Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan føres donasjoner? Og er det fordeler med dette kontra ren inntekt fra salg?

Tony J

Alle skal få
Ønsker å se på muligheten for å gi besøkende muligheter til å donere små slanter for oppretthold av drift og videre utvikling. Hvordan skal dette føres og er det noe fordeler med dette kontra inntekt for bruk av tjenesten eller inntekt fra salg? Mvh
 

Thomas.T

Medlem
Jeg er ingen regnskapsfører, så dette blir bare synsing fra min side, men vil tro at med mindre du er registrert
som en non-profit organisasjon, vil donasjoner bli regnet som vanlige salgsinntekt med tanke på mva, skatt, etc..
 

Steve Cash

Medlem
Jeg finner ikke noe helt konkret om shareware/donasjoner og lignende, men jeg antar at det dekkes av dette avsnittet i Lignings-ABC, selv det i utgangspunktet handler om lønnstakere:
6 Gaver som mer indirekte er knyttet til arbeidsforhold
6.1 Generelt
Selv om gaven ikke gis direkte fra arbeidsgiver, vil det foreligge skatteplikt hvis gaven har klar sammenheng med arbeidsforholdet.

Ville det m.a.o. ikke ha vært sannsynlig at gaven hadde vært ytet om vedkommende ikke hadde vært ansatt der han er eller hatt det oppdraget han har (min uthevning), vil det i alminnelighet foreligge skatteplikt.
Merk at Lignings-ABC bare handler om skatt, merverdiavgift har egne regler, men jeg antar at hvis en mottar godtgjørelse for over kr 50 000 i løpet av 12 måneder, så vil en bli registreringspliktig, selv om betalingen ikke er avtalt på forhånd med kunden.

Videre vil det være en forutsetning av dette får et slikt omfang at det kommer inn under reglene for næringsvirksomhet.
 
Sist redigert:
Topp