Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import av unike varer pr bestilling

Hanne92

New Member
Hei :)

Jeg har lenge lurt på om jeg skal starte ett AS vedsiden av jobben jeg har i dag. Men det er ett par ting jeg lurer litt på.

Jeg ønsker ikke å gå for mye inn på detaljer om hva jeg skal selge, fordi det er litt complex, men jeg lager ett tilsvarende scenario slik at dere forstår hva jeg mener.

Tanken er at jeg skal selge t-skjorter med trykk. Kunden velger selv ett unikt trykk, kall det gjerne "skreddersøm". Jeg har forstått at kunden ikke har krav på angrerett ved kjøp av skreddersydde produkter, dette kan være så mangt. Så den saken er forsåvidt ok.

Så er spørsmålet mitt, har jeg skjønt dette riktig,

Kunde bestiller 1stk tskjorte med trykk til 1500,- ink moms som koster meg 400kr å produsere, + 200kr i frakt fra Japan. Når varen ankommer Norge, må jeg betale toll på varen (10,7%) + Merverdiavgift på 25% + fortollingsgebyr fra posten/dhl etc. altså ~1000kr +/- for 1 vare som kostet meg 400kr? Vil jeg få merverdiavgiften tilbake? og hvordan fungerer den prosessen? Virker som om jeg blir bombet med avgifter før jeg får inn varen fra utlandet, men det er kanskje derfor det lønner seg med volum produkter, og ikke "skreddersøm" ?

Håper scenarioet var godt nok forklart.
 

Britta

stoffdronning
Om du skal starte ved siden av jobben er det evtl. enklere å begynne med ENK enn AS - som har en del høyere krav og kostnader.
Om du importerer varer fra utlandet som bedrift betaler du ikke mva og toll i kroner og øre ved innfortolling, men det går via regnskapet ditt og skjemaene du fyller ut. Tollkreditten er borte for de fleste. (Jeg importerer mye, men overlater den biten til regnskapsføreren, det er ikke noe jeg ønsker å bruke tid på selv).
Fortollingsgebyrene varierer veldig, jeg har sjelden fra Posten, 117,50 kr fra PostNord og flere tusen om det kommer på pall via en spedisjon. Gebyrene er også avhengig av hvordan du får levert fra din leverandør, det er incoterms du burde sette deg inni.

Lykke til, Britta
 
Topp