Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor du som driver nettbutikk ALDRI skal bruke sider for prissammenligning

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
De fleste av våre nettbutikk-kunder tjener på prissammenligningstjenester (PST) - selv om de ikke alltid er billigst på alt.
I tilfellene hvor de ikke er billigst, så koster det de uansett ikke noe å være i disse tjenestene (Inevo kunder har hverken oppstart eller månedsavgift hos Kelkoo og Prisjakt).

I tilfeller hvor de er billigst, så får de ofte salg. I noen tilfeller får de salget selv om de ikke er billigst fordi de har varer på lager, bedre betingelser, raskere leveringstid eller kanskje de bare rett og slett har et bedre rykte hos kundene.

Jeg anbefaler alle å være på PST, men det er viktig at man tilpasser profilen sin og justerer hvilke produkter man publiserer. Klarer man å tape penger på å være en del av disse tjenestene har man mest sannsynlig helt andre problemer man bør løse først!

Ring-effektene våre har også vært store hos PST - ta f.eks når VG, dinepenger og resten av søstersidene skal skrive artikler - da henvises de nesten alltid til Prisjakt.no sine partnere. Er du ikke der, blir du glemt.

Om det er riktig eller galt, etisk eller uetisk, nyttig eller unyttig.. det har jeg ingen formeninger om. Poenget er at man uansett må være der og konkurrere om man vil være relevant i fremtiden.

Å bygge en forretningen på prinsipper er som oftest en rask vei til konkurs.
 
I tillegg til det som er nevn er også prissammenligningssider en stor utfordring for alle som ikke ønsker å konkurrere kun på pris.
 

alterego

Medlem
Vi bruker prisjakt på produkter vi er billigst på / er de eneste som har.
Må si jeg er overrasket over hvor lite trafikk / salg som kommer derfra i forhold til google / facebook mm.

En prissammenligningstjeneste er som navnet tilsier en sammenligning av priser på like produkter fra ulike leverandører. Prissammenligningstjenestene forsøker å samle priser på populære produkter. Når du er den eneste med produktet, tilsier det liten eller ingen etterspørsel (søk) etter dette produktet på prisjakt/prisguide/kelkoo, som igjen reflekterer at du får lite trafikk/salg. Denne måten å gjøre det på gir ingen mening.

Et tips kan være å finne produkter som det er priskonkurranse på og legge inn en god/best pris. Da bruker du disse produktene til å dra trafikk, slik at du også får oppmerksomhet om andre ("ukjente") produkter og nettbutikken.
 

Tonny Kluften

Administrator
Poenget er at man uansett må være der og konkurrere om man vil være relevant i fremtiden.

Hvis flere og flere blir med så skapes det et monster som spiser pengene til nettbutikkene på to måter.
1. Man må betale pr. klikk
2. Man må betale nettbyråer (f.eks. de som administrerer Adwords i dag) for å administrere plasseringene.

Så det er to ekstrautgifter som spiser av inntjeningen til nettbutikkene. Og dette er utgifter som små nettbutikker på kanskje 1, 2 eller 3 mill. i omsetning betale, fordi små nettbutikker ikke kan sitte å administrere dette selv, det tar veldig mye tid å sjekke andres varepriser for så å legge seg under.

Når Prisjakt og andre får 15-20 leverandører på hvert eneste produkt så blir det håpløst. Noen av de leverandørene vil alltid være cowboyer som legger seg så lavt i pris at de ikke tjener noe, men bare bruker prisen som lokkemat for å få folk til butikken for å få oppsalg, selge kundene et dyrere produkt enn de egentlig skulle ha eller selge dem flere produkter.
 

jagarock

Information Research & Analytics
Jeg leste ikke hele innleggene her, men jeg er registeret på en slik prissamlingsside Jeg får en del trafikk og noen salg fra trafikkene, men jeg opplever en negative effekt på det: Jeg legger merker til at enkelte brukere kjører ofte flere ganger klikker på samme produktene på sammen trafikk-session, så de fakturer akkurat antallet på klikk (ut ifra siden) uansett fra samme bruker og på sammen session. På denne måten sjener prissamlingssidene mye penger på, så du betaler for flere ganger klikker for å selge et produkt. så jeg syns nettbutikk betaler uretferdig penger til dem på grun av slik atferd fra brukere.

Det skal de ikke gjøre. Ta det opp med dem, du skal selvfølgelig ikke betale for ett klikk fra en bruker mer enn en gang, pr produkt.
 

KIA

Medlem
Jeg har brukt Kelkoo. I starten var konvertering ikke så vært, men etter hvert dumpet konverteringen ift trafikken. Har sagt opp, men tilsammen har jeg betalt for trafikk mye mer enn konvertering. Jeg anbefaler IKKE å bruke prissammenlignings sider.
 

Kostholdsbutikken.no

kostholdsprodukter på nett
Hei og hå alla sammen. Er ikke selv på noen av disse sidene, men tok en test av et produkt jeg selger: Kakaopulver. Sjekket på Kelkoo og sorterte etter pris. Så kommer det oppe kakaopulver 125 gram til kun 48 med gratis frakt! Wow, her er noen som er skikkelig billig tenker jeg. MEN, det viser seg at prisen er oppgitt uten mva og at gratis frakt gjelder kun når man kjøper over et bestemt beløp. Så totalprisen for 125 gram fra supervital.no blir altså 98,- kr. Om jeg sammenligner med min side som har 250 gram til 79 + frakt 39 så blir min pris 118 for 250 gram, men jeg ville likevel kommet dårligere ut på Kelkoo sine sider (med mindre jeg trikset med tallene slik som eksempelet her)..

http://shopping.kelkoo.no/ss-kakaopulver.html?sortby=price_ascending
 

od1977

Medlem
Dette er jo ganske dumt hvis kunden må avhenge av brandingen til en prissammenligningsside i forhold til din egen nettside som du har brukt år og dager på å se ut som "a million dollars".
 
Topp