Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan overvåker dere server-oppetiden?

appelsin

Medlem
Jeg bruker 36 kr i mnd.

Men de aller fleste nettsidene mine er enkle html-sider som nesten ikke tar plass, og bare inneholder et par filer.

Problemene har oppstått nå som jeg har fått noen nettsider basert på Drupal og kjøpte scripts.

Kan noen gi meg forslag til hvordan jeg bør organisere nettsidene?

-Jeg kan antakelig beholde alle de statiske nettsidene på min Bluehost-delte server
-Bør jeg flytte ut de tunge nettsidene, og sette dem på VPS-servere? Kan man ha flere nettsider på en VPS-server?
-Bør jeg opprette en ny delt hosting og sette de tunge nettsidene på denne? I såfall, bør jeg velge et annet hostingselskap enn Bluehost for å spre risikoen?
 

adeneo

Medlem
Problemene har oppstått nå som jeg har fått noen nettsider basert på Drupal og kjøpte scripts.

Det er som regel slik.

-Jeg kan antakelig beholde alle de statiske nettsidene på min Bluehost-delte server

100 nettsider :eek:
Up 2 U, men det er klart det kan komme til å gå litt tregt med så mange nettsider på et kjipt webhotell.

-Bør jeg flytte ut de tunge nettsidene, og sette dem på VPS-servere? Kan man ha flere nettsider på en VPS-server?

Ja, og du kan ha så mange du vil

-Bør jeg opprette en ny delt hosting og sette de tunge nettsidene på denne? I såfall, bør jeg velge et annet hostingselskap enn Bluehost for å spre risikoen?

Det er selvfølgelig også mulig, men det er ingen tvil om at VPS tåler mer trafikk og gir mer fleksibilitet enn et webhotell hos Bluehost.
 

appelsin

Medlem
Det er selvfølgelig også mulig, men det er ingen tvil om at VPS tåler mer trafikk og gir mer fleksibilitet enn et webhotell hos Bluehost.

ok. Takk for svar. Så en VPS-konto fungerer på samme måte som shared hosting mtp. antall domener/nettsider man kan ha tilknyttet kontoen?

Jeg ser på Namecheap.com nå med dette tilbudet. Derstår det bare "1 dedicated IP" i tilbudet. Hva betyr det?

from $16.95/mo
Lite Xen
-VPS Hosting
-256 MB Dedicated Memory
-256 MB Swap Memory
-15 GB Disk Space
-100 GB Bandwidth
-1 Dedicated IP
-Operating System Choices: CentOS/ Fedora/ Gentoo/ Debian
-Basic Server Management Level
-24x7 Server monitoring


Er dette et bra tilbud for en som ønsker en avlastnings-server med mange nettsider på?
 

adeneo

Medlem
Det betyr at du får en stk. IP adresse til serveren, men du trenger vel ikke noe mer heller da domener og slikt ordnes i virtualhosts og nettsidene legges bare i mapper på serveren, og du kan legge til så mange du vil selv om serveren bare har en IP.
 

Nutz

Med lem
Er vel ingen automatikk i at det går treigt å ha 100 statiske nettsider på samme hotell vel!?
Det er summen av antall besøkende som får det til å knele..
En statisk webside krever null resursjer bortsett fra litt diskplass når den ikke besøkes.
 

adeneo

Medlem
Jeg skrev vel også at det "kan komme til å gå tregt", ikke at det nødvendigvis gå tregt.
Har man ingen besøkende, så går alt fort, og man kan like gjerne hoste en million sider på en laptop fra midten av åttitallet på gutterommet uten at man merker noe forskjell, ettersom ingen allikevel besøker noen av sidene, men det blir lissom litt irrelevant da de fleste ikke har 100 nettsider på ett enkelt webhotell som ikke har noen besøkende overhode ?
 

Nutz

Med lem
-Jo, mange som kjører taktikk "kvantitet", fremfor det andre ordet.. :)
Minisider som gjør det godt på enkelte søkeord/nisjer etc.
-Når det blir så mange er sjansene for at noen dumnper innom tilfeldig mye større, og forter seg ut igjen via en aff-link...
 

appelsin

Medlem
Da har jeg kjøpt meg VPS server, i tillegg til å skaffe meg dedikert IP-adresse hos Bluehost. Og med det tidoblet jeg de månedlige serverkostnadene.

Vurderer å flytte ut alle "bråkmakerne" av noen nettsider på den dedikerte serveren, og så lar jeg alle de snille statiske nettsidene få hvile på min delte Bluehost server.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Har du tenkt på å be noen hjelpe deg med driftingen?

Det virker som du tidobler (fortsatt småpenger for 100 sider) utgiftene, uten å vite hvorfor du gjør dette. Vet du hvorfor ting går langsomt? Du kjøper et script eller to, og installerer Drupal på noen sider, og så begynner det å bruke ressurser - vet du hvorfor?

Har du fått noen til å se på det for deg? Jeg mener ikke her på forumet, men at du har hatt en system-administrator til å sjekke serveren din. 100 sider er ingenting, eller veldig mye, avhengig av trafikk. Drupal er uansett ingen liten applikasjon. Vet du hvorfor den går langsomt?

Det er der du bør begynne, finne ut hva som skjer, ikke bare hive på mer køl. :)
 

leisegang

Medlem
ok. Takk for svar. Så en VPS-konto fungerer på samme måte som shared hosting mtp. antall domener/nettsider man kan ha tilknyttet kontoen?

Jeg ser på Namecheap.com nå med dette tilbudet. Derstår det bare "1 dedicated IP" i tilbudet. Hva betyr det?

from $16.95/mo
Lite Xen
-VPS Hosting
-256 MB Dedicated Memory
-256 MB Swap Memory
-15 GB Disk Space
-100 GB Bandwidth
-1 Dedicated IP
-Operating System Choices: CentOS/ Fedora/ Gentoo/ Debian
-Basic Server Management Level
-24x7 Server monitoring


Er dette et bra tilbud for en som ønsker en avlastnings-server med mange nettsider på?

på den der vil det gå tregere enn på host1....

og du trenger egentlig bare 1 IP. det betyr at du har fast IP på din VPS. slik at den ikke endrer seg daglig. Helt normalt med 1 IP men 2 er kanskje å anbefale hvis du skal kjøre egne navnetjenere. kan kanskje være lurt når ud har 100 domener. da blir oppsett av subdomener osv lett,

tenk deg at du skal ha serveren oppe å kjøre. den bruker ca all rammen til bare å kjøre. så kommer alle apache intansene så tror nok du må opp i MINST 768 hvis du skal kjøre drupal og wordpress etc.

JEg ahr VPS og webhotell tilgjengelig. Skal du ha VPS så kan du bruke feks CPANEL som hosting panel og selv selge webhotell hvis det er interessant, elelr du kan selge et domene pog bare gi vekk user/pass til den kontoen.

Jeg kan levere det du trenger OG drifte det for deg. Har raske servere med 24GB minne 2TB disker og dual quad core CPUer på 2,67ghz. Det er NOK fart i denne maskinen. Kan levere VPS og webhotell og det er enkelt å oppgradere til mere minne diskplass. Er dette noe du kune tenke deg?

Pris kommer helt ann på hva du skal ha og hvordan det skal organiseres.
 

leisegang

Medlem
Skal du ha en VPS så må du kunne sette opp en webserver. Ja det finnes templates som hjelper deg på vei, men det skal driftes og feilsøkes osv. Med webhotell tar noen andre denne oppgaven.

Jeg har som regel ikke flere enn 20-30 webhotell på en server. Da får alle nok plass å vokse på og det er nok CPU/RAM til alle. Selv når det står på som værst.
 

leisegang

Medlem
Jeg bruker 36 kr i mnd.
Kan noen gi meg forslag til hvordan jeg bør organisere nettsidene?

-Jeg kan antakelig beholde alle de statiske nettsidene på min Bluehost-delte server
-Bør jeg flytte ut de tunge nettsidene, og sette dem på VPS-servere? Kan man ha flere nettsider på en VPS-server?
-Bør jeg opprette en ny delt hosting og sette de tunge nettsidene på denne? I såfall, bør jeg velge et annet hostingselskap enn Bluehost for å spre risikoen?


Jeg personlig ville kanskje satt opp en konto til hvert domene. Vet ikke om du selger mye sider.
Da er det bare å gi vekk bruker/pass til denne kontoen og du er ferdig. du kan da eventuelt ta betalt av ny eier for hosting...

En VPS gir deg en del arbeid med drift.

Jeg leverer gjerne en reseller konto som du kan legge til så mange domener du vil :)
 
Topp