Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Innovasjon Norge Etableringsstipend

n0stra

Medlem
Hele grunnen til at jeg overhodet orker bruke tid på det er fordi vi jobber med design og "kunst" ;)

Så ja jeg er ekstremt klar over hvordan IN opererer. Jeg vet også at vi ikke kan forvente noe særlige summer, men det ville hjulpet oss mye uansett. Om jeg bruker endel timer av fritida mi på en søknad annser jeg det ikke som noe tap okke som.

Du må drive med landbruk, turisme, mat, kultur som noen her nevner, kunst og ikke minst egenproduksjon i norge for å oppnå særlig gehør. Kvinner er også som nevnt et fokusområde. Skulle satt familiegården på et kvinnfolk - kunne sikkert fått millioner :p

I tillegg skal man vel også drive med noe som det ikke finnes konkurranse innen, og det er ekstremt lite fokus på hvor innbringende og hvor mange arbeidsplasser det kan skape.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Vi søkte støtte fra Innovasjon Norge i oppstartsåret (2010). Saksbehandler var positiv til prosjektet, men svar fra dem ble utsatt, utsatt, og utsatt. Etter 8 måneders ventetid fikk vi avslag. Det var likevel verdt et forsøk. :)
 

picxx

Well-Known Member
Fikk avslag før jeg søkte jeg, så sparte utgiftene til konvolutt og papir.
 
:)

Nå har Innovasjon Norge endelig utarbeidet en serviceerklæring. Et smart røykteppe for å dekke over sitt noe frynsete rykte:
Serviceerklæring - Innovasjon Norge

Punkt 4 er nesten morsom lesning:
Du får en foreløpig tilbakemelding på din henvendelse i løpet av tre arbeidsdager

Hahaha. Har søkt og ventet over 3 uker allerede. Ikke et pip. Har også sendt mail og henvist til serviceerklæringen. Svaret - Ja, du tippet riktig - Intet svar...

Mitt stalltips er at Innovasjon Norge legger ned hele satsningen sin og starter opp med ny frisk. Mye negativ omtale, uklare rettningslinjer, manglende kompetanse, tilfeldigheter, trynefaktor bare for å nevne noe:

De bør da ha fokus på:
- Innovasjon (ikke kjønn, geografi og fjøs-politikk)
- Inkluderende og serviceinnstilt
- Råd og veileding (møte face-to-face, utvikling av planer, sparringsparter)
- Internasjonalisering
- Vekstmarked (ikke slik som nå. Bor-du-langt-nok-fra-folk-så-skal-vi-hjelpe)
- Ansette folk med kompetanse
 

appelsin

Medlem
Innovasjon Norge bør legges ned. De eneste som er skikket til å finansiere oppstartsbedrifter er investorer som har drevet med innovasjon selv.

Venture-selskapene i Silicon Valley drives av folk som Peter Thiel (Paypal-grunder og tidlig Facebook investor).

Jeg har ikke tro på at gamle tanter med politiske partier i ryggen (Sp) skal vedta innovasjon i distrikts-Norge.
 

zapotek

Medlem
Tja, hadde de lagt ned hele rukkelet og brukt pengene til å gi f.eks. drivere av ENK litt sårt tiltrengt skattelette, så hadde kanskje flere småfirma i Norge overlevd. Statlig støtte er uansett konkurransevridende i mange tilfeller, og derfor noe styggedom i mine øyne.
 

Johan

Medlem
Jeg er involvert i flere bedrifter som har søkt og fått etableringsstipend og annen finansiering fra Innovasjon Norge. Alle er teknologibedrifter og 3 av 4 lokalisert i Oslo. Noen av bedriftene har fått penger flere ganger til ulike prosjekter.

Man kan mene hva man vil om Innovasjon Norge ( deler den generelle oppfatning), men så lenge de er der er absolutt greie penger å ta med seg. Det samme er skattefunn.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er involvert i flere bedrifter som har søkt og fått etableringsstipend og annen finansiering fra Innovasjon Norge. Alle er teknologibedrifter og 3 av 4 lokalisert i Oslo. Noen av bedriftene har fått penger flere ganger til ulike prosjekter.

Man kan mene hva man vil om Innovasjon Norge ( deler den generelle oppfatning), men så lenge de er der er absolutt greie penger å ta med seg. Det samme er skattefunn.

Intressant.
Kunne du fortelle oss hvilke bedrifter dette dreier seg om?
 
Topp