Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan regner/ trekker man MVA ved ansettelse fra arbeidsgiver perspektiv?

joacim

New Member
Hei, jeg lurte på om man skal trekke MVA fra kundens beløp før eller etter man har trekt ifra kostnadene ved arbeidstakeren kostnad. Se eks. for mer info:

Kunden betaler kr 350 timen ink mva
Arbeidsavgift 14,2 + feriepenger 10,1 = ca 25%
Arbeidstaker/ ansatt tjener kr 140 timen x 1,25 = 175 kr timen

Skal man gjøre slik?
Kunden betaler pr time................350 kr
Kostnad ved arbeidstaker............-175 kr Trekker kostnadene ved arbeidstaker før MVA
overskudd til arbeidsgiver............175 kr
Mva av overskudd for arb.taker....-35 kr
Netto inntekt.............................140 kr

Eller gjør man det på denne måten:
Kunder betaler pr time................350 kr
MVA.........................................-70 kr Trekker MVA før kostnadene ved arbeidstaker.
MVA trekt fra kundens beløp........280 kr
Kostnad ved ansatte..................-175 kr
Netto inntekt.............................105 kr

Jeg håper du forstod eksemplene mine. Og forstår viktigheten at jeg for oppklaring på dette. Så jeg ikke går på en kjempe smell i økonomistyringen. Svar gjerne med et eks. hvis du vil :)
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, dette var ganske uforståelig. Hva har MVA med ansatte å gjøre? MVA av overskuddet på 175 kroner? Netto overskudd 140 kr?

Her tror jeg du roter fryktelig, men nå er jo ikke jeg regnskapsfører heller.
 

Smbinfo

Medlem
Det du gjør "feil" er å dra inn mva'en i det regnestykket i det hele tatt. Tenk at timeprisen til kunden er 280(+mva, men det trenger du ikke å bry deg om før fakturaen skal til kunden).

Da er altså din fortjeneste

280 - 175 = 105.

Mens fakturaen til kunden blir

280+mva = 350.

Godt forenklet, spesielt mtp mva:)

Selv om man ofte har større kostnader enn selve timesprisen til den ansatte (sykepenger, feriepenger, aga). Det normale er å regne MINST 50% ekstra kostnad i tillegg til timelønn om du skal sitte igjen med et godt bilde av hva du tjener.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Regnestykket ditt er ganske enkelt. Hold alltid mva utenom når du skal regne fortjenester og kostnader.

Som de andre sier blir din netto timespris kr.280 i dette tilfellet hvor du fakturerer kunden 350,- inkl.mva

Din timespris : 280,-
Ansatt lønn : 140,-
F.p. 10,1 % : 14,14
Arb.avg. 14,2: 19,88
Ditt dekningsbidrag pr time: 105,98

Det som er viktig når du nå skal forsøke å få litt kontroll på økonomien er at deklningsbidraget ikke er det du sitter igjen med. For du har andre kostnader som skal trekkes fra her også, men det gir jo fort en pekepinn på om du har høy nok timespris eller ikke. For her krone du øker timesprisen nett på her vil vise seg igjen på dekningsbidraget ditt.

Lykke til!
 
Topp