Hvordan intrigere et web photo gallery i en div? HASTER!

kongle

New Member
Jeg har laget flere gallerier med Web Photo Gallery i Photoshop. Når jeg linker til et galleri (i Dreamweaver), åpnes det jo. Men jeg vil ha det slik at web galleriene blir inkludert i websiden. Altså, galleriet skal være inne i en div, f.eks i #content.

Hvordan får jeg det til?

Haster!

hansson

Langveisfarende
Det fineste og kanskje enkleste er jo om du kopierer hoveddelene av html-koden som Photoshop-galleriet har laget og limer det inn i div-en der du vil ha galleriet. Det skal fungere så lenge du a) endrer url-ene til alle bildene eller b) flytter alle bilder til det andre domenet og endrer url-ene slik at de peker mot riktig sted på nettjeneren din.

kongle

New Member
Prøvde å kopiere html kodene som photoshop har laget til galleriet, men hvilke url'er jeg skal fikse på og til hva skjønner jeg liksom ikke.

Jeg kopierte hele html koden fra webgalleriet og inn i div'en. Vet ikke om det var nødvendig, men.

Vet noen om videoleksjoner angående dette?

Forstår det mye bedre med å se videoleksjoner enn å lese om det.

hansson

Langveisfarende
Tviler på at det finnes videopplæring i dette. Du får lese og lære litt om vanlig html, det er nyttig å kunne.

Inne i div-en som skal vise galleriet ditt skal du kun lime inn koden som ligger innenfor en tilsvarende div i galleri-koden. Altså den ytterste div-en som "holder bildene og bildenavigasjonen på plass". Du trenger ikke å ta med HELE koden, det blir dessuten feil. Innenfor en div skal det ikke ligge head- eller body-tagger, bare ting som div, ul, li, p, osv. har noen plass der.

For å få bildene inn må du finne url-en på bildet i bildegalleriet (originalgalleriet). Den ser f.eks. slik ut: http://www.dittdomene.com/gallery/images/bilde1.jpg

Putt alle bildene i en mappe med likt mappenavn over på din nye server der det nye galleriet skal ligge. Gå inn og endre alle bilde-url-ene til http://www.nyttdomene.com/gallery/images/bilde1.jpg

Hvis url-ene er skrevet som relative url-er, altså uten domenenavn (kun "images/bilde1.jpg"), trenger du ikke å endre dem så lenge du greier å putte både bildene og html-filene dine i mappe(r) med likt/like navn som ligger samme sted i hierarkiet på den nye serveren din.

Html-filene ligger da sannsynligvis rett i gallery-mappa, altså hakket "utenfor" images-mappa i hierarkiet ditt.

Vet ikke om det var cirka forståelig?

Første skritt for deg er å flytte bildene over til ny server, ihvertfall. Og finne ut hvordan url-en som viser dem der ser ut.

kongle

New Member
Jeg har skjønt litt mer nå, fikk det til med selve galleriet, men fikk det ikke helt til med hvert bilde, gir opp lesingen, skjønner ikke så mye av det. Får håpe jeg klarer å finne videoleksjoner om det etterhvert.

Men jeg har fått det til med iframe :) Men vet det ikke er den beste løsningen å bruke iframe. Men jeg bruker sikkert det foreløbig.

Topp