Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Importere som privatperson

MartinR

Medlem
Heisann.

Jeg går med planer om å importere en del varer som skal selges på fritiden som ren hobbybasis. La oss si at jeg faktisk importerer en hel container med varer. Jeg har selvfølgelig tenkt å skatte av dette. Er dette mulig uten å ha ett firma?

Spørsmålene mine er vel egentlig:

1) Finnes det noen grense for mye man kan tjene på en hobby som privatperson? Husk igjen at jeg har all intensjon av å skatte av dette.

2) Kan tollerne slå seg vrange fordi jeg som privatperson har kjøpt inn en for ''stor'' mengde med varer uten firma?

3) Hvordan går man frem når man vil skatte av penger tjent på en hobby?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Grensen for hva skattedirektoratet regner som hobby/skattefritt vs næring/skattepliktig påstås å gå rundt 40.000kr. "Problemet" er at den ikke er 100% fast, men baseres på skjønn - om hobbyen din er av en slik art og et slikt omfang at den er "egnet for næring" (husker ikke om dette er nøyaktig ordlyd, men det er noe sånt).

Så enten er det skattefritt og hobby, eller så er det næring og skatting. Og er det næring så tror jeg du må sette opp et firma.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Registrer et selskap først som sist! Du MÅ betale mva på det du importerer, og da kan det være greit at du får trukket fra dette også. Hjelper blant annet på likviditeten om du skulle bruke litt mer enn en mva-periode på å selge varene.

Det vil bare være fordeler med å registrere et selskap fra start av om du tenker i størrelsesomfanget "container-import".
 

hansson

Langveisfarende
Må presisere at den eneste grensa for hva som er hobby/næring er overskuddet, dvs. at du kan selge veteranbiler for hundretusenvis som du pusser opp (og dokumenterer utgiftene) og samtidig gå i null eller i tap. Hvis formålet med det hele er å bli rik en dag er det næring, selv om du går i minus de første årene. Hvis formålet bare er å mekke bil og få betalt for å kunne kjøpe flere deler og nytt sveiseapparat er det hobby. Det er opp til deg å kunne sannsynliggjøre dette.

Å importere en container med varer og selge blir neppe sett på som hobby. Formålet er å sitte igjen med et overskudd, ikke sant? Det skal skattes, og den ryddigste måten å gjøre det på er å ha et firma.
 

picxx

Well-Known Member
Er det i teorien mulig å importere en container og selge hele stæsja uten å betale skatt?
Vet om flere som tidligere solgte for 6 siffrede beløp via f.eks. qxl som ikke betalte ei krone i skatt. Kjøpte inn via ebay og solgte videre på qxl/finn/annet.

Er det noen kommunikasjon mellom toll/avgiftsdirektoratet og skatteetaten?
Den største mangelen i det kjempestore landet med ufattelige 5 millioner innbyggere er jo faktisk å opprette kommunikasjon mellom forskjellige etater og direktorater.
Når hele systemet er bygget opp rundt gammeldags tillitt er man i overkant naiv når man styrer skuta rett frem, uansett hvilke hindringer man ser på radaren.

Ble litt OT dette, men poenget mitt var at er det ikke teoretisk mulig å bare drite i å innrapportere salg og putte hele vinsten i lomma?
(Jada, vet det er uærlig, man kommer til helvete og får aldri syndesforlatelse, men det er ikke poenget her)
 

picxx

Well-Known Member
Det de kan se de på er evt. hvis du har betalt inn 1.000.000 i MVA og ikke har noen inntekter. Litt pussig.

Joda, men importmva betales jo inn via tollvesenet, så det er jo ikke før en smart sjel faktisk gidder å begynne å sammenligne litt mellom etater at man ser at du har betalt 1.000.000 i mva.
Det er jo akkurat denne kommunikasjonssvikten folk benytter seg av i rikt monn per i dag for å slippe å betale inn skatt på "småsalg" og "privatsalg" som mange ganger overstiger omsetningen til en mellomstor bedrift så det suser.
 

neXon

Medlem
Noe spesielt du ønsker å selge?
Jeg stikker til Kina & Hong Kong i Oktober. Skal være konstant på fabrikk & varemesser i 20 dager, så jeg kan kanskje ordne noen forbindelser om jeg kommer over noe. Send PM
 

MartinR

Medlem
Noe spesielt du ønsker å selge?
Jeg stikker til Kina & Hong Kong i Oktober. Skal være konstant på fabrikk & varemesser i 20 dager, så jeg kan kanskje ordne noen forbindelser om jeg kommer over noe. Send PM

Om det er canton fair du skal på så skal jeg dit jeg også. Men ellers takk for tilbudet :)
 

MartinR

Medlem
Mye gode svar her selv om ikke alle svarer det samme. Skriver derfor en litt mer utfyllende post selv om de fleste har forstått ganske greit hva jeg spørr om.

Jeg har tenkt som privatperson å bestille varer for 100 000 NKR fra Kina i en container. Med frakt og diverse gebyrer så er prisen det skal betales moms av oppe i 115 000NKR. Totalpris for dette etter moms blir da 143750NKR. Varen jeg bestiller er ikke tollpliktig så dette er den endelige summen.

Ja jeg har tenkt å melde meg inn i merverdigavgiftsregisteret og ja jeg har tenkt å betale skatt av det jeg tjener. Men jeg har tenkt å selge disse varene over TID. Dette er varer jeg vet jeg får solgt da de er tidløse og noe som alle har og ikke forsvinner fra markedet. Det kan godt hende jeg bruker 1-2 år på å selge ut alt. Har med stor suksess solgt disse produktene i 6 mnder med grei fortjeneste. Nå vil jeg kutte innkjøpsprisene ved å bestille ett større varelager å få varene til en mye billigere penge.

Men det jeg som sagt er redd for er at det skal finnes noen lover å regler som gjør at jeg ikke kan gjøre dette som privatperson. Jeg har selv aldri hørt om noe slikt men vil forsikre meg før jeg i det hele tatt går til verks med noe slikt.

1) Kan privatpersoner registrere seg i mvaregisteret?
2) Kan en privatperson importere en container med varer av samme type til nesten 150 000 uten at det blir satt spørsmål til det?
3) Om jeg får registrert meg i mvaregisteret så vil jeg jo kunne trekke av all moms betalt ved innkjøp da dette er import, for så å legge til moms i totalprisen ved salg. Kan man uten firma selge varer med moms?

Takker på forhånd for alle svar :)
 

hansson

Langveisfarende
Høres ut som en bra plan dette, men ser fremdeles ikke hvorfor du må være privatperson og ikke kan opprette et enkeltpersonforetak? Siden du skal drive med varehandel må du inn i Foretaksregisteret, det koster et par tusen kroner. Ellers er det helt gratis å ha et enkeltpersonforetak. Hva er det som hindrer deg i å ha et foretak?

Privatpersoner kan ikke være mva-registrerte.
 

zapotek

Medlem
Slik jeg ser det (etter alt du har skrevet), så må du nok registere et firma. Nok en gang, hvorfor ringer du ikke bare Skatteetaten og spør?
 
Topp