Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Innfordring fra utland

quicktech

Medlem
Hei,

Vi er midt i en prosess hvor vi skal migrere/fusjonere min virksomhet med et utenlandsk selskap. Dette utenlandske selskapet er firmaet som leverer design og programmeringstjenester til mine Norske kunder og skal fortsette med det. Til gjengjeld får jeg en aksjepost i det utenlandske selskapet.

Nå er vi veldig i tvil om hvordan vi bør organisere oss. Vi har veldig lyst til å redusere administrasjon og ønsker derfor om mulig å operere i Norge uten å ha noe selskap der, kun ha det utenlandske selskapet. Da trenger vi en smart måte å fakturere på. Vi trenger å kunne sende fakturaer som normalt med et Norsk bankkontonummer kundene betaler til, uten at vi trenger å ha noe foretak i landet. Jeg vet Global Collection BV tilbyr en tjeneste til KLM hvor KLM's kunder kan betale fakturaer til en Norsk bankkonto og at denne betalingen så utbetales til KLM i et annet land. De svarer imidlertid ikke våre henvendelser, sikkert fordi de helst ønsker kunder med flere milliarder i omsetning. Vi regner med å fakturere ca 750 000 kr for den Norske delen av virksomheten neste år.

Noen som har en idé om hvordan vi kan løse dette?
 

Frode

Medlem
Sjekk med Nordea om en cross-border konto, husker ikke helt hvordan det funker i farta, men det finner du ut av :)
 
Sist redigert:

Bjørn Andersen

Webmaster
Skal du/dere jobbe i norge og mot norske kunder så må man ha et norsk firma.

Setter du det opp slik du har forklart her, om jeg har forstått riktig, så vil du jobbe i norge men fakturere fra utlandet. Det er dog ulovlig og om kemneren ser på saken så vil de si at dette er i realitet et norsk firma og du skal betale norsk moms og skatt. ( da får man straffeskatt og evt fengsel )

Ps. Reglene for moms er også i endring så det er mulig at utenlandske selskap ikke lenger slipper unna norsk moms når man selger til norske kunder.

Regner med du vil ha din lønn fra dette selskapet også, da er dette du gjør her veldig risky for oppdagelse iogmed det vil gå penger inn på din konto, samt du må opplyse om at du eier aksjer i et utenlandsk selskap. Vil du ha tips, så kjør i norge og heller prøv å redusere admin/regnskap kostnadene dine her
 

hansson

Langveisfarende
@ Bjørn Andersen Man er ikke nødt til å ha norsk firma for å jobbe mot norske kunder, det skjer jo mye bisniss over landegrensene mellom et norsk firma og et firma i utlandet!

DnB har filialer i landet du oppholder deg i, Hawkbay, kanskje de kan rådgi dere. Jeg er ingen ekspert men synes ikke det er smart å avvikle et evt. norsk selskap som allerede er i omløp. Hva med å gjøre det om til et NUF for den utenlandske avdelingen? Da kan overskudd hentes smertefritt over i morselskapet og beskatning av deltagerne i selskapet skjer så på bakgrunn av land man hører hjemme i.

Husk ellers at .no-domener et problem hvis dere legger ned i Norge, da skal domenene ifølge Norid også leveres tilbake/legges ned.

Det bør ikke være noe problem å drive uten norsk filial, da de aller fleste firmaer uten problemer vil gå med på å betale penger til det utenlandske firmaet - altså uten norsk bankkonto. Fakturaer fra utlandske leverandører er akkurat like godkjente som norske dokumenter i bilagspermen. En escrow-tjeneste eller bankgaranti (koster et par tusenlapper) kan være greit for firmaer som føler det utrygt å betale ut store summer til utlandet før de har fått "varene".

Det vil være en fordel å ha en konto som kan ta imot USD eller Euro i en internasjonal bank (HSBC har kontoer for bedrifter i mange land tror jeg) slik at utgiftene til overføring til "rart land med rar valuta" ikke blir høye for betaleren. Med USD/EUR dere tjene litt på variasjoner i aksjekurs ved å oppgi den gunstigste kontoen.

Siden hawkbay etter det jeg skjønner bor i utlandet det meste av året, kan han melde skattemessig utflytting (hvis han ikke alt har gjort det) og kravet om å skatte i Norge av alle globale inntekter vil forsvinne etter en overgangsperiode på 3 år (avhenger av land). I overgangsperioden er det litt kløn med dobbel beskatning osv., men det foreligger skatteavtaler for mange land som regulerer dette og sørger for at alt ordner seg til slutt.

Uansett om trådstarter er skattemessig utflyttet eller ikke er det ingen ting i veien for å være deleier i et utenlandsk foretak, og evt. motta lønn. Det eneste som endrer seg er hvilket land han skal skatte i. Kriteriet er at jobben gjøres fysisk i utlandet, da er det lovene i utlandet som gjelder. Så skal skattevesenet orienteres gjennom rubrikken "Lønn mottatt i utlandet" el.l. på selvangivelsen hvis man ikke er utflyttet.

Er det ingen av factoring-selskapene i Norge som kan ta jobben med å kreve inn pengene for dere?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
@ Bjørn Andersen Man er ikke nødt til å ha norsk firma for å jobbe mot norske kunder, det skjer jo mye bisniss over landegrensene mellom et norsk firma og et firma i utlandet!

- Riktig , men slik situasjonen er her så skal han starte opp et utenlandsk selskap der han er medeier, og slik jeg forstår det være med å styre selskapet. Nå opplyser han ikke om hvor mange % aksjer han skal eie, eier man under 49 % så kan man slippe unna med at det ikke blir regnet som norsk selskap. Eier han mer enn 49 % evt mer enn 49 % er spredd utover en eller flere norske eiere det et dødt løp: Er han derimot skattemessig utflyttet er jo saken en helt annen.

Uansett jeg skjønner ikke helt problemet, jobber i et man utenlandsk selskap og selskapet vil fakturere norske kunder, kan ikke selskapet deres bare gjøre som alle andre utenlandske selskap, og fakturere og be kunde sende wire transfer ? Evt kan ikke selskapet få seg en norsk bankkonto ?
 

hansson

Langveisfarende
Et firma som er innskrevet i firmaregisteret i Uganda vil aldri bli norsk selv om en nordmann eier alle aksjene... Nordmenn har da lov til å drive firmaer i utlandet, så lenge de har oppholdstillatelser osv. i orden i det aktuelle landet. Skatt og firma er to ulike ting.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Et firma som er innskrevet i firmaregisteret i Uganda vil aldri bli norsk selv om en nordmann eier alle aksjene... Nordmenn har da lov til å drive firmaer i utlandet, så lenge de har oppholdstillatelser osv. i orden i det aktuelle landet. Skatt og firma er to ulike ting.

Poenget her er at firmaet vil bli regnet som norsk overfor skattemyndighetene hvis man eier 100% et firma i utlandet og firmaet er drevet av nordmann som bor mer enn 61 dager i norge (hvis han ikke er skattemessig utflyttet), og man vil ha samme krav til moms,skatt og regnskap som et norsk firma.
 

hansson

Langveisfarende
Regner med at dette gjelder skatt på utbytte? Årsoverskudd kan ikke skattlegges utenfor landet der firmaet er registrert. Men ved utbytte gjelder selvfølgelig norske skatteregler for nordmannen, men da er vi inne på et personlig skatteyternivå.

Men hvis nordmannen driver et firma i Uganda og lar pengene stå i firmaet der kan han ikke skattes for det før verdiene realiseres i form av utbytte, vil jeg regne med, og dessuten vil det jo ikke være noe norsk mva på omsetning som foregår utenfor Norges grenser? Det er jo Ugandisk lov som gjelder, og da er det kun lokal mva som gjelder uansett hvilke personer som eier selskapet.

Vel, dette ble noe off topic, sorry.

Vil tro at hawkbays situasjon gjelder at alt arbeidet foregår i utlandet, og at han selv er færre enn 61 dager i Norge per år.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Nei dette gjelder også firmaoverskudd samt moms hvis firma er eid mer enn 49% av nordmann som driver det ugandiske selskapet fra Norge.

Som du sier , jobber han i utlandet og er mindre enn 61 dager så er dette veldig offtopic hehe
 

sta

Medlem
Men hvis nordmannen driver et firma i Uganda og lar pengene stå i firmaet der kan han ikke skattes for det før verdiene realiseres i form av utbytte, vil jeg regne med, og dessuten vil det jo ikke være noe norsk mva på omsetning som foregår utenfor Norges grenser? Det er jo Ugandisk lov som gjelder, og da er det kun lokal mva som gjelder uansett hvilke personer som eier selskapet.

Det er helt korrekt, men hvis (som Bjørn også skriver) en nordmann eier mer enn 49% av selskapet samtidig som han bor i Norge og utfører arbeidet for selskapet i Norge, så vil Skatteetaten skjære igjennom og anse selskapet som norsk. Siden regnskapene for selskapet sikkert ikke er tilgjengelige vil det bli snakk om skjønnslikning, noe som fort blir veldig kostbart.

På et felt som dette er det mulig å trå feil noe som kan bli svært kostbart. Jeg vil igjen anbefale trådstarter å søke råd hos en advokat med kompetanse på området.
 
Topp