Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan gi kvittering når man er freelancer?

Jazz

Medlem
Hei alle sammen..

jeg er freelance webdesigner og utvikler, jeg er selvlært og driver med dette i tillegg til studie. Jeg har ikke tjent noe penger enda, men jeg begynner å få kontakt med noen kunder og skal få noen oppdrag snart.....

Men hvordan er det med lover og regler? Må jeg lage en bedrift? Må jeg eller kunden betale noe skatt eller moms eller lignende? Hvordan skal jeg gi kvittering til kunden?

tusen takk
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du må nødvendigvis sende en faktura til kundene dine for å få penger, og fakturaen vil da fungere som en "kvittering" i kundens regnskap.

Moms skal du ikke ta inn før du har omsatt for mer enn 50.000 i løpet av en tolvmåneders periode, og du har blitt registrert i MVA-registeret. Det er ulovlig å ta inn moms før dette.
 

allegretto

Medlem
Registrer et enkeltmannsforetak i brreg.no, og få deg en regnskapsgiver som guider deg videre.
Vil anbefale deg å ha hovedfokus på jobben din som webutvikler, så tar regnskapsgiveren din av seg dette med skatt,mva etc
 

hansson

Langveisfarende
Ja, du kan ikke etablere enkeltpersonforetak selv før du blir myndig. Du kan f.eks. i mellomtiden få en av foreldrene dine til å gjøre det i sitt navn, og så betale ut lønn til deg. Ellers kan du jo vente til du blir 18 og heller sende et såkalt "lønnskrav". Du skriver en kontrakt med oppdragsgiver på hvor mye du skal ha utbetalt, og gjør dem oppmerksom på at du skal ha dette utbetalt som lønn. Send skattekort/kopi av skattekort og et ark med personalia og to linjer om at du ifølge avtalen ber om utbetalt lønn på kr. xxx for oppdrag xxxxx. Tror det er det enkleste inntil videre.
 

Nutz

Med lem
Når du er såpass ung, så har du sikkert et frikort.. :)
Være helt åpen om din situasjon til oppdragsgiver, få han til å gjøre om dette oppdraget til en "feriejobb", og få han til å føre beløpet på frikortet..
 

hansson

Langveisfarende
Ellers kan du jo vente til du blir 18 og heller sende et såkalt "lønnskrav".

Her mente jeg selvfølgelig at han skulle vente med ENK til han ble 18 og få lønn før det. Uklar setning.

Msites: De færreste småfolk får forhåndsregistrering av mva. Det er de som skal investere i maskiner til flere hundre tusen fra dag 1 som får det, eller som kommer over omsetningsgrensa etter et par dagers drift. Har jeg fått oppgitt fra Skatteetaten, ihvertfall.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Her mente jeg selvfølgelig at han skulle vente med ENK til han ble 18 og få lønn før det. Uklar setning.

Msites: De færreste småfolk får forhåndsregistrering av mva. Det er de som skal investere i maskiner til flere hundre tusen fra dag 1 som får det, eller som kommer over omsetningsgrensa etter et par dagers drift. Har jeg fått oppgitt fra Skatteetaten, ihvertfall.

Dette er positivt feil etter mine erfaringer, men det er godt mulig det er blitt endret i det siste.

Har du vært borti noen som har fått avslag på forhåndsregistrering?
 

Bjørnar

Gründer
jeg fikk avslag på forhåndsregistrering, selv om jeg kunne dokumentere fremtidige salg. måtte pent vente til jeg hadde passert 50k. dette var for to år siden.
 

Msites Ltd

Livsnyter
jeg fikk avslag på forhåndsregistrering, selv om jeg kunne dokumentere fremtidige salg. måtte pent vente til jeg hadde passert 50k. dette var for to år siden.

Ja, de ser vel an typen ;) hehe....

Kan hende de har strammet inn på dette - av uante grunner!

Hva slags tilbakemelding ga de da på hva du skal gjøre med de første 50.000,- som i prinsippet er mva pliktige i det øyeblikket du passerer 50K?

Du skal jo egentlig innkassere mva på et senere tidspunkt da....

Norge og mva er noe merkelige greier med sin 50K grense altså. Lager jo bare masse ekstra arbeid!
 

Bjørnar

Gründer
helt ærlig, jeg gjorde ingenting med de første 50. satte en strek i regnskapet, og lagde ett regnskap før 50k, og ett etter 50k. garantert ikke riktig, men slik gjorde jeg det i alle fall, etter beste evne.
 
Topp