Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan registrer man en (domene)forening?

Superbad

Medlem
Hei, jeg vet det er en del ekspertise på domener her inne. Har ikke noe org-nr, men ønsker å kjøpe no-domene til 1-2 blogger. Fant ikke noen lignende tråder når jeg søkte i Google.

Hvordan registrer man en forening (som gir retten til å kjøpe no-domene)? Linker til skjema og tips og erfaringer taes gjerne imot.

Når enkelte har over 50 foreninger (dere vet hvem dere er), vil jeg tro det er ganske enkelt. Selv har jeg planer om å kun opprette en forening. Lurer også på om det er mye papirarbeid å holde foreningen i gang?

PS: jeg ønsker ikke opprette enkeltmannsforetak
 

Santo

Active Member
PS: jeg ønsker ikke opprette enkeltmannsforetak

Jeg ville absolutt anbefalt et enkeltpersonforetak.

for å registrere en forening må det vel være minimum 2 personer, hvis jeg ikke husker helt feil, men hvis du kan få med deg en kompis, og du/dere skal bruke disse domenene til ting som er mer hobbypreget enn forretning, så kan det jo være greit

Det stemmer at man må minst må være to personer for å starte en forening. Og før man sender inn papirer for registreringen av foreningen må man avholde et stiftelsesmøte. Fra dette møtet må det utarbeides et stifelsesdokument som er et slags møtereferat.

I tillegg til stiftelsesmøtet og stiftelsesdokumentet må man også fastsette vedtekter for foreningen. Også dette skal legges ved som et vedlegg til registreringssøknaden.

Har man først en forening er det null jobb med den bortsett fra at man må levere inn selvangivelse for den hvert år.

Man trenger ikke å levere inn noen selvangivelse eller regnskap for en forening så lenge det ikke er noen økonomisk aktivitet i foreningen.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Man trenger ikke å levere inn noen selvangivelse eller regnskap for en forening så lenge det ikke er noen økonomisk aktivitet i foreningen.

Jo det må man, eller rettere sagt, man må levere et skjema som tilsvarer en selvangivelse, husker ikke i farta hva det heter. Man må skrive kr 0 i alle felter. Jeg har selv fått straffeskatt på 200 kr for et par år siden for ikke å ha levert skjema for en forening uten økonomisk aktivitet.
 

Santo

Active Member
Jo det må man, eller rettere sagt, man må levere et skjema som tilsvarer en selvangivelse, husker ikke i farta hva det heter. Man må skrive kr 0 i alle felter. Jeg har selv fått straffeskatt på 200 kr for et par år siden for ikke å ha levert skjema for en forening uten økonomisk aktivitet.

Har du mer informasjon om dette?

Jeg er selv medstarter og medlem av en forening uten økonomisk aktivitet som har eksistert i en del år allerede, men vi har aldri levert noen informasjon på den.

Vi har heller aldri fått noen etterspørsel etter noen innleveringer av skjemaer eller informasjon.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Ikke noe mer info egentlig, det er veldig enkelt :)
Jeg trodde som du at man ikke behøvde å levere når det ikke var aktivitet. Ligingskontoret sa at det ikke var slik og ga meg straffeskatt. Mer vet jeg ikke, gadd ikke å kverulere for 200 kr.

Jeg har snust litt mer i denne saken og ifølge Bedin er det ikke noen oppgaveplikt for ideelle organisasjoner uten økonomisk aktivitet.

Epostsvar fra Bedin:
Ideelle foreninger skal ikke sende inn noen form for rapporteringer til myndighetene. Det som er vanlig er at et av medlemmene setter opp et regnskap som viser aktivitetene det siste året. Dette får medlemmene på årsmøtet. Regnskapsplikten inntrer først når foreninger som i året har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk.

Jeg tok også en liten prat på chat med de og fikk dette svaret:
Nei, en ideell organisasjon uten økonomisk aktivitet har normalt ikke regnskap eller selvangivelsesplikt.

Og så nevnte jeg at jeg hørte at noen var blitt ilagt en straffeskatt på 200 for ikke å ha levert et nullutfylt skjema og da skrev vedkommende dette:
Dette har nok sammeheng med at de ikke har respondert på henvendelser fra myndighetene.
 
Topp