Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan var din start på din nettbutikk?

firepires

Medlem
Hei,

Lurer på om du vil dele hvordan du startet opp nettbutikken din. Tenker da hvordan du fant leverandør, hvordan du kjøpte inn varelager. Gikk du inn med masse penger? Eller begynte du smått ved å selge til venner/bekjente/finn.no?

Fortell gjerne hvordan du gjorde det.

Hvordan er arbeidsdagen din? Fortell gjerne om du ønsker.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg hoppet over oppstartsvansker og selvlæring av basic nettbutikkdrift ved å kjøpe en nettbutikk som var i gang og hadde 30000/mnd i omsetning. Det er det lureste jeg har gjort ang. nettbutikkdriften. For 30.000 fikk jeg et system som var oppe og gikk + opplæring i systemet/leverandører osv. De 30.000 har jeg tjent inn igjen mange ganger i spart tidsbruk.

Hvis du er seriøs; Mitt råd ville være å bruke opp til 50.000 på å kjøpe en ferdig nettbutikk med mange varer, som har vært i drift en stund, selv om nettbutikken ikke har mye omsetning. Du oppdager at du tjener inn igjen de pengene med èn gang fordi du kommer til å bruke et par mnd på fulltid på å lage nettbutikk fra scratch når du også skal skaffe leverandører, lage deg en logistikk og alt annet. De to månedene kan du istedenfor bruke på å selge varer.
 

Zmarty

Medlem
Men lærer enda mer av å starte helt fra bunn av, MEN da bør du ha interesse for å knote endel :)
Jeg startet opp min første nettbutikk i april og har lært utrolig mye på den korte tiden. Første handelen kom 5 minutter etter at nettbutikken var åpnet, og salg/omsetning øker godt dag for dag :)

Leverandører fant vi på en stor messe i USA. Veldig greit å kunne ta på og se produktene som man skal gå god for å selge til andre :)

Finansiering: Vi hadde som mål om å IKKE ta opp lån. Vi etablerte et AS og kjørte våre egne sparepenger inn i selskapet. Ikke allverdens mye penger, og varebeholdningen er jo da også deretter, men vi vokser sakte men sikkert :)

Arbeidsdagen er lang..enkelt og greit :) Men, når man synes det man driver med er kjempekult så spiller ikke det noen rolle...for meg i alle fall ;)

Noen tips på veien:

  • Bruk sosiale medier aktivt. Merkevaren din må bli kjent og det finnes ikke mange kanaler som kan måle seg med sosiale medier for å "spre det glade budskap"! :)
  • Tenk nøye igjennom firmanavn og logo! Dette skal bli ditt ansikt utad og noe folk skal huske...
  • Vær god på service! Svar kunder og følg opp spørsmål!

Lykke til!
 

Tussete

Medlem
Nå lurer jeg på å kjøpe en nettbutikk som er i gang.. Så om flere har erfaringer å dele så leser jeg gjerne.
 

chelling

New Member
Verdien av en nettside/butikk ligger i navigasjonen. Det er fort gjort å betale en hel masse for ingenting i denne bransjen. Aller først gjelder det å ha et markedstilpasset, salgbart produkt/konsept, og kunnskap om hvordan du skal legge saken frem for dine potensielle kunder. Plattform er her ganske uvesentlig, men unngå for all del systemer med månedsleie og denslags. Wordpress med WooCommerce som i utgangspunktet er gratis er i dag den definitivt mest spenstige plattformen, med tusenvis av frivillige bidragsytere og muligheter som kun begrenses av din egen fantasi. Om du ikke selv er php-guru med reell nettbusinesskompetanse, så bruk heller penger på en som har denne kompetansen, enn på div. "løsninger" eller programmer. Om du har et godt konsept på gang, så ta gjerne kontakt med undertegnede. Jeg har mange års erfaring og også fersk akademisk kompetanse. Og jeg tar kun oppdrag som jeg tror virkelig kan fungere. Send en E-post til chelling@absolonia.com :)
 

chelling

New Member
I og for seg så har du sikkert rett Tonny. Forstår det slik at ditt utgangspunkt var en allerede velfungerende nettbutikk. Mitt poeng var at det skjelden er en god ide å betale månedsleie for en robot som går og surrer på en server. Et vellykket nettbutikkprosjekt krever først og fremst salgbare produkter med visse konkurransefortrinn, rimelig inntjening pr. salg, samt markedsrettede tilpasninger og tiltak, herunder også god navigasjon og design, og ikke minst gode produktbilder. Tror ikke det finnes relevant statistikk, men antar at det finnes en laang rekke misslykkede oppstarter i denne bransjen som kun utleiere av "ferdige" systemer tjener noe på.
 

Turbo Heidi

Member
Eg satt sammen med en kompis og skypet en natt (juni 2014). Bor i en liten bygd så dermed så jobbmuligheter her for folk som er datainteresserte er vanskelig. Og jobb generelt. Derfor måtte eg tenke utenfor boksen. Dermed startet eg en nettbutikk. Ideene og tankene kom 2 dager etter at eg hadde snakket med kompisen min.

Dem første kundene eg hadde var nok venner og bekjente, men ryktet spredde seg raskt. Fra og vere på minus siden ved oppstart er eg allerede kommet på pluss siden. Og det er eg veldig fornøyd med. Eg kan selvfølgelig ikkje enda leve av det, men eg har noe å fylle mine dager med og så er det noe eg interesserer meg for.

Eg har lært utrolig mye på denne tiden. Og eg ville aldri ha vert det for uten. No vokser bedriften dag for dag.
 

Mogra

New Member
Starten en nettbutikk for 2 år siden. www.alpas.no
Å ha en nettbutikk har jeg tenkt på lenge. Har brukt mange timer på å markedsføre denne.
Opprettet Facebook side ( alpas) Twitter ( alpasno) Instagram (alpasnorge).
Men ikke lett å få drahjelp av familie og venner til å få sidene ut.
Nettbutikken begynner sakte men sikkert å komme ut til folk.
Må nå bruke vinteren til å "gasse på" nå for å komme ut til flere folk.
 

Turbo Heidi

Member
Eg bruker google adwords til og nå ut på google. Dem fleste søker. Du bør også kanskje tenke på om du har produkter som du kan få ut på prisjakt.

Eg har akkurat snakket med google og dem er kjempe behjelpelige med å sette opp ilag med deg.
Samtidig er eg i kontakt med prisjakt for å få ut produktene mine og.
 
Topp