Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan oversetter mn lettest et WP theme?

Kassimaja

Geocacher
Er dere ikke glade i idiotiske spørsmål? Jeg sitter her å klør meg litt.... i hodet og lurer på hvordan jeg enklest skal kunne oversette et theme. Hvordan ser du enklest hva som må oversettes og hva idioter som meg ikke må finne på å røre?
 

orjan

Medlem
Hei!
Kommet litt an på temaet (theme), men de fleste har en fil som heter en_EN.po som ligger i mappa sammen med de andre filene.

Last ned programmet Poedit og åpne en_EN.po. Der kan du oversette alt fra engelsk til norsk.

Når du har gjort endringene du ønsker, lagrer du filen som nb_NO.mo (legg merke til .mo). Den laster du så opp på serveren din.

Gå til wpconfig.php, og endre følgende linje:
define ('WPLANG', 'nb_NO'); (der står det nok en_EN nå).

Da skal alt være oversatt til norsk!
 

Kassimaja

Geocacher
Det er desverre ingen .po fil i pakken. Språket er allerede satt til norsk, så backend er norsk,men må få front end også til å bli norsk. Jeg kan selvfølgelig gå inn i hver enkelt .php fil, men er redd for å oversette på feil steder.
 

orjan

Medlem
Jeg har gjort det "manuelt" som du skisserer flere ganger, og det er egentlig ikke noe problem. Du ser fort hva du kan oversetter og hva du bør holde deg unna.

Med det er ei tidstrøyte ;)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Helt alvorlig, så tar det deg maks 10 minutter og oversette ett lite theme. At du er usikker på hva du skal oversette er meget godt forståelig dersom du ikke forstår alt sammen. Det husker jeg at jeg selv hadde litt problemer med for en stund tilbake.

Som Orjan sier, at du befinner seg en POfil i themet, har jeg selv aldri opplevd i ett eneste theme. Er det mulig du mikser noe her?

Jeg vil anbefale deg og orøve den oversetningen altså. Da vil du også lære av eventuelle feil du skulle gjort. Det er ikke verre enn og beholde en orginal av filene dersom du gjør noe galt. :)

- Skåll.!
 

picxx

Well-Known Member
Det finnes ikke noen språkfil for selve designene i wp, men derimot en for wordpress, som oversetter det aller meste.
Selve themet må du oversette manuelt i filene, og det tar ikke stort mere enn 10-20 min, kortere om du bruker en "replace all" sak i et eller annet program. (jeg bruker editpad pro).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ikke helt riktig at det ikke finnes språkfiler til selve designet, for det gjør det - dersom designeren har kodet det sammen med tanke på oversettelser. Selv gjør jeg aldri dette, men nå selger jeg bare til nordmenn også - så da er jo vitsen litt borte.
 

orjan

Medlem
Som Orjan sier, at du befinner seg en POfil i themet, har jeg selv aldri opplevd i ett eneste theme. Er det mulig du mikser noe her?

Hmm, dette har jeg opplevd i de siste theme jeg har brukt, eksempelvis Options.

Da jeg skrev "tidstrøyte" så er det selvfølgelig avhengig av hvor grundig du skal gjøre jobben. Manger oversetter kun index.php, header.php og single.php slik at den i utgangspunktet ser norsk ut. Men skal du inn å oversette arkivene etc. og gjøre det grundig, så tar det litt mer enn 10 minutter...

Uansett, turbro-oversetter eller ikke: En overkommelig oppgave for de fleste :)
 

picxx

Well-Known Member
Om du har et spesifikk theme du vil oversette kan jeg gjøre dette, men det vil også bli lagt ut for nedlasting for andre.

Send pm.
 

Kassimaja

Geocacher
Takk for tilbudet, men ellers takk. Det er ikke et gratis theme, så jeg tror nok ikke du kan selge eller gi det bort videre hvis du først hadde tatt deg bryet.

Jeg har klart å overbevise meg selv om at det bare er å starte å oversette på "gamlemåten" såfår vi se om jeg kommer i mål. Det er litt mer som må oversettes på dette themet enn på et vanlig theme.
 
Topp