Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra Kina og tollklarering

Stoppet

Banned
Hordan foregår tollklarering når man importerer varer fra Kina? Vil transportør ordne dette automatisk og så sende regning, eller vil man få noen form for beskjed for så å bestemme selv hvordan dette skal foregå?

Hvordan løses dette på enkleste måte?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kommer det en container så må du ordne det selv, alt. be noen å ordne for deg. Jeg pleier å følge med og spørre Bring å ta seg av importen inkl. å kjøre den ut til meg (har da en dag på meg å tømme den slik at den kan leveres tom tilbake igjen).
 

Stoppet

Banned
Det blir nok ikke containere av det til å begynne med hvertfall. Blir nok forsendelser fra 10 til 100 kilo. En del av de mindre forsendelsene antar jeg vil gå med flytransport. De større forsendelsene går vel med sjøtransport selv om det ikke er snakk om å fylle opp en container? Eller?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Bestiller du hjem en del av en container så pass deg for omlastningskostnader i f.eks. Göteborg. Det har kostet meg dyrt en gang. Fikk nå nylig info at en container fra Kina ville koste ca. 12000 nok å få hjem (jeg bor i nærheten av Stavanger). Det er adskillig bedre enn det jeg har måtte gå ut med tidligere (i overkant av 20000), så der kan jeg spare en del.
Tallet er greit å ha med i beregningene dine (men er altså hear-say, ikke noe jeg kan bekrefte enda).

Edit: hvis du går med tanker for å starte en for meg konkurrerende virksomhet, da må du gange tallene med 10 - slik at det ikke kommer til å lønne seg. Hehe ;-)
 

mra

Active Member
Fikk nå nylig info at en container fra Kina ville koste ca. 12000 nok å få hjem (jeg bor i nærheten av Stavanger). Det er adskillig bedre enn det jeg har måtte gå ut med tidligere (i overkant av 20000), så der kan jeg spare en del.

Ser ut som om sjøfrakt er historisk billig i disse dager. Vi sendte nettopp en 20-fots container fra Hong Kong til Skandiahamnen (Göteborg) for bare 600USD.
 

Beorn

New Member
Jeg erfarte at det er lurt å be om fraktpris frem til dit du skal hente varen, eller helt hjem til deg om du vil det. Da slipper du evt ekstrakostnader om frakten går via andre havner.

Om transportør ordner med fortolling, kommer helt an på hvilken avtale du har gjort med dem, sannsynligvis ikke når det er snakk om sjøfrakt. De gjør det sikkert for deg om du spør, de trenger isåfall original invoice og fraktpapirene (du får det tilsendt fra leverandør når du har betalt varene). Når fortollingen er gjort, må du betale momsen før varene kan leveres, har du tollkreditt går det helt av seg selv, hvis ikke må du betale i bank og sende kvittering for innbetaling før varene slippes fra havna. Sjekk hvor lenge varene kan ligge på havna før havneleie tilkommer, det varierer fra havn til havn. Kjedelige penger å betale, selv om det er forholdsvis rimelig.
 

mra

Active Member
Topp