Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor funker ikke dette?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg sliter... Denne koden har jeg liggende ett sted slik at den kun blir kjørt dersom jeg gjør en handling liksom... Men problemet er.... At ingen av verdiene i databasen blir "apedrit." Hvorfor ikke det? Alle disse feltene i databasen blir fylt ut, men med tall og slikt.

$jajajaja='apedrit';
mysql_query("insert into completed values('$jajajaja','$jajajaja','$jajajaja','$jajajaja','$jajajaja','$jajajaja')");


Takker og bukker for en løsning.... Er det noe feil med koden jeg bruker?
 

clinton4

Medlem
Skal være:

$jajajaja='apedrit';
mysql_query("insert into completed ('navnpårad', 'navnpårad') values ('$jajajaja', '$jajajaja')");
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jøss, sier du det altså. Slik er ikke den de andre stedene i koden hvor den fungerer forholdsvis bra. Der er den slik som jeg har nevnt over. Det eneste er verdiene er anderledes. Jeg prøver koden din og kommer med tilbakemelding straks.! :)


UPDATE:
Det ser ikke ut til og fungere med den nye koden. Da kommer det ikke noe inn i "completed" i det hele tatt... Det er ikke sånn kjempekrise dette her, og jeg finner nok en løsning bare jeg kan våkne. Hodet mitt er litt sprengt i dag.

Takk for forsøket clinton! :)
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
clinton4 sin kode er å foretrekke fremfor din kodesnutt ;) Om du gjør endringer i databasestruktur(fjerne/legge til kolonner) i fremtiden vil din kodesnutt slutte å fungere, mens clinton4 sin fortsatt vil fungere..

Prøv dette

Endre
$jajajaja='apedrit';
mysql_query("insert into completed values('$jajajaja','$jajajaja','$jajajaja','$jajaj aja','$jajajaja','$jajajaja')");

TIL
$jajajaja='apedrit';

echo "insert into completed values('$jajajaja','$jajajaja','$jajajaja','$jajaj aja','$jajajaja','$jajajaja')";

Nå skal du se spørringen din på skjermen - Ser du kanskje feilen nå ? Vil tro at du kanskje putter inn feil variabel ?
 

david.

Medlem
mysql_query("INSERT INTO tabell_navn (rad1, rad2) VALUES ('$var1', '$var2')");

Hvis du har mysql_connect i en variabel, altså slik:

$connect = mysql_connect("hostname", "username", "password");

skal det stå slik:

mysql_query("INSERT INTO tabell_navn (rad1, rad2) VALUES ('$var1', '$var2')", $connect);

det samme med select_db

mysql_select_db("databasenavn", $connect);

men hvis ikke, så burde førstenevnt fungere, hvis ikke prøv med error_reporting(E_ALL); i begynnelsen av koden og finn feilmeldingen.
 

to-ov

Medlem
Det kan jo være at feltene er i et annet format; eks INT, DATE etc. og da vil vel mysql fylle inn defaultverdi, om jeg ikke tar helt feil.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Mener du at med Clinton sin kode, så vil den allikevel legge inn i riktig verdier i riktige rader dersom jeg har 5 rader som ikke er nevnt i det hele tatt i queryen?

Jeg skal prøve det du sier. Det som skjer om jeg prøver det, er det at jeg vil få frem verdiene på skjermen, og samtidig vil queryen bli kjørt mot databasen? Jeg kommer til og prøve, men tenkte det var greit og få det ut på forumet også. :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sql-feilmeldinger sier som regel ikke så veldig mye, dessverre -- oftest blir det noe feil mellom INSERT og ;
Hvis noe ikke fungerer pleier jeg å echo setningen og kjøre den rett inn i HeidiSQL, mekke på den til den er rett, og så tilbake til php. Men ellers anbefaler jeg også INSERT INTO <table> (<fieldlist>) VALUES (<valuelist>) - da vet du også om et år hva som skulle hvor :)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Sql-feilmeldinger sier som regel ikke så veldig mye, dessverre -- oftest blir det noe feil mellom INSERT og ;
Hvis noe ikke fungerer pleier jeg å echo setningen og kjøre den rett inn i HeidiSQL, mekke på den til den er rett, og så tilbake til php. Men ellers anbefaler jeg også INSERT INTO <table> (<fieldlist>) VALUES (<valuelist>) - da vet du også om et år hva som skulle hvor :)

Benytter ofte samme fremgangsmåte ;) Om jeg forsatt skulle stå fast snur jeg litt på det, jeg skriver spørringen i en SQL editor(benytter Navicat), paster den så inn i php filen igjen og legger til variabler..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Fydda, dette her tok jo nesten litt av.! :)

Jeg har ikke fått sett nærmere på dette her enda, og får nok ikke gjort det før kvelden kommer. Nå er det god natt her i hodet mitt. Ryktepoeng kommer. :)
 
Topp