Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan kreve at en link skal åpnes i ett nytt vindu?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jau jau jau jau, jeg vet... Men spørsmålet er igrunn ikke så veldig dumt som det høres ut som det er.

Jeg sitter da her, og vil åpne en helt enkel link i ett helt nytt browservindu. Her er koden jeg velger og benytte meg av:

PHP:
<a href="http://webforumet.no/forum/"
target="_blank">Jau Jau Jau Jau</a>

Men... Det åpner jo bare i en ny fane. Finnes det noe jeg kan gjøre for at denne SKAL åpnes i ett nytt vindu? Vet at jeg kan bruke javascript, men jeg liker ikke helt tanken på at IE alltid skal sprette frem med denne aktivt innhold-greia som den er så glad i :(

- Takk for svar :)
 

Gaasehud

Medlem
Det kommer bare an på innstillinger. Default i IE7 f.eks. vil denne koden åpne linken i nytt vindu. Men bruker du Opera f.eks. åpnes den i ny fane, fordi Opera er genial. :) Du kan også stille inn IE7 til å åpne i ny fane, men koden er vel den samme.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takker for forsøket Mattis, men fant akkurat hva jeg lette etter. :)

Her er en liten kodesnutt som tvinger linkene til og åpne seg i nytt vindu. :

PHP:
<a href='#' onclick="window.open('http://webforumet.no/forum/', '', 'toolbar=0,location=0,directories=0,status=0,menubar=0,scrollbars=0,resizable=0, width=165,height=382,left=300,top=300,screenX=300,screenY=300'); return false;">LITT TEKST OG SLIKT</a>

Denne tar hvertfall knekken på FF ser jeg, men ikke på Opera. Samma det tenker jeg i det tilfelle, da jeg ikke bryr meg såå mye om det liksom :)
 

vidarlo

Apache-junkie
Men tenk litt igjennom om du virkelig vil det. Om brukeren først har vendt seg til tabs, så er det et hint om at NEI EG VILLE IKKJE HA FLEIRE VINDU FOR FAEN. Ei nettside som opner fleire vindu er utelukkande irriterande, og eg ville heilt ærleg sett meg om etter alternativ rimelig kjapt.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Men tenk litt igjennom om du virkelig vil det. Om brukeren først har vendt seg til tabs, så er det et hint om at NEI EG VILLE IKKJE HA FLEIRE VINDU FOR FAEN. Ei nettside som opner fleire vindu er utelukkande irriterande, og eg ville heilt ærleg sett meg om etter alternativ rimelig kjapt.

Joda, det har du nok rett i, men i noen tilfeller, som i mitt tilfelle, er det vel faktisk den beste løsningen at dette åpner i sitt eget vindu, og dersom noen skulle ha problemer med akkurat den løsninger jeg velger der, da får dem jommen meg heller se seg om etter andre alternativer :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, du har igrunn ett lite poeng Brukernavn... Jeg testet dette i IE 6 på denne maskinen her, og den krever en godkjenning. Derimot, når jeg bruker den koden i IE7, trenger ikke brukeren godkjenne noe som helst. Det at jeg mister brukere som sitter med IE6 gjør meg absolutt ingenting, da jeg aldri noen gang kommer til og bry meg med brukere som sitter på den nettleseren enda.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jøss.. Litt snodig syns jeg.. Pcen jeg testet dette på har vel igrunn mer eller mindre aldri vært i bruk etter IE7 ble installert, så jeg har ikke gjort noen endringer i nettleserens innstillinger der.

Det er nok slik som Mattis sier da, at det må være noen innstillinger i selve nettleseren, enda jeg syns det er utrolig rart jeg ikke får noen blokkering her hos meg. Vel vel... Noen ting er og forblir ett mysterium. =)
 

webpiken

Medlem
Det at jeg mister brukere som sitter med IE6 gjør meg absolutt ingenting, da jeg aldri noen gang kommer til og bry meg med brukere som sitter på den nettleseren enda.

Bare for ordens skyld, er du klar over at ifølge tall for juli 2008 fra Online Services (basert på 1200 ulike nettsteder), så brukte 44,38% av brukerne IE6?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Bare for ordens skyld, er du klar over at ifølge tall for juli 2008 fra Online Services (basert på 1200 ulike nettsteder), så brukte 44,38% av brukerne IE6?

Sjokkerende tall jeg ikke visste om, men allikevel ikke noe jeg selv egentlig bryr meg om. Jeg er drittlei av og måtte spesifisere egne klasser i CSS kun fordi at tingene skal fungere optimalt i IE6, og kommer aldri til og gjøre det mer. Egentlig skulle jeg ønske alle hadde gjort det samme, slik at brukerne kunne dratt seg til og oppdaterne den forbannade nettleseren sin!
 

sosser

New Member
Ie6

Det kan sikkert hende at det er nesten 50% som bruker IE6 men jeg ville ihvertfall ikke støttet IE6 brukere. Flere og flere får vista (som ikke har IE6 for de som ikke hvet det) og folk begyner faktisk å lære seg å oppgradere litt her og der. Om tre år hvil jeg tippe det kun er de med steinalder PC som har IE6...
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tenkte litt på dette med at 44% fremdeles sitter på IE6, men kan ikke helt få det til og stemme at en så stor del av verdens befolkning sitter på den nettleseren. Da vil jeg heller tro at 44% av alle som bruker IE fremdeles sitter på versjon 6! ?
 
Topp