Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan registrere sitemap i Google webmaster tools

Jeg har registrert min nettside på Google Webmaster Tools, men har problemer med å registrere sitemap. Jeg har sitemap på siden, men når jeg tester dette i Webmaster Tools, får jeg melding om det er feil format (html).

Jeg leste instruksjonene for hvordan sitemap skal registreres, men det forstod jeg ikke veldig mye av. Lurer derfor på om noen har noen tips til hva jeg bør gjøre for å få registrert siden.

Målet er akkurat nå å få nettsiden høyt opp i ranking på søkeord "psykisk". Akkurat nå ligger siden på 14. plass, og det er selvsagt målet å komme blant topp10, helst høyrere. Regner med at det kan være nyttig å få registrert sitemap hos Google?

På forhånd takk for tips!
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Sitemap skal være i XML, ikke html

Jeg sier ikke at denne er perfekt, men du kan bruke min som eksempel;

http://www.drlinux.no/robots.txt

Øverste linje her gir en link til sitemap;

Denne ser slik ut;

http://www.drlinux.no/sitemap.xml . Du bør kunne få noen ideer fra denne.

Åpne denne i en nettleser og vis kildekode. Firefox har også bra visning av XML.

Etter at du har tatt en titt på disse, så kan du lese dokumentasjonen på sitemaps.org - Home og sette i gang med egen fil :)
 

zapotek

Medlem
Målet er akkurat nå å få nettsiden høyt opp i ranking på søkeord "psykisk". Akkurat nå ligger siden på 14. plass, og det er selvsagt målet å komme blant topp10, helst høyrere. Regner med at det kan være nyttig å få registrert sitemap hos Google?

Du ranker ikke bedre på ordet "psykisk" ved å registrere et sitemap på Google.
 
Det lot seg fikse å få lagt inn sitemap på Google Webmaster Tools, gjennom å lage sitemap på denne siden. Så da var det i boks.
Hva er effekten av å legge inn sitemap med tanke på SEO? Eller har det ingen betydning?
 

zapotek

Medlem
Det lot seg fikse å få lagt inn sitemap på Google Webmaster Tools, gjennom å lage sitemap på denne siden. Så da var det i boks.
Hva er effekten av å legge inn sitemap med tanke på SEO? Eller har det ingen betydning?

Har du dårlig internlenking på domenet ditt kan det ha en effekt. F.eks.: Du har undersider på domenet ditt som det ikke penker noen lenker til (hverken interne eller eksterne), kan et sitemap fortelle søkemotorene at disse undersidene eksisterer.
 
Topp