Inngående balanse på utgifts- og inntektskonti

Inge K

Medlem
Jeg driver et NUF, og er innkalt til såkalt regnskapskontroll senere denne måned. I den forb. ønsker kemnerfrøkna oversendt saldobalanse med IB og UB for ALLE konti i regnskapet. Jeg fører regnskap i daTax Totaløkonomi og har kun ført IB på balansekonti (konto nr. 1xxx-2999), men frøkna ønsker dette også for øvrige konti. Dersom man legger inn IB ved regnskapsårets begynnelse for konti over 3000 i daTax, summeres dette beløpet med tallene som påløper i løpet av det aktuelle regnskapsår, og saldo ved årsslutt blir vel da altfor høyt? Er det ikke meningen at saldo for hver regnskapskonto ved årsslutt skal oppsummere bevegelsene på den aktuelle regnskapskonto kun for det aktuelle regnskapsår?
 

Johan

Medlem
Du vet tydligvis ikke forskjell på balanse og saldobalanse.

For å gi en forklaring på hva saldobalanse er har jeg sakset følgende fra Wikipedia
"Saldobalanse eller råbalanse er en forenklet oversikt over regnskapet. Det er en opplisting av alle kontoene i regnskapet som det er bokført et beløp på og brukes for å få en rask og effektiv oversikt. Summen av alle posteringer vil vises akkumulert per konto. Bokføring følger prinsippet for dobbelt bokholderi. Dette betyr at hver transaksjon registreres på minst to steder (konti), med like store beløp til debet (+) og til kredit (-). Sum av et bilag, dvs. debet (+) og kredit (-), er alltid null i bokføring. Ettersom alle føringer skal gå i null må følgelig summen av saldobalansen gå i null."

Kjenner ikke daTax så hvordan du får ut en saldobalanse vet jeg ikke, men det fins vel en rapport generator som stiller opp en saldobalanse for deg.
 

Inge K

Medlem
Inngående balanse

OK, jeg var kanskje ikke spesifikk nok i spørsmålsstillingen. Mitt spørsmål gjelder kravet om Inngående balanse (startsaldo?) på inntekt- og utgiftskonti, mao. regnskapskonti med nummer f.o.m. 3000 og oppover. Jeg vet ikke hvorfra disse kan hentes, dessuten hensikten med å ta dem med da daTax bare summerer disse inn i summen for det påfølgende regnskapsår, slik at UB for dette år dermed synes misvisende. Det står et eller annet sted i brukermanualen for daTax at IB kun er aktuelt å føre inn for balansekonti (1000- og 2000-serien), mao. ikke fra 3000 og oppover. Hvorfor kemnerfrøkna likevel ber om dette, vites ikke.
 

Johan

Medlem
Hvorfor kemnerfrøkna likevel ber om dette, vites ikke.

Svaret på dette ligger i det jeg sakset fra Wikipedia "Det er en opplisting av alle kontoene i regnskapet som det er bokført et beløp på og brukes for å få en rask og effektiv oversikt." Da vet hun lettere hvor hun skal grave videre.

Datax kan jeg som sagt ikke noe om og kan dessverre ikke hjelpe deg videre med det
 
Topp