Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorlenge tåler NORID et "dødt" domene?

joachim

Medlem
Følgende to domener, som slettes ikke er verst, har stått ubenyttet siden sommeren 2000, altså vi nærmer oss 9 år.

Hvor lenge tålererer NORID at domener står ubrukt, før de blir lagt ut som fritt villt?

I dette tilfelle - tidligere nevnte - domener :

ungdom.no og
samliv.no.

Har de en lav terskel burde disse domenene være fritt villt for lengst, da de snart har stått ubrukt i 9 (ni) år.

J.
 

kongen

kongemedlem
Hvor lenge tålererer NORID at domener står ubrukt,

For alltid.

Selv om domenene ikke blir brukt kan ikke Norid tvangsselge de så lenge eieren betaler domeneavgiftene.

Selv om du ikke bruker bilen/hytta/båten/jokkedokka di tar ikke staten å tvangsselger disse tingene så lenge du betaler skatten din og avgiftene.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg sendte et forespørsel en gang til norid (lenge siden nå) og spørte om et domene uten org.nr-tilknytning. De svarte med det som kongen skriver - selv om det er av hovedkravene ifølge regelverket.
 

joachim

Medlem
For alltid.

Selv om domenene ikke blir brukt kan ikke Norid tvangsselge de så lenge eieren betaler domeneavgiftene.

Da jeg startet opp i 2000, var der klare regler for at et domene måtte benyttes til noe "vettugt" for at eier skulle få fortsette å være eier.

Men mye har skjedd siden den gang, vi fikk f.eks. bare lov å ha ett domene registrert pr /foretak, i dag tror jeg grensen er 15. Det er en aldri så liten forskjell

J.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da jeg startet opp i 2000, var der klare regler for at et domene måtte benyttes til noe "vettugt" for at eier skulle få fortsette å være eier.

Men mye har skjedd siden den gang, vi fikk f.eks. bare lov å ha ett domene registrert pr /foretak, i dag tror jeg grensen er 15. Det er en aldri så liten forskjell

J.

20 .no-domener for øyeblikket.
 

Santo

Active Member
Følgende to domener, som slettes ikke er verst, har stått ubenyttet siden sommeren 2000, altså vi nærmer oss 9 år.

Hvor lenge tålererer NORID at domener står ubrukt, før de blir lagt ut som fritt villt?

I dette tilfelle - tidligere nevnte - domener :

ungdom.no og
samliv.no.

Har de en lav terskel burde disse domenene være fritt villt for lengst, da de snart har stått ubrukt i 9 (ni) år.

J.

Hvor lenge har du selv hatt drit.no og nettinnhold.no stående ubrukt?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg skrev til Norid:
-----------------------------------------
> På siden "Om regelverket for .no" Norid: Om regelverket for .no står
> det at et av hovedkravene for å registrere et domene er "sikre at
> domenet er teknisk operativt". Det er i dag mange .no domener som er
> registrerte, men ikke er i bruk. For eksempel "ungdom.no" som har stått
> registrert, men ubenyttet i 9 år.
>
> Kan dere gi meg en definisjon på hva Norid mener med "sikre at domenet
> er teknisk operativt" ?
------------------------------------------

Fikk svar fra Norid:
---------------------------------------
Hei,

Vi gjør det vi kan for at .no-databasen skal være så ryddig som mulig, blant annet når det gjelder det forholdet du påpeker. Vi tar ryddeaksjoner i databasen med jevne mellomrom, men vi har dessverre ikke kapasitet til å følge opp enkelttilfeller som vi får tips om.

Hvis du ønsker å overta et domene, kan du prøve å kontakte den organisasjonen det gjelder, eventuelt bobestyrer hvis det dreier seg om en konkurs e.l., se Brønnøysundregistrenes kunngjøringer: Brønnøysundregistrene - Kunngjøringer

Du kan også forsøke en av de kontaktpersonene som er oppført i Norids database: Norid: Whois-databasen

Registraren for domenet kan ha nyere kontaktinformasjon enn vi har. Veiledning for å finne registraren til et domene: Norid: Slik bruker du whois-databasen

Med "teknisk operativt" mener Norid at det står i DNS. Ellers er det ingen krav til kvalitet på webserver, mailoppsett eller andre innholdstjenester.
---------------------------------

Altså, de har ingen krav bortsett fra at det står i DNS.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har i det heletatt norid noen metode for å måle om domenet er aktivt eller ikke? Jeg mener, selv om det ikke har vært noe nettside på et domene på 10 år, så kan det jo være aktivt for mail eller andre tjenester. Kan Norid måle dette på noe vis ?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, det blir nok umulig og ihvertfall ikke lovlig å måle traffik.
Du kan teste om tjenesten er aktiv men ytelsesgrad er sensitiv informasjon som egentlig kun de som drifter/eier tjenestene sitter på.

Det er en god del utstyr som vi stoler på mellom laptop og en server... Av og til skremmer det litt.
 
Topp