Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan komme på førstesida på Google?

Ole Avranden

utvandret
Har vært inne og tatt en rask analyse av nettstedet ditt, og at du har mistet førsteplassen for "lue" er ikke så rart.

Så vidt jeg kan se finnes det absolutt ingen optimalisering for ordet lue i det hele tatt på nettstedet, bortsett fra EMD. - Og EMD som rankingfaktor blir jo stadig mindre verdt.

Så glem teorier om tvilsomme lenker osv. Du må rett og slett brette opp ermene, og utføre litt seriøs søkemotoroptimalisering på nettstedet.
 
Har vært inne og tatt en rask analyse av nettstedet ditt, og at du har mistet førsteplassen for "lue" er ikke så rart.

Så vidt jeg kan se finnes det absolutt ingen optimalisering for ordet lue i det hele tatt på nettstedet, bortsett fra EMD. - Og EMD som rankingfaktor blir jo stadig mindre verdt.

Så glem teorier om tvilsomme lenker osv. Du må rett og slett brette opp ermene, og utføre litt seriøs søkemotoroptimalisering på nettstedet.

Hei, og takk for tilbakemelding!
Godt å høre!
Hvilke punkt mener du jeg bør prioritere, og hvordan?
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg synes faktisk ikke det er så enkelt å gi ett par viktige tiltak, da jeg ser på seo som en mengde faktorer som skal spille i symbiose med hverandre. Men det er noen ting som virkelig utpeker seg på nettstedet ditt.

Start med å se på nettbutikken din med helt nye øyne. I utgangspunktet skal du glemme alt om SEO, og lage et nettsted som er tilpasset brukerne dine.

#1
Du mangler tekst. Så punkt nr 1 slik jeg ser det, er å få på plass tekster om produktene dine. Uten tekster har ikke Google noe å indeksere, og da vil du aldri kunne score bra.

Skriv utførlig om produktene, og bruk de uthevelser som er naturlige i en produkttekst. (F.eks bulletpoints, uthevet tekst i ingress, kursiv på bildetekster mm.) Teksten din skal se ut som om du har gjort en innsats. Bare husk at "naturlig" er stikkordet når du gjør dette!

For all del ikke begynn med keyword-stuffing, bruk av søkeord alle steder det er mulig å bruke søkeordet, eller søkeord-utheving. Google har aldri likt det, og de kommer heller aldri til å begynne å like det. Du skriver for leserne dine!
SEO Birthday Card | Ranked Hard - Funny SEO Comic Strips - SEO Comics & SEO Humor

#2
Få styr på metataggene dine. Nok en gang, tenk brukere og ikke SEO. Sjekket tilfeldig søkeordene for "Italiensk skjerf og vantar i lammeull - Syrin", og resultatet var ikke oppløftende...

Description = Tidlaus og elegant pakke.
Keywords = kjøpe lue , lue på nett, gode luer, populære luer, kvaliteslue, varme hansker, varme votter, vindtett lue, pelslue, saueskinnslue, ulltølfler

Description som er brukt her er da ikke en beskrivelse. Det er fire ord som i praksis er random for mottakeren/leseren. Skriv en ordentlig beskrivelse, det er tross alt denne som havner som undertekst i søkeresultatene, og som trekker kundene fra Google og inn i din butikk. Hvis ikke denne er i orden, får du aldri brukerne til å gå fra søkeresultatet og inn til deg, og Google tenker sitt om det...

Stikkordene dine er også helt random. Mange hevder at Google ikke bruker keywords, men det tror jeg er feil. Trolig bruker de keywords til å identifisere spammy sider, og her utpeker du deg dessverre i negativ retning. Nesten ingen av stikkordene på denne siden er relevante for sidens innhold, og da tenker nok Google sitt...

#3
Lag en skikkelig kontaktside. Google har selv uttalt at dette er viktig, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det ;)
Firmanavn og org.nr.
Adresse
Navn på deg eller annen kontaktperson
Telefonnummer

- - Det som er påpekt her nå, er langt fra nok for å få deg til topps, men det er en dytt i riktig retning. God arbeidslyst! :)
 

hvaer

Medlem
Stikkordene dine er også helt random. Mange hevder at Google ikke bruker keywords, men det tror jeg er feil. Trolig bruker de keywords til å identifisere spammy sider, og her utpeker du deg dessverre i negativ retning. Nesten ingen av stikkordene på denne siden er relevante for sidens innhold, og da tenker nok Google sitt...

Hovedårsaken til at det ikke anbefales å bruke meta keywords er at de som tjener mest på det, er konkurrentene dine, for de kan lett avsløre hvilke nøkkelord du går etter. Når de har nøkkelord, og domenenavn, så er det en simpel jobb å se hvordan man har optimalisert en side, og det er plankekjøring å gjøre det samme, og gjøre det bedre, og dermed utrangere en side.

Og du har helt rett i at overbruk av meta keywords ikke er videre positivt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, det var absolutt ikke ment at du skulle keywordstuffe (dvs - overdrive bruken av de aktuelle nøkkel/søkeordene), bare at du må passe på å faktisk BRUKE dem, og gjerne også variasjoner av dem, DER DET ER NATURLIG. Og stedene det er spesielt viktig å bruke dem, altså de stedene google legger mest vekt på dem. F.ex. kan du skrive noe ala "god og varm lue i ekte saueskinn" om saueskinnlua - men helst endel mer. Det er selvsagt begrensa hvor mye det går å skrive om hver lue, men skriv ihvertfall LITT. Prøv å svare på de spørsmålene du kan forestille deg at en kunde ville ha spurt.

Kanskje du kan lage deg en fast liste med spørsmål, som du så skal svare på på hver lue? Bare pass på å ikke bare skrive klin like svar overalt - selvsagt vil det bli endel like svar på "hvordan kan jeg vaske denne lua" og liknende spørsmål, men prøv å få med noen spørsmål som gir mer varierte/individuelle svar også.
 
Hei!

Tusen takk for alle gode svar og tilbakemeldinger. Vi har tydeligvis en jobb å gjøre med SEO, og begynner idag! Jobber også med å få ulike bloggere til å skrive om lue.no og dens produkter.

Glad for at det ikke er noen dårlige backlinks som er bakgrunnen for fallet fra 1side på google til langt bak.
 
Sist redigert:
Topp