Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import – eksport – transport

escargot

New Member
Beklager hvis denne tråden hører hjemme et annet sted, men jeg valgte å samle spm, i stedet for å legge inn 3 nye innlegg. :)

VI er SÅ nærme til å starte salget i vår nettbutikk, men der står enda igjen noen sentrale spm som jeg prøver her på forumet, før jeg tar kontakt med med de etatene som kan svare.

Først – en fyr jeg snakket med i Tollvesenet sa at jeg måtte velge Speditør med omhu, der er mange der ute i Oslo. Er det noen som kan anbefale en god og rimelig speditør til å ta i mot varer på Gardemoen?

Jeg hadde en tråd tidligere om mva og nettbutikk, og der er heldigvis de fleste spm besvart. Men jeg er framdeles litt usikker på mva og salg til utlandet. Er det slik at absolutt alle brukere / kunder fra utlandet skal møte mva-frie priser i nettbutikken? Og hva skjer hvis de ikke gjør det? :confused:

Hvis det er under 5000 kroner i verdier så trenger det visst ikke å tollklareres, mens over 5000 så må det gjennom tollsystemet. Er det noen som har erfaring med salg til utlandet, med tanke på verdier for inntil eller over 5000 kroner? Hvordan er prosessen i begge tilfeller, og hvordan blir det med bokførigen?

Hvem er rimeligst på transport til utlandet? Bør jeg bruke FedEx, Bring eller andre? Har sjekket priser med Bring, og de var ganske så stive i prisen. Minste pris på en liten pakke til Europa var 297 kroner. Nå vil jo kunden slippe å betale mva, og sånn sett komme bedre ut av det, men alikevel. Så mye for å sende en pakke på 100 gram er horribelt. Og i begynnelsen er det ikke aktuellt med kvantumsrabatt, for jeg vet ikke hvor mye salg det blir. Tips anyone? Sleng gjerne på tips til den rimeligste innenlands løsningen også.

På forhånd, tusen takk for hjelpa.
 

escargot

New Member
Jøss, her var det stille, på et forum der de fleste mener noe om det meste! :) Har en mistanke om at tråden ble flyttet til et lite lest emne! Håper dumper over innlegget mitt og har noen synspunkter til meg... :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg hadde en tråd tidligere om mva og nettbutikk, og der er heldigvis de fleste spm besvart. Men jeg er framdeles litt usikker på mva og salg til utlandet. Er det slik at absolutt alle brukere / kunder fra utlandet skal møte mva-frie priser i nettbutikken? Og hva skjer hvis de ikke gjør det?

Det er vel ikke noe krav om at du automatisk skal vise priser ex mva til folk fra utlandet, men det ville være en fordel, siden de ellers vil tro at varene er dyrere for dem enn de er. MEN - en ting - tror du det vil være mye kunder fra utlandet? Hvis det sannsynligvis stort sett vil være norske kunder ville jeg ha venta med å bekymre meg om det punktet der til du er litt i gang. Hvis du da får endel treff fra utlandet, men mye færre av disse som leder til salg (i %) enn tilsvarende for norske, så kan du jo se på om det vil verdt det å få gjort noe for å vise priser ex.mva for utenlandske kunder.

Det som derimot er viktig er at du skal vise priser ink.mva til norske privatkunder, altså i praksis - hvis du hovedsaklig henvender deg til privatmarkedet, så skal prisene vises ink.mva.
 

escargot

New Member
Ahaa.. Grunnen til jeg spør er at jeg forventer litt trøkk fra utlandet, og jeg har en funksjon som tilsynelatende gjør det enkelt for meg å vise forskjellige priser til forskjellige land. Så da var vel det spm besvart :)

Prisene skal vel vises inkl mva, uansett hvem du henvender deg til her i landet? i
 
Topp