Kjapp og trygg hosting for Wordpress

iam.no

Knut

Medlem
Idag er det blitt mye skriverier om iam.no der man kan finne "alle mulig" informasjon om en person.
Men er dette egentlig ulovlig? Sånn jeg ser det så har ikke de mere informasjon om noen enn det man finner ved ett søk på Google.
Det de mangler er ett sted hvor man kan melde seg ut av tjenesten.
 

Santo

Active Member
Det de mangler er ett sted hvor man kan melde seg ut av tjenesten.

- VG Nett:

"Det er mulig å fjerne informasjonen fra nettstedet som I'm International driver. Da må personen som ønsker informasjonen fjernet gå inn, registrere seg som en bruker av nettstedet, og fjerne informasjonen."

Forøvrig tungvint, og jeg vet ikke om man kan fjerne seg helt...
 

Kassimaja

Geocacher
- VG Nett:

"Det er mulig å fjerne informasjonen fra nettstedet som I'm International driver. Da må personen som ønsker informasjonen fjernet gå inn, registrere seg som en bruker av nettstedet, og fjerne informasjonen."

Forøvrig tungvint, og jeg vet ikke om man kan fjerne seg helt...

Blir ikke det feil. Du må godta tjenestens rettningslinjer og regler for å få informasjonen om deg fjernet? Du liksom godta det de gjør når du ikke er enig med dem og vil fjerne informasjonen...
 

muffins

Medlem
Ser ikke helt det store problemet med slike tjenester. Folk klikker jo i vinkel pga nettsider som dette. Er folk virkelige så trangsynte at de tror slik informasjon ikke ligger ute på nettet allerede?

Det å legge ut fyllebilder på facebook og skrive om alt mulig personlig i blogger osv, det er liksom helt greit. Men at enkel informasjon som dette blir samlet på en nettside, det er helt på trynet og må stoppes umiddelbart. Informasjonen ligger jo allerede ute på internett, og tar et par minutter å finne fram.

Folk burde heller være mye mer bekymret for HVA de faktisk legger ut på nettet. Vi lever faktisk i 2009 :rolleyes:
 

Santo

Active Member
Tjenesten virker forøvrig til å være seriøst overarbeidet etter medieomtalen igår og i dag... Jeg får ihvertfall ikke søkt etter noen.
 

Knut

Medlem
Ser ikke helt det store problemet med slike tjenester. Folk klikker jo i vinkel pga nettsider som dette. Er folk virkelige så trangsynte at de tror slik informasjon ikke ligger ute på nettet allerede?

Det å legge ut fyllebilder på facebook og skrive om alt mulig personlig i blogger osv, det er liksom helt greit. Men at enkel informasjon som dette blir samlet på en nettside, det er helt på trynet og må stoppes umiddelbart. Informasjonen ligger jo allerede ute på internett, og tar et par minutter å finne fram.

Folk burde heller være mye mer bekymret for HVA de faktisk legger ut på nettet. Vi lever faktisk i 2009 :rolleyes:

Forskjellen er vel at fyllebilder legger man ut frivillig og av egen fri vilje, som det så fint heter.
 

testdriver

Ha det bra..
De gjør ikke noe ulovlig, all infoen hentes jo bare fra andre steder på nettet.

Og politikerne, da. Gir nettsiden massivt med gratis PR.

Forøvrig er jeg ikke noe fan av slike sider. Ser gjerne at for eksempel skattelister forbys. Noen som forresten vet om man kan få blokkert crawleren deres med robots.txt?
 

zapotek

Medlem
Umoralsk side eller ikke, all den negative publisiteten vil ihvertfall slå ut særdeles godt i søkemotorene. De har nå har fått bygget innlenker (gratis) fra det som er nettaviser og media i Norge. Google skiller ikke mellom en negativ eller positiv artikkel.
 

Santo

Active Member
Ser forøvrig også at iam.no har begynt å fordele trafikken på www1.iam.no, www2.iam.no, osv. Helt opp til www7.iam.no.

Når man gjør sånn, har man da bare en kopi av webløsningen plassert på ulike servere, og fordeler trafikken mest mulig jevnt over disse ulike serverne?

Hvordan fordeler man trafikken på de ulike www'ene?
 
T

Trond

Guest
Hemmelig nummer, Teleoperatørenes ansvar

Dersom hemmelig nummer blir lagt ut, er det selvsagt veldig negativt. Men, jeg tviler sterkt på at Iam benytter andre kilder enn de andre opplysningsaktørene - og da ligger ansvaret hos teleoperatøren/telefonselskapet. De skal ikke sende ut slike nummer. Og jeg vet av tidligere erfaring at dersom noen allerede har et nummer liggende ute, så er de forpliktet til å fjerne dette så snart teleoperatørene melder fra om det. Hvis Iam er den som henter nummeret direkte fra teleoperatørene, så må de ha rutiner for slik sletting. Henter de dette fra et mellomledd (typisk CDG Sandberg og DM-huset) så ligger ansvaret hos dem.
 
U

Uregistrert

Guest
Dersom hemmelig nummer blir lagt ut, er det selvsagt veldig negativt. Men, jeg tviler sterkt på at Iam benytter andre kilder enn de andre opplysningsaktørene - og da ligger ansvaret hos teleoperatøren/telefonselskapet. De skal ikke sende ut slike nummer. Og jeg vet av tidligere erfaring at dersom noen allerede har et nummer liggende ute, så er de forpliktet til å fjerne dette så snart teleoperatørene melder fra om det. Hvis Iam er den som henter nummeret direkte fra teleoperatørene, så må de ha rutiner for slik sletting. Henter de dette fra et mellomledd (typisk CDG Sandberg og DM-huset) så ligger ansvaret hos dem.

èn person jeg kjenner har hemmelig nummer, altså skjult det med telenor. Det ligger nå ute på Iam, er det mulig og få fjernet det?
 
Topp