Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor krasjet CarbonCopyPro og WMI?

Mortenxx

Medlem
WMI/CCPro - Hva gikk egentlig feil?
Jeg skal prøve å besvare deler av dette spørsmålet - om tidsrommet fra august 2009 til påsken 2011, de delene av saken jeg har noenlunde innsikt i. Det vil si at jeg skal prøve å gi noenlunde "nøytral" oversikt over saken med tilhørende kilder, og også prøve å gi noen forklaringer på hva som har skjedd og hvorfor.

Formålet med tråden er å presentere en slags "oversikt" som jeg TROR kan være av interesse for noen, enten om de vurderer å delta i slike konsepter eller om de lurer på "Hva gikk feil?". Tråden er fullstendig åpen for kommentarer eller spørsmål - jeg skal bare få puttet inn noen opplysninger underveis i tråden, som f.eks. viktige hendelser, medlemstall og noen andre slike ting.

Kort forklaring:
CCPro krasjet salgsmessig i Norge i januar 2010 pga. dårlig rykte - "pyramideselskap"
WMI ble forbudt i Norge 28. mars 2011 - vedtak "pyramideselskap".
"Pyramideselskap" betyr at hovedformålet for å delta er å oppnå inntektsmuligheter, at de ikke har noen egentlige kunder som primært er interessert i produktene. Man rekrutterer deltakere istedenfor å selge produkter/tjenester - selv om noen tror at de driver med ekte salg.

Dette var hovedsvaret, og det omfatter også CCPro/Pro U/AMI. CCPro ville blitt rammet av vedtaket mot WMI hvis samarbeidet ikke hadde opphørt i desember 2010. CCPro er omtalt i vedtaket mot WMI - "vedtaket inkluderer ikke Carbon Copy Pro". Det nye konseptet vil høyst sannsynlig rammes av samme regelverk, men aktiviteten i Norge er altfor liten til at noen gidder å bry seg ... noe særlig. Det er ikke særlig god ide å tiltrekke seg folk som "bryr seg" heller, f.eks. gjennom å dra igang en omfattende reklamekampanje eller skryte for høylytt av inntektsmuligheter.

Litt kildemateriale 2009-2011:
Her er samtlige tråder/nettsteder jeg har vært "organisert aktiv" i:
Fra august 2009:
http://www.glabladet.no/2009/05/carboncopypro-ferdig-hjemmebusiness-paa-1-2-3/
Rett og slett den første "nøytrale" omtalen jeg fant på nettet i august 2009. Tråden har svingt rundt omkring 4. plass i søk mesteparten av tiden.
https://www.webforumet.no/forum/generell-business/4127-carboncopypro.html
Tråden hadde over 20.000 "besøk" fra august 2009 til januar 2010, nå har den snaue 30.000. Tråden har svingt mellom 1. og 4. plass i søk mesteparten av tiden.

Fra juni 2010:
https://www.webforumet.no/forum/gen...yramide-wealth-masters-international-wmi.html
Den eneste tråden jeg har opprettet selv i denne saken. Opprettet i juni 2010 rettet mot søk på "Wealth Masters International".

Fra desember 2010?
https://www.webforumet.no/forum/generell-snakk-og-svada/10846-pro-u.html

Internasjonalt:
Wealth Masters International | BehindMLM
Kun noen få kommentarer frem til nå helt nylig. Jeg er ikke vant til å skrive på engelsk, men jeg gjør det likevel.

Nærmere beskrivelse:
Glabladet.no fra omtrent 1. uke i august 2009, omtrent rundt post 60. Dette ble brukt som en "midlertidig arbeidsplass" mens jeg gravde frem opplysninger fra nettet. Jeg startet fra scratch uten særlig innsikt i konseptet eller noe annet. Jeg hadde egentlig tenkt å droppe denne "arbeidsplassen" kjapt, men siden kommentartråden har vært aktiv i perioder har jeg også vært aktiv (jeg er tilstede der ting skjer, i flere betydninger av ordet).

"CarbonCopyPro" ble brukt som en slags "hovedarbeidsplass" fra omtrent 18. august 2009, men jeg hadde egentlig bare tenkt å poste noen få innlegg. Siden tråden var aktiv i lang tid var jeg også aktiv. Jeg har post 12, 14, 17 og en til som "Uregistrert", resten som "Mortenxx". I denne tråden ble mål og visse arbeidsmetoder definert helt i starten - og disse ble stort sett beholdt hele tiden.
SITAT-EKSEMPLER:
* Lotteritilsynet er blitt tipset om dette, men det kan ta tid før noe skjer...
* Hensikten min er å bremse verving i dette systemet. Jeg er ikke mer sikker enn andre her på at dette er en pyramide ...
* Innlegg i denne tråden er rettet mot å treffe de som sjekker CarbonCopyPRO på nettet ...
* Det som er litt spesielt i denne saken er at samtlige deltakere ser ut til å handle i god tro...
Jeg valgte å "kapre" en eksisterende tråd fra hassajo, siden tråden havnet høyt på søkeresultater når man søkte på "CarbonCopyPro". Dette antydet at tråden ble brukt av folk som søkte etter opplysninger på nettet. Jeg vurderte andre "midlertidige arbeidsplasser" også, men jeg endte opp i den tråden etter å ha sjekket søkeresultater i 1 uke.

De viktige beslutningene finnes i disse første postene som "Uregistrert":
* Forholde meg til SAK istedenfor personer.
* Tilby fakta eller annet relevant materiale.
* En viss porsjon "nøytralitet", men likevel ha tydelige standpunkter.
* Sikte mot toppene i USA istedenfor mot lokale konsulenter i Norge, eller i det minste sikte internasjonalt istedenfor lokalt.
* Overlate selve pyramidespørsmålet til rett instans - Lotteritilsynet. Unngå formålsløse diskusjoner om dette temaet over lang tid.
* Både ha offensiv og defensiv strategi. Ikke legge personlig "prestisje" i saken. Godta begge typer utfall av saken.
* Avgrensning av hva jeg skal gjøre, hvor jeg skal være aktiv, tid jeg kan tillate meg å bruke. Unngå å overdrive innsatsen.
* "Full åpenhet", dvs. at jeg foretrekker å poste ting åpent i forum istedenfor PM.

Dette var en fullverdig oversikt over hvilke nettsteder JEG har vært aktiv i denne saken, dvs. at jeg har droppet noen få "tilfeldige kommentarer" i blogger eller forum. Jeg ble lenge regnet som en "hovedfiende" blant deltakerne, men jeg tror noen andre overtok denne plassen omtrent i januar 2010.

Andres aktivitet:
Tråder og blogger hvor andre har vært aktive har jeg bare vag oversikt over, men den mest aktive er bloggen Faraosgravkammer. Den har bl.a. kronologisk oversikt over nyhetsomtaler i saken, og hvilke andre nettsteder hvor saken diskuteres. Det mest aktive forumet er "Annen virksomhet" på Hegnar Online, og der er det stort sett pyramideselskaper som diskuteres anonymt. Forumet der er altfor uorganisert til at det er lett å gjenfinne informasjon.

Grunnen til at jeg ikke har god oversikt over andres arbeid er at jeg har jobbet fullstendig selvstendig, uten å ha noe "organisert samarbeid" med noen. Det vil si at jeg har "lånt" materiale fra en haug av plasser underveis, vanligvis ved å linke til kildene og sitere utdrag fra det jeg låner. De andre nettstedene har ofte hatt masse nyttig informasjon som jeg har brukt på ulike tidspunkt i saken.


Morten
 

Mortenxx

Medlem
@Msites Ltd.:
Jeg prøver å sette en slags "sluttstrek" i denne saken, selv om den kommer til å fortsette i andre tråder på andre forum enda en stund til. Du kan betrakte det som en slags sluttstrek for mitt arbeide - selv om jeg helt sikkert kommer til å kommentere flere ting etter dette.

De fleste trådene mine på forumet her i denne saken har vært rettet mot et publikum utenfor forumet. Det samme gjelder denne tråden her. "CarbonCopyPro" var f.eks. rettet mot de som søkte etter informasjon på nettet, altså de som var i en tidlig beslutningsprosess "Skal jeg delta eller ikke?".
Jeg gjenåpner denne tråden igjen - rettet mot de som søker på nettet om dette og ikke mot forumets medlemmer.
[...]
Jeg er klar over at dere ikke er glade i dette temaet her på forumet. Grunnen til at jeg poster her er at denne tråden havner høyt på søk i Google - dette er en av trådene som sjekkes av folk før de bestiller noe.

Denne tråden er rettet mot folk som har vært med i WMI, som har brukt haugevis av tid og penger på dette og som fikk sjokk da avgjørelsen kom fra Lotteritilsynet. Jeg prøver rett og slett å gi dem en noenlunde oversikt over enkelte ting - av de tingene som jeg har noenlunde oversikt over. Jeg poster her fordi webforumet er langt ryddigere enn f.eks. Hegnar Online - dvs. at det mest sannsynlig blir der jeg kommer til å linke til tråden.

Metoden tilsvarer omtrent at en trener i idrett går gjennom video fra kampen sammen med spillerne, dvs. at de forsøker å tilegne seg erfaringene fra tidligere kamper slik at de neste kampene skal gå bedre. Dette kan også inkludere å se på kampene til motspillerne, analysere hvilken taktikk som kan være egnet mot neste lag de skal møte. Jeg tilbyr kort og godt en tilsvarende metode.

Jeg kan sikkert "spesialsy" et tema til deg også etterhvert, men akkurat nå er temaet "spesialsydd" for noen andre. Det ER faktisk "spesialsydd", og det er ikke rettet mot et bredt og alminnelig publikum. I tillegg til deltakere i WMI kan det også ha interesse hvis noen er spesielt interessert i strategi eller slike ting, eller hvis noen ønsker et kjapt overblikk over saken.


Morten
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: sta

Nutz

Med lem
Har stor glede og nytte av å lese Mortens poster her inne, og støtter absolutt ikke Msites syn på dette..
Pyramider og Ponzi på nettet er faktisk en god ting å avsløre og belyse. Ikke alle som er verdensvante og erfarne når det gjelder dette. Dersom det kan spare noen for å bli svindlet, så er det faktisk verd at Msites plages her inne med slik posting.

Gleder meg til neste post Morten!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Syns det er fint at det postes her. Info om svindlere og svindelforsøk som fremstiller seg selv som forretningsmessig interessant for folk i oppstartsfasen og liknende burde være helt naturlig innhold på et nettsted som dette, selv om de fleste her vel er for drevne til at de vil gå på limpinnen.

At msites syns info om svindlere/svindelforsøk og liknende ikke bør legges ut har vi jo fått vite flere ganger nå, så da foreslår jeg at han lar være å lese de aktuelle trådene, mens vi andre som syns den slags "forretningsmetoder" er forkastelige kan legge ut informasjon og gjøre vårt for å spre informasjon som forhåpentligvis vil spare noen for å bli lurt.

Keep up the good work morten!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå ser det ut til at mitt svar av en eller annen grunn er slettet!?!

@Nutz: Jeg plages ikke av dette - jeg synes forumet blir forsøplet av dette. Og, spesielt når poster i tillegg innrømmer at dette ikke er ment på forumets brukere!?!

@atomet: Nå må du slutte å trekke karakteristikker av meg fra ditt ville sinn.

Dette er et webforum, og at det da blir overvekt av andre saker som hører hjemme på andre fora synes jeg blir en "forsøpling" av forumet.

Når det gjelder å henge ut andre personer, bedrifter o.l så synes jeg generelt at terskelen er for lav her inne på forumet. Nå har imidlertid Mortenxx trådt relativt forsiktig i forhold til dette.
 

Mortenxx

Medlem
@Msites:
Jeg skal slenge ut en litt mer omfattende forklaring som delvis støtter synet ditt på pyramidestoff. Den kommer om ikke så lenge, den er nesten ferdig kladdet.

Om tråder er rettet "innover" mot forumets medlemmer eller "utover" mot andre grupper? Forumet trenger temmelig sikkert begge deler hvis det skal "tiltrekke" nye medlemmer. Folk er bare aktive på forum i en viss tid. Man trenger å fylle opp nye medlemmer når de gamle mister interessen av naturlige grunner, at de rett og slett ikke har tid til å være like aktive.

Forumet bør vel egentlig ha noen tråder som er "utadvendte"? Jeg ser egentlig ikke noe galt i dette, men jeg vurderer tingene stort sett fra en "forretningsteknisk" synsvinkel.

Personfokusering?
I forhold til personer følger jeg regelen om "offentlig person", dvs. at folk må selv velge å eksponere seg som "offentlig person" før jeg nevner navn. Folk som klart og tydelig forsøker å unngå offentlighet får stort sett lov til å forbli anonyme i postene mine. Det er noen få unntak fra regelen, og disse gjelder stort sett hvor det ville vært misvisende å ikke være konkret. Resten av postene handler stort sett om SAK og ikke om person. Jeg "overfokuserer" ihvertfall ikke på personer i sakene. (Jeg ble ikke beskyldt for slike ting heller).


Morten
 

Mortenxx

Medlem
Mye pyramidestoff?
Jeg støtter Msites syn på at det kan bli for mye pyramidestoff. Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i stoffet jeg heller. Interessen min i denne saken har mer vært relatert til metoder og fremgangsmåter enn til selve stoffet, f.eks. om organisert motstand fra publikum er en effektiv taktikk i slike saker. Interessen for denne saken opphørte omtrent i januar 2010 - jeg er avhengig av betydelig kjappere fremdrift enn denne saken har hatt.

Det var svært lite slik stoff her før jeg "kapret" tråden om CarbonCopyPro høsten 2009. Tråden ble valgt pga. daværende søkeresultater, dvs. at jeg valgte en tråd som allerede så ut til å være brukt blant folk som søkte på nettet. Jeg valgte ikke tråden fordi Webforumet så ut til å være et egnet sted for denne type stoff, den ble valgt pga. søkeresultater og fordi jeg foretrekker forum fremfor kommentarbokser i blogger. Forum er ryddigere og tilbyr flere funksjoner for å formattere tekst.

Mesteparten av dette kommer frem i post 12 og 14 i tråden om CarbonCopyPro. Jeg pleier normalt ikke å spørre om lov til å poste ting. Det skjer kun hvis jeg selv mener at stoffet ikke passer helt godt inn med nettstedets hovedformål. Det vil si at jeg vurderte nettstedet overfladisk et par ganger før jeg postet noe. Nettstedet ville normalt ikke vært førstevalget mitt hvis jeg skulle postet en ny tråd om temaet (i august 2009).

Dette betyr at jeg ikke "pusher" dette temaet aktivt, medmindre det er en temmelig spesiell grunn for det. Selve temaet ligger egentlig utenfor mine normale interesseområder ("øl, fisse og hornmusikk").

Denne tråden?
I denne tråden hadde jeg egentlig bare planlagt å poste noen få fakta-opplysninger, rettet mot et helt bestemt publikum. Stoffet er egentlig ikke viktig - folk finner ut av slike ting før eller siden likevel. Jeg hadde også tenkt å besvare ting hvis noen hadde spørsmål om noe. Jeg har f.eks. vurdert effekten av ulike hendelser. Bruddet mellom CCPro og WMI ble f.eks. forårsaket av en serie med hendelser som startet langt tidligere enn selve bruddet.

Vinkle ting litt annerledes?
Jeg har mulighet til å vinkle ting litt annerledes slik at stoffet i seg selv blir langt mer "spennende" og treffer en større målgruppe. Jeg kan f.eks. vinkle mye av dette mot markedsføring, generell strategi, generell firmadrift, kreativitet, amerikanske bøker om suksess, eller andre temaer som treffer et større publikum. Heller ikke dette stoffet vil være helt innenfor forumets hovedområde.

Jeg kan slenge inn noen eksempler i en etterfølgende post, slik at folk får vurdert om annen vinkling har større appell og er mer "spennende".

De andre trådene?
Noen av trådene kan kreve korreksjoner eller en form for "sammendrag"/"avslutning". Jeg bør f.eks. rette opp feiltolkninger i tråden om WMI med litt mer korrekt informasjon. Dette har sammenheng med at jeg poster ting mens det fortsatt er på "tenkestadiet", og finner mer korrekt informasjon i ettertid. Slike korreksjoner er nødvendige for å unngå å villede "tilfeldige lesere". Det sparer meg for å måtte besvare ting i fremtiden.

De 3 trådene om CCPro/WMI (det er 4 tråder hvis vi regner med denne):
* "CarbonCopyPro" har allerede vært død i mange måneder, og den kan forbli død hvis ikke noe spesielt skjer.
* "Pyramide? Wealth Masters International WMI" har behov for noen få korreksjoner.
* "Pro U" er egentlig fortsatt en aktiv tråd

De andre pyramide-trådene:
* "GoodleAdz" savner innspill fra deltakere som ønsker å korrigere inntrykket. Denne tråden regner jeg fortsatt til å være aktiv.
* "That Free Thing" synes jeg oppriktig talt bare er bortkastet tid.
* "MyShoppingGenie" havner i samme klasse som ThatFreeThing.
* Tråd om å investere i gull / KB Gold. Handlet vel mest om en konkret investering, ikke om selve selskapet? Jeg regner denne som "avsluttet" inntil videre.
* Hvis det er flere tråder så har jeg ikke oversikt over dem


Morten
 

Mortenxx

Medlem
Markedsføringen på internett 2009
Denne posten er rettet "innover" mot forumets medlemmer, eller ihvertfall mot folk som husker markedsføringen av CCPro i siste halvdel av 2009 - da alle hadde klin like landingssider, alle brukte store forbokstaver i hvert ord, man "druknet" markedet i markedsføring, 4-5 landingssider hver, osv.

Dette er en av de verste markedsførings-ideene jeg noensinne har sett. Det som kanskje kan ha virket i mai 2009 med 8-10 aktive deltakere virket betydelig dårligere i august 2009, selv om antallet aktive deltakere kun var 20-30. Markedet ble "overmettet" av gørr kjedelig markedsføring, som dukket opp på alle mulige "feil plasser".

Rettet "innover" mot deltakerne?
Jeg har mistanke om at tiltakene mer var rettet "innover" mot deltakere enn "utover" mot kunder, dvs. at hensikten var at deltakerne skulle "føle" at de gjorde en effektiv innsats og at de var i fremgang. Høy synlighet kan tolkes som en "bekreftelse" på at markedsføring virker - for folk som skal vurdere virkningen av egen innsats.

I en vellykket markedsføring bør man heller vurdere hvilken effekt tiltak har på kunder, ikke hvor pent ting ser ut fra egen synsvinkel. Kampanjen tiltrakk seg bl.a. den første advarselen fra Forbrukerombudet - «Bli millionær for 229 kroner» - i september 2009. Og gjett om folk ble LEI AV disse tiltakene?

Mentor-ideen
Min vurdering av dette går mer på at selve "mentor-ideen" ikke er en veldig god ide, uansett om mentoren er en person eller en oppskrift. Denne mentoren hadde ikke tilpasset materialet slik at det passet inn i det norske markedet, og man fikk en oppskrift som bare var vellykket i svært kort tid - deretter var oppskriften mer til skade enn til nytte. Jo mer man fulgte oppskrifter desto verre ble det.

Dette er et eksempel på hvordan jeg kan vinkle stoffet mot ulike temaer. Markedsføring på internett er definitivt innenfor forumets hovedområder (i motsetning til "enkeltpersoners særinteresser" temaer). Det er relativt enkelt å "spore av tråden" mot en haug av ulike temaer som treffer ulike målgrupper. Fordelen med dette er at man enklere kan kommentere ting, mens ulempen sannsynligvis blir at tråden blir lengre/mer aktiv. Jeg er ikke veldig glad i "maratontråder" på mange hundre poster. Dette kan bety at jeg kanskje vil foretrekke å starte en ny tråd hvis et undertema er spesielt aktivt.

Jeg valgte også å "dra igang" 2 mulige undertemaer:
* Om mentor-ideen er en særlig god ide.
* Om tiltak er rettet "innover" mot brukere eller "utover" mot et marked.


Morten
 

Mortenxx

Medlem
Mentor-ideen
Rent logisk høres ideen helt fornuftig ut:
Man behøver ikke "finne opp hjulet" selv. Man har betydelig bedre sjanser om man lærer fra en mentor som selv har hatt suksess, og bare gjentar nøyaktig den samme oppskriften som mentoren fulgte/følger.
Rent logisk var jeg villig til å gå med på dette i 2009, selv om ideen skurret litt på enkelte punkter. De som svelget denne ideen rå ser ut til å ha klart seg dårligere enn de som bare svelget den delvis - f.eks. fordi de har prøvd å følge deler av en oppskrift som er dårlig tilpasset dem selv. Det er ikke alle som gjør seg like godt på video, eller som ser like ekte ut foran en dyr bil, eller som har de samme salgsevnene skriftlig eller muntlig.

De som tjener aller mest på mentor-ideen er de som selv opptrer som mentor, mens de som bruker en mentor blindt ser ut til å tape på ideen - enten mentoren er en person eller en oppskrift.

Del av et hele?
Mentor-ideen gir betydelig mer mening om man ser den som en del av hele konseptet, og antyder at hovedformålet med ideen er å gjøre folk mer mottakelige overfor konseptet - mer villige til å investere i de dyre konferansene. Konseptet inneholder haugevis av slike psykologiske tricks.

Markedsføringen sikter seg inn mot "income opportunity seekers", aller helst de som ikke har spesiell erfaring på markedsføring. Det sikter seg inn mot folk som har drømmer og forestillinger, men som ikke kjenner metoder for å teste tilbud kritisk.

Deretter filtrerer man bort haugevis av folk som egentlig burde vært kvalifiserte, men som er lite mottakelige for deler av fremgangsmåten. Man sitter igjen med folk som reagerer positivt på å fylle ut søknadsskjema og bli GODKJENT, og som til og med er villige til å betale for informasjon. Man får tidlig vite at man ikke trenger spesielle kvalifiskasjoner, man må bare være villig til å følge instruksjoner.

Deretter kommer et sett med ideer, bl.a. mentor-ideen - etter at folk har bestilt og kommet igang. Mentor-ideen er bare en del av et helt sett med ideer, f.eks. innen ledelse og salg. Hvis man godtar mesteparten ukritisk vil man også godta rådene fra en mentor. Definisjonen på "seriøs entreprenør" er f.eks. å kjøpe seg opp til høyere posisjon fortest mulig - og dette er det mentoren som tjener på i første omgang. Du tjener på dette selv også hvis du klarer å selge tilstrekkelig, men det er først og fremst mentoren og firmaet som tjener på denne ideen.

Deretter kommer perioden hvor du er inne i systemet og jobber deg oppover. Her blir dagene fylt med haugevis av aktivitet som "holder deg på sporet" og hindrer deg i å vurdere ting kritisk. Du blir "belønnet" med høyere tittel bare du betaler for det. Du blir også belønnet med inntekter hvis du rekrutterer nye deltakere og lærer dem opp.

Mentor-ideen er altså høyst sannsynlig skapt for å gjøre folk mindre motstandsdyktige, mer villige til å kjøpe seg oppover i systemet. Dette er ikke en spesielt lønnsom ide for en nybegynner, men det er lønnsom ide for firmaet og de som selv mestrer rollen som mentor. De aller fleste deltakerne har altså tapt på denne ideen.


Morten
 

Mortenxx

Medlem
@antrøprinuvr
Tenker du på mentor-ideen der eller på hele ideen?

Jeg sjekket deler av oppskriftene deres, f.eks. på hvordan man setter opp en internettside som er rettet mot markedsføring. Oppskriften var grei nok for meg. Det samme var avsnittet om målsetting og riktig mental innstilling - vurdert temmelig overfladisk. Metodene er helt OK i starten, men de bør tilpasses litt underveis.

Det skjærer seg når altfor mange kopierer samme oppskrift, og når folk forsømmer å tilpasse eller utvikle oppskriften underveis. Folk klarte seg trolig bedre når de brukte hodet selv, når de bare brukte oppskriften som et "hjelpemiddel" for å komme igang. Det var f.eks. for mye SKRYT til feil tidspunkt.

Konseptet ville uansett tiltrukket seg negativ oppmerksomhet før eller senere, men her skjedde det altfor tidlig. Deler av årsaken var at folk ikke delte negative erfaringer - f.eks. om å unngå nøytrale forum. Dette burde de ha funnet ut av allerede i USA på et langt tidligere tidspunkt, dvs. at oppskriftene ga altfor positivt inntrykk om mulighetene.

En god mentor/oppskrift bør også fortelle om negative ting, om hva man bør unngå. Denne mentoren/oppskriften forsømte å advare mot en haug av ting.
 
Den "visjonære" ideen var god mener jeg. Jeg mener at det var ideen om å "utdanne" og hjelpe entreprenører, og hjelpe dem til å lett markedsføre sine produkter. Også var det "de kjempe gode" produkter, som var M pakka, som skulle selges.

Så det hørtes veldig rimelig ut.

Men praksisen var dårlig fordi:

Produktenes pris var for høye. (i forhold til deres kvalitet)

Og det ble sjelden markedsført produkter, men "muligheten til å tjene penger med å selge disse produktene".

Så min lille tips til alle er: Det at det er "produkter" som blir omsatt, betyr ikke at systemet ikke er pyramide. I WMI var det produkter som var omsatt, men prisene var sinnssykt høye.

Derfor bør man også se på om produktenes pris og kvalitet.

Her er en liten artikkel om Hva MLM er: Hva er MLM? | My Shopping Genie
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Den "visjonære" ideen var god mener jeg. Jeg mener at det var ideen om å "utdanne" og hjelpe entreprenører, og hjelpe dem til å lett markedsføre sine produkter. Også var det "de kjempe gode" produkter, som var M pakka, som skulle selges.

Den "visjonære" ideen er jo det som er mest humbug av alt her: Å late som man selger noe reelt mens det egentlig bare er en standard pyramidescam.

Ideen var aldri å faktisk hjelpe noen, eller å selge et reelt produkt. Ideen var å starte nok en pyramide for å lure penger ut av lettlurte tullinger.

Med andre ord - akkurat som i alle andre pyramidesvindler.
 
Topp