Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan fjerne bakgrunn på bilde

Frodem

Medlem
Heisann

Er det noen som kan vise meg eller gjøre det for meg ? Jeg har ett bilde (legger det ved her) som jeg skulle hatt bort det hvite på (bakgrunnen)

Jeg vil gjerne lære hvordan jeg kan gjøre dette.
 

Vedlegg

  • logo.jpg
    logo.jpg
    12,3 KB · Sett: 27

Frodem

Medlem
Hei

Har prøvd meg i gimp, men jeg ser det att det bilde ikke har noen markert høyre siden, så derfor når jeg prøver å fjerne bakgrunnen på høyre side, så går det inn på selve bildet mitt.

Frode

ps, skal teste photo og pen tool
 

Xenocide

New Member
Det enkle er oftest greiest - siden det er et såpass lite bilde kan du gjerne zoome inn i Photoshop og bruke Eraser Tool :) Er ikke sikker på om du har fått det til enda, så tok meg en omgang med viskelæret.

Men ellers bruker jeg Pen Tool mye når jeg skal fjerne bakgrunn. Er det en ensfarget bakgrunn ville jeg prøvd Magic Wand eller Select>Color Range først - kantene blir litt "jaggy", men det finnes metoder for å jevne dem ut.

så derfor når jeg prøver å fjerne bakgrunnen på høyre side, så går det inn på selve bildet mitt.

Når dette skjer, kan du for eksempel klikke Q (i Photoshop). Da går du inn i noe som heter Quick Mask mode, og kan bruke Brush Tool til å "pensle over" de områdene du ikke ønsker markert. Vanskelig å forklare skriftlig, så legger ved link til tutorial:
Quick Mask Tutorial -G- by #photoshop-tutorials on deviantART

For øvrig er jeg sikker på at du finner relevante tuts på good-tutorials.com eller pixel2life.com.
 

Vedlegg

  • saveover.png
    saveover.png
    24,4 KB · Sett: 4

eightworx

Art Director
Dette har jeg svart før men kan kopiere det inn her for deg:

"for.eks en modell med hvit bakgrunn skal settes inn i ett milijø..:

1. trykk på Channels

2. Velg den channelen som gir deg størst kontrast ifra det hvite

3. gå på image - calculation velg multiply og 100%, trykk ok
- nå skal det være enda større kontrast ifra det hvite..

4. jobb med levels (Comman\apple\ctrl + l) slik at det du vil ha klippet ut blir sort mens bakgrunnen blir hvit.

5. når du har gjort dette skriv inn 3px i feather avhengig av hvor stort bildet er, trykk Command\apple\ctrl + click på layeret.

6. nå skal alt det hvite være markert, trykk backspace eller delete (Bildet må være i en layer for å gjøre dette ikke stå som bakgrun)

7. nå skal det hvite rundt objektet være vekke.

Hvis du ikke klarer å få objektet helt svart og bakgrunnen helt hvit bruk Brush tool (B) for å tegne ut hvite områder som hårstråd\blanke områder på en topp etc.

Slik gjør fotografer det og det er kjempe fyfy og fortelle det egt. :p men krever mye trening for å få det pent til..."

Dette er da photoshop, men kan også gjøres i gimp selv om gimp har en langt dårligere render... Håper det hjalp! Da er bildet ditt ganske utbrent også kan kreve litt puttling...
 

eightworx

Art Director
test.jpg


slik satt jeg det sammen med noe som kunne vært en realistisk bakgrun. Men med ett langt mindre utbrent bilde og ikke minst større kunne man satt inn noe mer detaljert.
 

Frodem

Medlem
Hei

Takker for god info! Steike det siste bildet ditt eightworx var stilig da :) Skal prøve å ta meg tid å lese mere og få dette til selv.

Bildet er dårlig ja.. min venstre side på bilde vises jo ikke en gang :)

Frode
 
Topp