Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import varer fra Kina

KIA

Medlem
Jeg har importert varer fra Kina på en stund. I starten brukte jeg mye Aliexpress wholesale produkter. Men jeg fikk ofte skikkelige dårlige kvaliteter med mye feil slik at det var ikke mulig å selge disse produkter. Så jeg skiftet til Alibaba, men det skjer forsatt ofte det samme med dårlig kvalitet og mye feil. Opplevde av og til at en selger sender en gang akseptabel kvalitet, men den samme selgeren sender dårlig kvalitet på neste ordrer. Det er skikkelig slitsom og finne selgere som kan stoles på ved flere ordrer.

Er det noen som har det samme erfaring, og klarte å finne en løsning? Hvilke plattformer er det til å anbefale?
 

mra

Active Member
Det er en grunn til at det er billig :). Men litt mer seriøst; Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg bor i Asia og har jobbet med sourcing fra asiatiske produsenter i en del år, og har sett veldig mye rart.

Jeg vil si at de viktigste grunnene til at kvaliteten ikke er som forventet:
- Det er en stor forskjell i hvordan vi oppfatter kvalitet. Det som for en kineser fremstår som "bra kvalitet" kan for deg fremstå som "elendig kvalitet". Grundig spesifisering av kvalitetskrav er her nøkkelen, men jeg skjønner jo at det ofte ikke er så enkelt i praksis, for mindre innkjøpere.

- Selger bryr seg ikke; Som regel er selger bare en mellommann. Han kjøper fra produsenten og selger videre til deg. Dekningsbidraget pr. enhet er ofte svært lavt, så det skal et høyt volum til for at selger skal tjene penger. Det gjør at de ofte ikke bryr seg nevneverdig om deg som kunde, alt som betyr noe er å få det kjøpte partiet ut av døren. Er du som kunde misfornøyd og ikke kommer igjen spiller det ingen rolle for dem, de tjener minimal pr. kunde og det står tusen nye kunder i kø.

Det er selvsagt ingen enkel løsning på det å kjøpe fra Asia, og spesielt for mindre bedrifter kan det være en utfordring. Men min erfaring er at følgende er svært viktig:
- Relasjonen mellom partene. Relasjoner betyr alt i Asia. Dvs. ikke kjøp fra en random selger, men bygg relasjoner over tid, gjerne direkte med produsenten. Dette er ikke enkelt å gjøre via epost og telefon og det er da også en grunn til at de store innkjøperne har en haug med folk som reiser mye rundt i Asia, for å besøke produsentene og at det finnes en egen bransje av freelance innkjøpskonsulenter som bor i Asia. Når du først har bygget en personlig relasjon til selger/produsent og bygget opp en respekt og et tillitsforhold, vil selger strekke seg mye lengre for at du skal bli fornøyd.

- Ikke fokuser ensidig på pris. Prisen er selvsagt viktig, men kanskje det til slutt er bedre økonomi i å betale 5% mer for et vareparti, mot at feilraten er 50% mindre? De rimeligste selgerne har ofte et så ekstremt lavt dekningsbidrag at det sier seg selv at det ikke er rom for kvalitet eller service. Slike selgere har en fundamental drift imot å kutte hjørner, for å øke fortjenesten med bare noen få promille og det vil være en evig kamp å sikre at leveransene holder tilstrekkelig kvalitet. Å vurdere om en selger er seriøs eller ikke er ofte vanskelig å gjøre via Internett, og det å faktisk ta seg en tur østover for å besøke potensielle selgere, kan ofte lønne seg i lengden.

Ellers anbefaler jeg boken "Poorly made in China", som gir et veldig godt innblikk i hvordan kinesiske produsenter og leverandører tenker: http://www.amazon.com/Poorly-Made-China-Insiders-Production/dp/0470928077
 

Tonny Kluften

Administrator
Prøv å finne selgere som har egne nettsider på eget domene.

Ellers så kan jeg si at det alltid er positivt å være høflig og hyggelig og si takk, og rose de som gjør det bra. Kinesere er mennesker, akkurat som naboen din, og alle setter pris på ros.
Når du har fått ok varer så kan du også gi selgeren en privat bonus via PayPal eller annet. En gave på $100 vil gi deg litt goodwill til neste gang.

Noen ganger skal du ikke være snill og forsiktig, det er når ikke har fått bra nok varer og selger begynner å diskutere. Da må du gå rett på sak, ellers blir du aldri ferdig med saken. For å bli ferdig med diskusjonen fort så kan du true med alle virkemidler, som å si ifra til alibaba, dhgate, aliexpress, evt. holde igjen restbetaling, charge back på kredittkort/PayPal.
 

KIA

Medlem
Takk for innspiller. Det er ikke bare snakk om kvaliteter. Opplever ofte at rundt 20% av produkter har feil på produksjon slik de ikke brukbare. Jeg tenker at du kan ikke heller stole på at en har status på hvor mange år Gold Supplier eller til og med er Supplier Assessment. Tror den eneste indikatoren er tidligere tilbakemeldinger fra kunder, og hvor mange folk har bestilt vis produkt. Men dette får du ikke vite så mye på Alibaba.
 

KIA

Medlem
Jeg pleier å bruke Escrow, men mange Alibaba's selgere liker ikke det. De vil helst unngå dette, fordi det blir vanskelig å få penger hvis du åpner dispute på en ordre. Usikker med Paypal om det er lett å få pengene tilbake hos PayPal. Har noen gode erfaringer med PayPal her?
 

CamillaF

New Member
Jeg opplevet en gang at en vare ble forsinket på mer enn en mnd. og trodde rett og slett jeg var lurt. Paypal har egene norske kundebehandlere (overasket meg i hvert fall), og jeg fikk veldig god informasjon om hvordan jeg skulle gå fram. Fikk inntrykk av at jeg garantert fikk tilbake alle pengene om varen ikke dukket opp. Da var det opp til mottaker og kunne bevise at varen var levert..og det er jo litt vanskelig om den ikke er det. Når jeg gav beskjed om at jeg var nødt til å tilbakekalle betalingen vi av paypal, så ble det faktisk fart i sakene og varene kom.
 
Topp