Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import av varer fra utlandet: moms/toll?

ny på import

Hei,
Jeg har nettopp startet bedrift og nettbutikk.
I starten ser jeg dette som en bi-inntekt, men jeg har ingen erfaring på det å importere varer.

Siden jeg er en meget liten bedrift, så har jeg ingen midler til å få shippet en container stappet med varer. Min plan er å tilby noen varer ( klær ) i nettbutikken.
F.eks en kunde kjøper noen varer, deretter så må jeg bestille varene fra Kina og de sender varene til meg og jeg videre til kunden. En slags dropshipping metode.

Da kan det bli en del bestillinger på forskjellige varer, varer som har en verdi på under 200kr.
Det kan bli f.eks 20 bestillinger pr dag - 20 pakker ifra kina.
Hvordan er egentlig reglene på dette?

Hva lønner det seg å gjøre?

Som sagt jeg er veldig ny på dette og bestiller ifra noen leverandører fra alibaba.com.
Jeg har fått vareprøver og vet at de leverer.

Har også fått noen leker der ifra som er CE-merket, kan de selges i Norge?

Takker for alle råd og tips, for jeg er veldig gira på å få gjort dette skikkelig og ryddig.

Hilsen
Knerten
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
F.eks en kunde kjøper noen varer, deretter så må jeg bestille varene fra Kina og de sender varene til meg og jeg videre til kunden. En slags dropshipping metode.

Et lite spørsmål fra min side: Hvor lang tid tror du det tar før kunden har varen i sin hule hånd?

Jeg har fått vareprøver og vet at de leverer.

Et enda mindre spørsmål: Hvordan vet du at de gjør det neste gang?
 
Hei Rune,

Jeg tenkte å shippe via DHL eller EMS, pakken tar da ca en uke å få.
Noe omtrent det samme når jeg bestiller fra CDon.com.

Ditt andre spm, et godt spm - det er jo ingen garanti, men hvorfor sendte de da en vareprøve?

De leverandørene jeg henvendte meg til har fått mange gode feedbacks, så jeg regner med at de leverer.

Jeg ønsker selvfølgelig å få shippet containere på sikt fra gode og solide leverandører, men jeg har ingen investorer eller midler til å gjøre store innkjøp pr dags dato.

Learning by doing, bygge sten for sten.
 

Steve Cash

Medlem
Da kan det bli en del bestillinger på forskjellige varer, varer som har en verdi på under 200kr.
Det kan bli f.eks 20 bestillinger pr dag - 20 pakker ifra kina.
Hvordan er egentlig reglene på dette?

Hva lønner det seg å gjøre?

Du nevner verdi under 200 kroner, altså den magiske grensen. I denne tråden slås det fast at mva-fritaket også gjelder for næringsdrivende når verdien pr. forsendelse er under 200 kroner. Jeg regner med at det er det du tenker på når du spør om reglene(?). Om det er en omgåelse av regelverket hvis du importerer så mange som 20 pakker om dagen vet jeg ikke.

Hva som lønner seg? Mener du å importere hver pakke for seg, eller som én pakke? Vet ikke, men jeg ser for meg at mange småpakker er lite rasjonelt å sende, og dermed koster en del. Hvis du mer registrert for mva får du likevel avgiften tilbake.
 
Takk for svar Steve.

Ja, jeg vil være under den magiske grensen. Og jeg føler jeg at jeg kanskje beveger meg i et grenseland hvis det sendes f.eks 20 pakker til meg.

Nå er det slik at jeg har flere leverandører, der jeg vil legge produktene deres i hjemmesiden min.

Frakten f.eks DHL har jeg tatt med i utgående pris til kunde, og jeg vil uansett gå i fortjeneste. I utgangspunktet en bestilling hver for seg. En bestilling -. en pakke.

Jeg ønsker heller ikke at kunden skal lide for evnt moms/toll, derfor vil jeg at pakken skal sendes direkte til meg og så sender jeg den videre kunden.

La oss si at en kunde bestiller en vare som koster meg 34 usd og en annen vare som koster 19 USD, da vil jeg ha krysset grensen og blir fortollet. Den fortollingen vil jeg ikke at kunden skal få, men at jeg tar den. Jeg har "bakt" inn dette i prisen på produktene.

Det kan f.eks bli mange av dette, men dette er da vel lov?

Er ikke registrert i MVA enda.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er helt klart lov hvis du mottar pakkene og fortoller og betaler mva der verdien er over 200 kroner. Det må jo også være greit hvis du mottar mange pakker fra forskjellige leverandører mva-fritt, der verdien er mindre enn 200 kroner pr. pakke. Hvis du mottar mange pakker samtidig fra samme leverandør, og verdien av hver pakke er under 200 kroner, vet jeg ærlig talt ikke hvordan det forholder seg, men jeg har en mistanke om at svaret kan være negativt hvis du spør etaten.

Det er bedre at noen som har erfaring med dette svarer, enn at jeg spekulerer hemningsløst.
 
Takk, jo det kan selvfølgelig komme mange små pakker, og kanskje med forskjellige innhold fra samme leverandør. Det er dette jeg mener at da er man i grenseland.

Men etterhvert kan man bestille større kvanta og vil opparbeide seg litt lager.
Men det er tøft i begynnelsen uten midler.

Ahhh, skulle gjerne ha hatt en investor som hadde investert i 20.000 til prosjektet mitt hehe. Da hadde jeg sluppet disse små sendingene.

Men man må jo bygge seg opp og kanskje er det slik det må gjøres når man har lite med midler.
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor vil du ikke sende direkte til kunde fra Kina?
Har du noen i Kina du kan stole paa er det ogsaa mulig aa sende pakkene som gaver (fra privat avsender til privat mottaker) og mva fritaket blir da paa 1000 kroner, ikke 200 kroner.

Returadresse/angrerett kan vaere din bedriftsadresse i norge.
 

Atian

Medlem
Skulle egentlig svart før, men har glemt meg litt av...

1) Ved import for videresalg bør du så fort som mulig bli MVA-registrert. Du må jo uansett etter litt tid selge varer med MVA til forbruker. Når du er MVA-registrert, så spiller det praktisk ingen rolle om vareverdien er over eller under NOK 200. Du trenger altså ikke bry deg med dette, da det ikke gjør deg noe å betale MVA ved inførsel. Dette er jo bare et utlegg ikke en kostnad...

2) Du ønsker ikke 20 pakker fra samme leverandør om du selv skal videresende (ompakke) etter ankomst. En DHL pakke har typisk en startpris for første 0,5 kg - f.eks. 15 USD og deretter en lavere pris pr. påfølgende 0,5 kg, eks. 5 USD. Så to pakker på 1 kg koster deg 40 USD. En pakke på 2 kg koster deg derimot bare 30 USD i dette tenkte tilfellet. Ved egen ompakking så er det helt klart penger å spare, litt avhengig av type leverandør du bruker for forsendelse. Men i starten bør du helt klart vurdere om du skal samle flere bestillinger fra samme leverandør.

3) Fortolling DHL / andre ekspeditører: Dersom du ved import har flere ulike varer med flere ulike "Harmonization codes" (varegrupper i henhold til tollverkets lister), så kan det være at du må betale gebyr til ekspeditør for tollarbeidet dersom du passerer X antall ulike varegrupper. Hos DHL går 2 fint vet jeg, men vet ikke hvor strenge de er på 3 og flere...

4) Du kan sende varer direkte til kunden fra Kina. Ulempen er selvfølgelig evt. info om avsender på fraktbrev, evt. kopi av proforma invoice osv. Du kan løse dette med at Proforma Invoice har mottaker som betaler for MVA ved inførsel og utlevering til 3. part. Men det er ikke alltid dropshipping-firmaer har dette. Dette da det er noe knotete, og ditt Org.nr. med MVA-nummer bør stå på fakturaen osv.

5) Tollvesenet stopper ofte gaver fra Kina ved ankomst Norge for kontroll. Dette fordi det ofte er feil på oppgitte verdier på varene samt kopiprodukter som sendes. Det lønner seg ikke å ha "dårlig historikk" for da risikerer du at dine varer stopper opp ofte. Dette tar normalt 1-2 dager ekstra så framt alt er i orden. Det å sende elektronikk som gaver etc. er ikke å anbefale når du har flere forsendelser. Gjør dette til jul og dropp det ellers ;-)

Det var mine 5 tips! Lykke til og hold oss oppdatert med dine erfaringer!
 

Beergear.no

Medlem
Vil også legge til at det er meget behagelig å ha tollkreditt.
Da får du en samleregning fra "tollen" på moms og omkostninger.
Husk å oppgi tollkreditt nr til f. Eks DHL om det er dem du skal bruke.
Du slipper gebyr til transportøt for utlagt moms.
Du sparer også penger i forhold til antall bilag til regnskapsfører om du bruker det.
Og får mindre papirer.
 

Atian

Medlem
Vil også legge til at det er meget behagelig å ha tollkreditt.
Da får du en samleregning fra "tollen" på moms og omkostninger.
Husk å oppgi tollkreditt nr til f. Eks DHL om det er dem du skal bruke.
Du slipper gebyr til transportøt for utlagt moms.
Du sparer også penger i forhold til antall bilag til regnskapsfører om du bruker det.
Og får mindre papirer.

Støtter Bristol helt ut på tollkreditt. Dette koster ingenting å få, men du betaler bittelitt for bruk. Lar du DHL gjøre MVA-utlegget så koster det minimum 120 kroner. Da blir små pakker fort dyre. I 2012 kostet bruk av tollkreditten 47 kroner pr. forsendelse. Det ser ut til at det nye forslaget om kroner 100 pr. måned, uavhengig av bruk går igjennom. Så mottok du 10 pakker i desember kostet det deg minimum 470 kroner, mens i januar "kun" 100 kroner. Hurra :)
Les mer og søk om tollkreditt.

Når det gjelder praktisk anvendelse av tollkrediten, så bør du følge opp dette nøye fra starten av.

Påse at at "Proforma Invoice" evt. "Invoice Copy" innehar riktig informasjon for gjennomføring av fortolling. Skal du selv motta forsendelsen er det best at det står med store bokstaver: "Bill duty and Taxes to: Norwegian VAT no: NO 123456789 MVA" og ditt firmanavn. Dette for at DHL eller andre speditører skal se dette tydelig og ikke håndtere MVA på egenhånd. Skulle de senere gjøre feil, så vil du få gebyret tilbakeført om du snakker med de på hyggelig vis. Alle kan gjøre feil.

Har du "dropshipping" eller har noen til å sende for deg fra utlandet - direkte til din sluttkunde, så går det også fint med Tollkreditt. Sørg for at det ved siden av mottakers adresse står følgende:
"BILL DUTY AND TAXES TO THIRD PARTY. SE INFO BELOW".
Nedenfor på fakturaen må det stå samme informasjon som i avsnittet over: "Bill Duty and Taxes to: ...." osv med org.nr. og MVA bak.

Skulle noen ha praktiske spørsmål eller utfordringer på dette, så har jeg gode erfaringer og samarbeid med DHL å vise til. Kontakt meg (PM) for spørsmål. Lykke til alle sammen (og takk for ryktepoeng i innlegget over!).
 

cec1973

Medlem
Vil bare tilføye at du ikke får lov til å momsregistrere deg før omsetningen er 50.000, mener jeg... Ikke 100% sikker på dette, men jeg har hatt et styr fordi jeg hadde tatt moms for noen varer (det lå i kasseapparatet, dessverre) før omsetningen var 50.000. Jeg fikk ikke lov til å momsregisterere meg og det ble en voldsom papirmølle frem og tilbake mellom regnskapsfører, skattekontoret (? husker ikke helt hvilken etat det var...) og meg for at jeg skulle få lov til å betale de 7500,- i moms som jeg skyldte, men som jeg senere skal få igjen.... <sukk>
 

ms-olsen

New Member
Gave til kunden

Hvorfor vil du ikke sende direkte til kunde fra Kina?
Har du noen i Kina du kan stole paa er det ogsaa mulig aa sende pakkene som gaver (fra privat avsender til privat mottaker) og mva fritaket blir da paa 1000 kroner, ikke 200 kroner.

Returadresse/angrerett kan vaere din bedriftsadresse i norge.

Er det da mulig for meg som bor på Filippinene å sende bestillinger til under 1000 nok som gaver til kunden?
Takk,

M
 
Topp