ikke spør tollen om hva som helst :S

Richardvs

Medlem
Det hender jo at folk jeg ikke kjenner mottar pakker fra kina som har en høyere verdi enn det som står på deklarasjonen.

Om man bestiller på firma så må jo man bokføre dette.
Hvordan gå man da fram for å betale denne momsen etter man allerede har mottatt varen?

Av ren interesse ringde jeg idag tollen å spurte om dette,
men jeg tror jeg ordla meg en smule feil; om jeg ikke husker helt feil sa jeg "dette skjer jo hele tiden"...

Det vart da snakk om både paragrafer, bøter og lange fengselsstraffer.
Men tror jeg klarte å ro meg i land tilslutt :)

Er det noen her som har etterbetalt moms på en vare som har gått ubemerket gjennom tollen?

Ringde òg posten, men de virket ikke særlig giret på å gjøre noe med slike saker.
De insinuerte at jeg bare skulle gi f...

Britta

stoffdronning
Hun fra tollen påstår fremdeles at jeg som driver handel ikke trenger å være registrert i foretaksregister, pluss at jeg sitter på noen rare svar fra før av. :-(

Jeg har fortollet flere ganger selv etter mottak av varer fra f.eks. Vistaprint og hver gang igjen lurer tollfolkene hvorfor jeg gjør dette.
Men vel...

Britta

stoffdronning
Fyller ut skjema RD0016 og betaler moms på stedet. ;-)

Første gang gikk jeg bare til neste tollstasjon (som heldigvis er i Kristiansand) og spurte. Så fylte tolleren skjemaet ut og ga meg noen kopier for senere bruk.
Jeg ble fortalt at jeg måtte fylle det manuelt ut, selv om han bare taster det inn i systemet igjen, men nå er det en stund siden jeg gjorde det.
Eneste du trenger er tollkoder til varegruppene du har.

Britta

Topp