Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor sende mail med smtp fremfor "phpmail?"

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
God dag.

Henviser nå til denne posten i en tråd hvor det da kommer frem et innstikk som lar oss sende mail med en smtp-tjener fremfor dette mailgreiene som bruker php.

Hvorfor er det en fordel og bruke smtp ?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Skjønner. Neida, altså, det at og bruke det innstikket jeg henviste til dersom vi kjører Windows på en server gir fordeler er jo en veldig god ting og nevne Sta. Syns det var kult at du kom med den informasjonen faktisk. Alltid greit og vite slikt tilfelle Windows en dag skulle snike seg innpå en server jeg disponerer. :)
 

michaelo

Medlem
Fordelen ved å bruke SMTP fremfor php's mail-funksjon ligger hovedsaklig ved at SMTP har støtte for autentisering. Dette gjelder da ved systemoppsett der det ikke er tillatt å sende mail uten å faktisk assosiere det med en faktisk mail-konto.
 

erlinglothe

New Member
I praksis er det så og si ingen forskjell. Trenger du og bruke en ekstern SMTP server er vel hovedgrunnen at hosten har sperret for bruk av mail().

Bruker du mail() sender du egentlig mail til en smtp server som sender mail videre. Systemet heter sendmail ( i 97% av tilfellene ) og kjører som en prosess på webserveren. Når du ber mail() sende mail tar php og puller forespørslen videre til en sendmail prosess, "køer" denne i en pool og sender mailen så fort den har en ledighet til dette.

Bruker du en ekstern SMTP server kobler du deg opp mot en ekstern server, laster headere og tekst opp til denne for så og koble fra. Her brukes det mye data for å dytte info mellom script prosessen og smtp serveren.

Skal du derfor sende en haug med mail ( > 500 ) vil du derfor spare systemet for en haug med CPU og minne bruk ved og bruke mail() funksjonen. Datatrafikken er jo en ting, men et php script som henger igjen på grunn av store oppgaver er et helvete. (Det får du ved og bruke en ekstern SMTP server) De spiser CPU tråder og legger seg til å sove i minne. Det er fyfy hos mange hosts.

Håper dette forklarte litt ;)
 

michaelo

Medlem
Det er mye riktig som erlinglothe sier. Jeg må bare spesifisere til mitt forrige innlegg at med "SMTP" og "mail()" så er ikke det tenkt som to forskjellige teknologier (da SMTP er den stort sett gjeldende protokollen for utsendelse av mail over nett), men som hvilke skilnader det er mellom de alternativene i WP.

Men skal man sende ut store mengder email med mail() så bør man trå forsiktig for at ikke alt skal tolkes som spam - så kan det ofte her ligge større krav til et korrekt oppsett av serveren - men føler det er utenfor området til denne tråden.

Det "WP Mail SMTP"-plugin'en gir deg er fortsatt muligheten til å konfigurere server, port, login-informasjon osv som php's mail ikke lar deg få gjøre (som heller avhenger av at mail-prosessen - som nevnt ovenfor - er satt opp tilsvarende).
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Ved å benytte SMTP unngår man også ofte at mail som sendes blir oppfattet som spam. La oss si du ligger på en delt server med 400 andre brukere og noen av dem er fjott å sender spam. Da kan serveren bli listet i filter som spamcop o.l. Hvis du da benytter en SMTP server (ekstern som nevnt tidligere) vil du unngå at nettopp din e-post blir listet som spam hos mottakeren.

Ha en fin kveld!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vil nå bare snike meg innom tråden igjen og takke for overraskende god respons med mye god informasjon. Tenk at jeg faktisk forstod noe av dette her. :D

Ryktepoeng er gitt.!
 

Bjørnar

Gründer
dersom du skal sende ut store mengder epost, til flere tusen brukere, er det ofte slik at php kan ha noe problemer med å sende ut så mye, ved at scriptet timer ut. mener at det var en diskusjon på NWF om dette en eller annen gang. i så måte vil SMTP fungere bedre enn mail().
 
Topp