer inn og ut. Jeg har ingen ansatte eller andre kompliserte ting gående, derfor blir det bare et stort hodebry å sette seg inn i mange av programmene som er der ute.

På tide noen lager en løsning for frilansere og småbedrifter, aller helst webbasert.
 
Topp