Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hyre inn folk til småjobber uten å ansette dem - vilkår?

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Er det noen her som kjenner reglene når det gjelder å få f.eks. skoleelever, studenter eller andre til å utføre oppdrag (skrive artikler osv.) skattefritt?

Jeg leser hos Skatteetaten at man som privatperson kan hyre inn folk til å male huset eller klippe plenen uten å betale skatt, arbeidsgiveravgift og slikt - opp til 6000 kroner i året per person.

Men hvordan fungerer dette dersom jeg trenger tjenester til mitt firma - og den som skal utføre det ikke har eget firma og kan fakturere?

Edit: Ser nå at tråden burde være i "lover, regler osv.", så kanskje @Tonny Kluften flytter den?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Tenker jo ikke på dette med problemet at jeg ikke kan motta fakturaer fra noen uten firma - men hva slags regler gjelder? Når vil f.eks. Skatteetaten påpeke at dette minner om et ansettelsesforhold?

Eller gjør jeg det vanskeligere enn det er? I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å overføre et pengebeløp til en ivrig kar - og selvsagt lage et bilag på det. Men er det nok?
 

Steve Cash

Medlem
Dere, men først og fremt han/hun som tar oppdraget, må vurdere om vedkommende driver næringsvirksomhet etter det generelle næringsbegrepet, se Lignings-ABC for nærmere info. Eller søk på næringsdrivende eller lønnsmottaker i Google eller tilsvarende, skatteetaten har en brosjyre om dette. Se her http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Starte-egen-bedrift1/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/
og her http://www.skatteetaten.no/upload/Brosjyrer_og_bok/Arbeidstaker_eller_naringsdrivende_BM.pdf

Stikkord for å være næringsdrivende er bl.a. at virksomheten tar sikte på å ha en viss varighet, er egnet til å gå med overskudd, at en selv har ansvar for resultatet av arbeidet.

Hefetet jeg linket til beskriver også det etaten kaller ikke-ansatt arbeidstaker, vi andre kaller det gjerne freelancer. Kanskje det er det som er aktuelt her, hvis det handler om studenter som skriver litt for deg nå og da, men jeg skal passe meg for å konkludere. Lønn under 1000 kroner i året er forresten skattefri for mottaker, men inngår i arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget for deg. Dette gjelder altså bare lønn, ikke når en opptrer som næringsdrivende.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Takk for svaret, Steve Cash.

Prøver meg med en oppfølging:

a) Hvordan defineres arbeidstaker av Skatteetaten? Vil en frilanser som for egen regning og risiko får betalt etter måloppnåelse være arbeidstaker, all den tid han/hun 1) kan outsource til tredjeledd og 2) ikke selger tid, men resultat?

b) Hvordan defineres arbeidsgiver av Skatteetaten? Vil en markedsplass som formidler betaling til selger (privatperson, ev. enk eller annen organisasjonsform) fra kjøper (hovedsaklig næringsdrivende, men formell juridisk person varierer fra privatperson, enkeltmannsforetak og andre organisasjonsformer) ha arbeidsgiveransvar ovenfor selger?
 

Steve Cash

Medlem
a) Slik du beskriver det trekker det i retning av at vedkommende er næringsdrive, og kalles dermed ikke freelancer. I alle fall kan normalt ikke en ansatt outsource joben. Betalt etter resultat kan en selger også bli uten å være næringsdrivende. Men hvis vedkommende selv har økonomisk ansvar for resultatet og selv bestemmer hvordan det skal utføres osv. trekker det i retning av nærinbgsdrivende. Og så har vi i tillegg dete med et visst omgang og en viss varighet, bruk av egne driftsmidler, eget lokale osv.

b) Hvis kjøper er den som skal ha jobben gjort og selger er den som gjør jobben, og dette går fram av avtale og faktura så er neppe mellomleddet arbeidsgiver. Det høres mest ut som en megler for meg. Men hvem har ansvaret for at arbeidet blir utført osv? Jf. pkt. a.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kan en privatperson fakturere for opp til 50 000 kroner til ulike kunder, uten at kundene blir forpliktet til arbeidsgiveransvar?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis en fakturerer er en næringsdrivende, ikke privatperson. Og er en næringsdrivende har ikke oppdragsgiveren/kjøperen arbeidsgiveransvar. Dette har ikke noen med 50 000 kroner å gjøre, det kommer an på om oppdragstakeren har oppfyller kravene til å være næringsdrivende, jf. svar over. Du blander antakelig sammen med grensen for merverdiavgiftsregistrering, men det er irrelevant.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg har undersøkt dette her med Skatteetaten og rådgivere ifbm. Conta Faktura, og det skal være helt lovlig for vanlige private å sende fakturaer, både til andre privat og til firmaer. Huseiere i det ganske land sender jo fakturaer til leieboerne sine, f.eks. Ser ingen grunn til å ansette folk eller betale ut lønn for slike småting. Be om faktura.
 

hansson

Langveisfarende
Forutsetter selvfølgelig at oppdraget av natur er et næringsoppdrag, og ikke en jobb man etter loven skal være ansatt for å utføre. Sistnevnte er f.eks. at oppdragstakeren går inn i en fast vaktordning for Gjerrigknarken.com, må møte på jobb til faste tider, jobber i kontorene hos Rune, osv.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg har undersøkt dette her med Skatteetaten og rådgivere ifbm. Conta Faktura, og det skal være helt lovlig for vanlige private å sende fakturaer, både til andre privat og til firmaer.

Interessant, hansson! Hvor "formelt" undersøkte du dette med Skatteetaten? Må man i praksis ha en offisiell (skriftlig) uttalelse før man gunner på? Har også hørt at forskjellige deler av Skatteetaten (øst, vest osv.) kan vurdere slike ting forskjellig...

Forutsetter selvfølgelig at oppdraget av natur er et næringsoppdrag, og ikke en jobb man etter loven skal være ansatt for å utføre. Sistnevnte er f.eks. at oppdragstakeren går inn i en fast vaktordning for Gjerrigknarken.com, må møte på jobb til faste tider, jobber i kontorene hos Rune, osv.

Nei, dette er kun snakk om midlertidig arbeid (artikkelskriving og andre ting jeg ikke ønsker å nevne av konkurransehensyn).

Gjerrigknarken.com

Uff, når du lenker til gjerrigknarkEN.com, tenker jeg automatisk på hvor mye penger jeg brukte på å kjøpe dette fra en domenehai for en tid tilbake....DET var definitivt ingen frilanser...
 

hansson

Langveisfarende
Har bare fått det muntlig fra skatteopplysningen på telefon, og bør få det på mail i tillegg (skal sende mail nå). Har imidlertid fått det skriftlig fra vår egen regnskapsfører som sa det var uproblematisk. Og fra Infotjenester, som jobber med lovverket til daglig: "Vi kjenner ikke til noe som regulerer privatpersoners adgang til å sende fakturaer. Slik vi ser det er det ingenting i veien for en privatperson å bruke tradisjonelle fakturaer, så lenge det ikke anføres med mva." Vi har tatt dette for god nok fisk til å lage en bedre løsning for privatkontoer i ny versjon av Conta Faktura. Det er allerede tusenvis av private som bruker tjenesten til å fakturere, og ingen har meldt fra om noen problemer med Etaten :)
 

Miniforetak

Medlem
Du trenger ikke å registrere enkeltpersonforetak hvis du selger tjenester eller egenproduserte varer, såfremt du ikke blir momspliktig. Da må du registrere i Enhetsregisteret.

Det er for øvrig du som kjøper en tjeneste eller arbeidskraft som har ansvaret for å vurdere om dette er å regne som næringsinntekt eller lønnsinntekt.
 
Topp