Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan gi kvittering når man er freelancer?

peterandrej

pensjonert moderator
Hva slags tilbakemelding ga de da på hva du skal gjøre med de første 50.000,- som i prinsippet er mva pliktige i det øyeblikket du passerer 50K?

Dette er - etter hva jeg har erfart, fått opplyst, etc - helt galt. De "første" 50k er ikke MVA-pliktig omsetning. Det er først når du når en omsetning 50k du er pliktig til å ta inn MVA, og å reg. deg i mva-registeret. Ingen omsetning før dette punktet går under mva-bestemmelsen.

De eneste jeg vet om som har fått forhåndsregistrering i mva-registeret er bedrifter som helt åpenbart vil oppnå en omsetning på 50k i løpet av kort tid. Nye Rema-butikker er et godt eksempel.

Trådstarter har slik jeg vurderer det NULL mulighet for forhåndsregistrering.
 

zapotek

Medlem
Jepp, og den *første* fakturaen som overstiger 50k skal være med moms.

Eks:

Du har til nå omsatt for 46 000,- (alt uten moms).

Du skal fakturere en kunde for 7 000,-. Hele denne fakturaen skal være med moms.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Veldig enig med MSites. Hadde vært en mye enklere løsning å bare kreve inn mva fra 0. Hvis du ikke kommer over 50k, så beholder du mva'en. Fin starter-bonus, men så er den politiske holdningen her i landet litt mer slik at man helst ikke skal drive for seg selv.
Husker jeg rett er det slik i Nederland med at du beholder mva'en hvis du er for liten.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Veldig enig med MSites. Hadde vært en mye enklere løsning å bare kreve inn mva fra 0. Hvis du ikke kommer over 50k, så beholder du mva'en. Fin starter-bonus, men så er den politiske holdningen her i landet litt mer slik at man helst ikke skal drive for seg selv.
Husker jeg rett er det slik i Nederland med at du beholder mva'en hvis du er for liten.

Poenget mitt var vel ikke å beholde mva selv, men å kreve det inn fra første krone, samt få de fradragene man har krav på når man er mva registrert!

@Peterandrej: Vi sitter da med litt forskjellig erfaring, og det er godt mulig min er litt "utdatert" siden det nå er over 4 år siden sist jeg praktisk gjorde dette.
Når det gjelder forhåndsregistrering er det godt mulig dette er blitt mer "systematisert" slik at det er mer konsekvens i det.

Hvorvidt TS har mulighet for forhåndsregistrering eller ei vet man jo ikke da det første oppdraget fint kan være 45K og da skulle det i bunn og grunn ikke være vanskelig å sannsynliggjøre at man kommer over de 50K.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt enkelt og greit: Hvis man f.ex. har fakturert kunder for 45.000 og neste faktura er på 6000, så vil de 45000 være MVA-frie, mens den på 6000 vil få lagt til mva. Når jeg gjorde det så fikk jeg beskjed om at det enkleste var å fakturere "vippefakturaen" (mitt uttrykk - altså den fakturaen som får deg over 50000) først uten MVA, men å skrive en merknad at MVA ville bli etterfakturert. Tror dette er ca 3 år siden for min del.

Litt rotete syns jeg, menmen, det funka da.

Det viktigste er - alt du har fakturert tidligere, før "vippefakturaen" enten dette dreier seg om 49.999,- eller 20.000,-, skal det IKKE betales MVA på. "Vippefakturaen" er den første det (hvordan det nå gjøres) skal kreves inn mva på.
 
Topp