Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Informasjon om angrerett

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har sett at det er endel klager rundt omkring, spesielt på forumer, hvor folk klager på at dem føler seg lurt av telefonselgere. De aller fleste skyller på stress eller trøtthet når dem inngår avtalen over telefon (hvorvidt det er sant vet jeg ikke, men det er jo urelevant), noe som forsåvidt ikke er noe unnskyldning. Men du har allikevel rett til å trekke deg fra eventuelle kjøp du har gjort over telefonen. Angrettloven er enkel:

Du kan trekke deg fra eventuelle avtaler, og vil ikke skylde en krone.

Rettighetene dine kan du lese om i Lov om angrerett, § 18:

Lovdata.no skrev:
Kapittel 5. Angrerett ved kjøp av tjenester

§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)


Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Angrefristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

Når vi leser § 20, blir vi igjen henvist til § 13:

Lovdata.no skrev:
§ 20. Melding om bruk av angreretten. Fristberegning

Bestemmelsene i § 13 om melding om bruk av angreretten og fristberegning gjelder tilsvarende for avtaler om tjenester.

Som sagt, bare en henvisning til § 13, som ligger i kapittelet om varekjøp:

Lovdata.no skrev:
§ 13. Melding om bruk av angreretten. Fristberegning

Dersom forbrukeren vil benytte angreretten etter § 11 skal det gis melding til selgeren om dette innen utløpet av den dagen fristen løper ut. I meldingen skal forbrukeren opplyse om hvordan retur av varen vil skje.

Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den likevel slik at den løper ut den nærmeste virkedagen som følger etter.

Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. Dette gjelder selv om meldingen blir forsinket eller på annen måte ikke kommer riktig fram.

Vi blir henvist til "angreretten etter § 11".
Denne står også i kapittelet om varekjøp, men tjenester gjelder også.

Lovdata.no skrev:
§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

[...]
(Denne paragrafen er egentlig lengre, men poenget er gitt. Hele paragraf her.)


Oppsummering av angrerettloven

  • Du kan bruke angrerett ved kjøp av varer og tjenester.
  • Du kan trekke deg uansett om du har sagt ja.
  • Det er ikke nødvendig for deg å dokumentere noe bevis.
  • HUSK Å TREKKE DEG I TIDE (Og dokumenter at du har trekt deg!)

Eventuelle sleipe selgere kan true med å gå til innkasso, noe dem høyst sannsynlig ikke gjør da det bare er en tom trussel (det er heller ikke mulig å sende en tvistesak til inkasso). Om det skulle skje, så forklar saken for inkassoselskapet, og få fram av du har benyttet angrerett. Er det tvil om kravet vil inkassoselskaper stoppe kravet umiddelbart, da det ofte er lite for dem å vinne på det. Man kan heller ikke gå til inkasso uten dokumentasjon (fra selgers side).

Men husk, trekk deg i tide.
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Hei

Ved siden av webutvikling, driver jeg med digitalisering og overføring av smalfilm og video til DVD. Har hitil ikke tenkt så mye på angrerett for de tjenestene jeg leverer, men etter denne tråden fra Kenneth, ser jeg at jeg bør ta noen grep, og kan komme med følgende råd til dere som driver B2C virksomhet med varer og/eller tjenester:

Et godt tips er å lese det øverste word-dokumentet på Barne og Familiedepartementets nettsider

Her står det hvilket av skjemaene man skal bruke, i forhold til om det er varer , tjenester eller spesialtilpassede varer.

Jeg som leverer tjenester må også forholde meg til angrerett (trodde tidligere dette ikke dette gjalt tjenester).

Det jeg imidlertid skal gjøre fremover er å presisere at det er 14. dagers angrerett (Ved å legge ved ferdig utfyllt skjema), men at jeg gir beskjed om at jeg igangsetter arbeidet før angrefristens utløp, og at dersom kunden ønsker å angre kjøpet, vil jeg ta betalt for faktisk utført arbeid og bruk av "materialer". MAO har ikke folk en faktisk angrerett, da de uansett må betale for tjenesten, men da er jeg ihvertfall dekket juridisk.

Randulf Småfix
Kanonfotograf
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg fikk utrolig nok høre fra min gamle host, da vi hadde en telefonsamtale, at alle webhoster måtte forholde seg til 30 dagers angrerett.. Stemmer dette?
 

joachim

Medlem
Hvis han opplyser om det, plikter du å forholde deg til 30 dager. Men han kan opplyse om 14 dager, det er den korteste angrefristen han kan gi i henhold til loven.

Opplyser han ikke om noen som helst angrerett er den som skrevet tidligere her, 3 mnd eller opp til 1 år om det er hensiktsmessig for din anskaffelse (ditt kjøp).

Angreretten omfatter hovedsaklig telefonsalg og dørsalg. Eller "utenfor fast utsalgssted" som det står i loven.

J.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hvis han opplyser om det, plikter du å forholde deg til 30 dager. Men han kan opplyse om 14 dager, det er den korteste angrefristen han kan gi i henhold til loven.

Opplyser han ikke om noen som helst angrerett er den som skrevet tidligere her, 3 mnd eller opp til 1 år om det er hensiktsmessig for din anskaffelse (ditt kjøp).

Angreretten omfatter hovedsaklig telefonsalg og dørsalg. Eller "utenfor fast utsalgssted" som det står i loven.

J.
Det ble litt misvisende det jeg skrev over.
Jeg hadde en samtale med min host, om hosten jeg brukte før ham igjen. Den hosten jeg brukte før ham hadde jeg mye ubehageligheter med, og det var i forbindelse med dette denne karen opplyste om 30 dager... Kort sagt, nevnte han ingenting om hvordan de forholdt seg til angreretten selv, men han fortalte altså det at alle måtte forholde seg til 30 dager...
 

picxx

Well-Known Member
Angreretten omfatter hovedsaklig telefonsalg og dørsalg. Eller "utenfor fast utsalgssted" som det står i loven.

J.

Alt salg utenfor et fast, fysisk, utsalgssted defineres som fjernslag. Dette være seg telefonsalg, dørslag, salg over internett eller via reklame i posten. All den tid kunden ikke oppsøker ditt utslagssted fysisk defineres et salg som fjernsalg.
 

Gomlers

Member
Videre på hva du sier picxx..: gjelder dette også hvis du kjøper omega3 piller av en fyr som har en bod på bytorget, og som egentlig har det som et fast utsalgsted akkurat den dagen han står der, mens han er borte igjen dagen eller uken etter? Eller er dette oppsøkende, hvis han er "pågående" og i det jeg går forbi, så sier han: "Hei du, hva med å høre litt om fantastiske omega3 piller..."? Som gjør at jeg jo stopper, noe jeg egentlig ikke hadde tenkt til i utgangspunktet ;)
 

picxx

Well-Known Member
Ryddet i tråden.
Om man skal starte en vitsetråd kan dette gjøres i forumet for underholdning.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Videre på hva du sier picxx..: gjelder dette også hvis du kjøper omega3 piller av en fyr som har en bod på bytorget, og som egentlig har det som et fast utsalgsted akkurat den dagen han står der, mens han er borte igjen dagen eller uken etter? Eller er dette oppsøkende, hvis han er "pågående" og i det jeg går forbi, så sier han: "Hei du, hva med å høre litt om fantastiske omega3 piller..."? Som gjør at jeg jo stopper, noe jeg egentlig ikke hadde tenkt til i utgangspunktet ;)

En bod på torget er jeg ganske sikker på at ikke vil regnes som fast utsalgssted, enten han står der en dag eller en måned. Hvis det er så etablert at han har postadresse der, så kanskje, men ellers tror jeg nok ikke det vil bli regnet som "fast". Det du nevner som "pågående" vil ihvertfall gå inn under loven der, mens
 
Topp