Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan måles bounce rate?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Utifra mine erfaringer så stemmer det ja. En interval på en time burde i de fleste tilfeller være noe, da det er svært lite sannsynlig at brukere sitter å studerer en nettside uten å trykke videre i over en time.

Eneste tilfellene hvor jeg kan se for meg at bounce rate vil være unøyaktig er hvis noen har lagt ut en masse tekst som leses av brukerene eller en lang video, uten å ha noen synlige undersider å klikke seg videre på. Da kan det fort bli en unøyaktig bounce rate, selv om brukeren faktisk fortsatt er på siden.
 

Keanu

Geek
Definisjonen stemmer ja.

Høy bounce-rate i seg selv trenger ikke å være bare negativt, det avhenger nok litt av siden. Jeg vil tro at f.eks. Wikipedia har høy bounce-rate, selv om brukeren finner det han/hun leter etter. På samme måte kan det være positivt for en del av sidene som mange her har, nemlig sider med reklame, siden det kan være at brukeren trykker seg videre på reklame (eller det kan være tilbake-knappen på browseren selvsagt). Derimot er bounce rate noe for eksempel nettbutikker vil unngå i så stor grad som mulig.
 

zapotek

Medlem
Mytene vil ha det til at Google justerer SERP's etter bounce rate, men dette har jeg lite tro på.

Ellers er jo høy bounce rate på en side med inntjening fra affilate/adsense en pekepinn på at annonsene er relevante, og i så måte vellykket.
 

testdriver

Ha det bra..
Takk for innspill, alle.

Da vil det jo være naturlig å rette blikket mot time on site. Men, stemmer det at Analytics ikke regner ut time on site på de som bare er på èn side? Jeg ville jo trodd det, men når jeg ser over keywords med 1.00 i pages/visits, så har samtlige av de 00:00:00 avg. time on site! Det ser ut som at avg time on site ikke regnes ut før brukeren besøker en annen side på nettstedet.

Jeg forsøker egentlig å finne ut hvordan jeg best mulig skal måle kvaliteten på trafikken jeg får til en side med all nødvendig info (og kjøpsknapp) på landingssiden. Eneste gode instrument nå ser ut til å være goals.
 
Topp