Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Importere små kvanta fra Kina

Tor Gjerde

New Member
Hei,
Er totalt ny på forumet og en såkalt "newbie" innenfor business så ta det i forbehold :)

For å prøve å få litt smaken på det å selge varer og alt dette innebærer eks. opprette kontakter- kundeforhold, markedsføring osv. Har jeg bestemt meg for å importere et lite kvanta med varer for å prøve å selge videre til privatpersoner- enten via finn, ebay eller lignende.

Nå har det seg sånn at jeg har oppretta kontakt med en kinesisk selger via alibaba og kommet frem til en fin pris for et fint produkt (elektromotorer). total kostnad for 10 produkter (motorer) ender opp på 300USD samt 100USD for frakt via sjøveien til Oslo havn. så kommer det jo i tillegg 25% mva. - selv om dette gjør varene en del dyrere er det likevel en ganske rimelig og god handel.

Det neste jeg lurer på nå er hvordan blir dette håndtert når varene ankommer Oslo havn- får jeg en melding fra Tollen, fra shippingselskapet eller må jeg følge med selv? transporten skjer jo bare til selve havna da Posten eller andre shippingselskap IKKE er kobla inn for å få varene til min adresse. Kan jeg evnt. hente varene selv?

Mange takk for svar og lignende erfaringer
 

perksp

Member
Har du bestilt en container, eller bare en pakke med produktet? Vanligvis når jeg bestiller, så leverer DHL på døra og jeg får en faktura på toll i ettertid. De tar som regel et litt høyt gebyr for å håndtere dette for deg. Vet ikke om dette ga deg noe svar.
 

Tor Gjerde

New Member
Takk for svar. Produktene tar opp litt plass ja, men ikke i nærheten av en hel container. Er litt usikker på om det blir sendt i en trekasse, men maks 1x 0,5 x 0,5 meter tenker jeg. Bor litt unna Oslo (ca 2,5 timer med bil) så om det blir levert på dør kan jeg risikere å betale i dyre dommer for frakt fra havn til dør?
 

perksp

Member
Jeg skal ikke si noe med sikkerhet her nå, siden jeg ikke har bestilt så store pakker selv. Men hvilket firma er pakken sendt med? Har kun erfaring med UPS og DHL. De pleier å levere på døren her hos meg. Frakt er jo forhåndsbetalt når du betaler for varen. Så beregner fraktselskapet ut tollavgiften ut i fra hva som står på invoice fra leverandør. Om ikke jeg husker helt feil så er det påslag på 25% av totaltpris (for varer og frakt) + sitt eget gebyr for å håndtere dette på vegne av deg.
 

Tor Gjerde

New Member
skal sjekke opp i hvilket firma som er tenkt brukt, syns selger sa noe om at frakt bare er betalt frem til Oslo havn, og dersom det er tilfellet er jeg litt usikker på hvordan jeg faktisk får tak i varen.- Lurer på om jeg da må komme å fortolle varen selv. Har du noe erfaring eller viten om hvordan dette gebyret for håndtering av varen blir regnet ut, eller er det kanskje en standard sats?
 
Topp