Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Innspill på logoer fra 99designs.com

mofu

Medlem
Ble litt off-topic fra hva jeg egentlig håpet å få ut av denne tråden og håper fotsatt på noen innspill.. men diskusjonen er selvsagt meget interessant.. :)

Mitt selskap trenger egentlig ikke logo i det hele tatt.. Har ikke en egen nettside engang.. Det er en grunn til at jeg bare kaller selskapet mitt for "Stangnes Limited".. som er etternavnet mitt.. Jeg lever på min kompetanse og mitt nettverk og det går ufattelig bra faktisk.. Stangnes Limited er bare selskapet jeg fakturerer mine tjenester fra. Min person er min logo :)

Jeg har selv 10 års erfaring som grafisk/web designer der 8 av de har vært profesjonell.. Jeg utvikler fortsatt en del av designene til mine egne prosjekter selv, men har gått mer og mer over på å la andre gjøre denne jobben.. Ikke fordi jeg ikke kan.. men fordi jeg ønsker å ha mer tid til fokus på andre mer inntektsbringende områder..

Gjennom disse årene har jeg sett mye logoer som har kostet flesk og som rett og slett har vært totalt crap.. Det at man ansetter et grafisk byrå som tar en timesbetaling på 1000-1500kr betyr faktisk ikke at du vil få et resultat som virkelig passer deg.. Jeg har selv laget utallige logoer og tatt godt betalt uten at jeg vil si at de er 100%.. Men selvfølgelig må det være en viss mening med logoen..

Min erfaring fra 99designs er at 90% av det som kommer inn er crap.. utrolig dårlig.. veldig 12 åring.. men likevel sitter det en liten gjeng med utrolig dyktige designere der som vinner de aller fleste av konkurransene som går der.. gjør litt research på winger, entz og andre og du vil se utrolig mye bra logoer.. klikk deg litt rundt på andre konkurranser og se hva folk der inne faktisk kommer opp med..

Det viktigste for meg er at logoen er enkel og stilren.. at den oppfattes som profesjonell og fortsatt unik og fresh/kul.. Dette i seg selv symboliserer den jeg er og vil oppfattes som i markedet jeg jobber i.. En som er ung, har nye, freshe og kule ideer.. samtidig som profesjonaliteten er på topp..

Når det gjelder hvor mye logoen har å si når det gjelder verdensherredømme.. Hvor mange millioner tror du facebook har brukt på sin logo? Holder de fortsatt til i kjelleren? hva med myspace.com? eller vår kjære norske nettby.no? Facebook sin liker jeg faktisk.. fin font-type.. de andre hadde nok faktisk fått en enda bedre logo om de hadde brukt 99designs.com :)

Har du et selskap som kun lever av merkenavnet/brandet og egentlig ikke noe mer.. (f.eks. coca cola), kan jeg være enig i at logoen har mye å si.. frem til da.. keep it simple stupid :)
 
Sist redigert:

Christian

Medlem
chess.gif

Dette er jo en ufattelig trist logo som det ikke ble brukt mange kronene på. De ble tross alt verd et par milliarder pga et billig produkt ikke fordi de har så fet logo.

Her er det nok en ganske gyllen middelvei Peter. Du har jo helt rett i det du skriver om at en logo er viktig, men du får det til å høres ut som ALT står og faller på logoen om noe skal bli en suksess eller ikke. Det er mange andre, og viktigere, faktorer som betyr noe.

Hvis man har et budsjett på en nettbutikk eller what ever på 50 000 synes jeg det høres bare idiotisk ut å bruke 20 000 av budsjettet på en logo.
 

Deezire

Medlem
Ja. Det er derfor de alltid vil være lokale bedrifter. Hermans verktøy- og solsenger mangler vanligvis kompetanse innen faget markedsføring. Da blir det fort at lillebroren til sekretæren lager nettsiden deres i frontpage og at logoen blir laget av ungene i barnehagen.

Dette handler ikke bare om logoer, men om synet på at ting man ikke kan noe om skal koste minst mulig. Og helst lages av en inder. Javel.

Og hvis man mener at logoer bare skal være "kule", så forstår man lite. Da skjønner jeg at man bruker tjenester som 99designs, for å si det sånn.

Å lage en logo er en lang prosess som krever ekstrem kompetanse innen formgivning og typografi. Det er ikke bare å smelle opp noen kule symboler på en kul og moderne farge liksom.

Men, vi gravlegger debatten. Jeg er uenige med dere her. Og klarer nok neppe å omvende dere..

Hermans verktøy- og solsenger har en nettside fordi eieren syntes det virket som en kul idè fra nevøen sin, ikke fordi han trenger det. For Hermans verktøy- og solsenger så er det ikke en stor utgift å betale 3-5k for en nettside som ikke er i bruk. Men det er ufattelig gøy for nevøen på 14 som akkurat har fått seg photoshop. Men folk handler alikavel på Hermans verktøy- og solsenger fordi Herman virkelig vet hva en god solseng er og hvilket verktøy som er kulest.

Jeg tror du blander logo og grafisk profil. Det er to vidt forskjellige ting, og en god grafisk profil er viktig for store og etablerte firmaer, ikke for nye og nyetablerte firmaer. Min tidligere arbeidsgiver bruker 3-4 millioner i året på å finpusse sin grafiske profil, fordi det er så mye konkurranse om synlighet. Du husker kanskje nøtteknekker-reklamen? 12 mill. Hvilken verdi hadde det for firmet? Ingen. Var det kult? Fy søren, jeg nynner enda på sangen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dere har misforstått eller så har jeg formulert meg uklart. Jeg ser det. Det jeg mente var at hvis man har en holdning til markedsføringen av eget selskap som sier at "vi skal ha det billigst mulig", så er ikke det så lurt i lengden.

Billig behøver ikke å være dårlig, og dyrt behøver ikke være bra. Men, sannsynligheten for en bedre prosess i forhold til utformingen av logo og annet materiale øker jo voldsomt hvis man ansetter proffer og ikke fjortiser. Husk at markedsføring må sees helhetlig. Det betyr at den logoen/nettsiden/plakaten/whatever bør inngå i en litt større og mer helhetlig plan for virksomhetens markedsføringsplan.

Det er holdningen jeg kritiserer. Ikke arbeidet til de som deltok i konkurransen. For, ja, det så jo helt greit ut det de lagde her. Men, har du tenkt helhetlig på dette? Stemmer logoen overens med selskapets øvrige markedsføringsaktiviteter?

Det å bruke proffer til å lage en helhetlig plan er i lengden mye mer effektivt enn å "ta det på sparket". Husk at markedsføring er kunnskap, og ikke kreativitet.

Som min professor i markedsføring brukte å si: Hvis du skulle opereres? Hva ville du hatt? En kirurg som opererte etter kunnskap og erfaring, eller en kirug som opererte etter kreativitet?

Kan ikke uttale meg om Chess sin logo da jeg ikke kjenner chess sin plan for markedsføring. Det kan jo være at dette at den er enkel og stygg er meningen. Kanskje de har en helhetlig plan for dette? Type "vi bruker heller penga på å gi deg billig ringetid enn å bruke penga på logoer".

Men det er bare spekulasjon fra min side.
 
Kan ikke uttale meg om Chess sin logo da jeg ikke kjenner chess sin plan for markedsføring. Det kan jo være at dette at den er enkel og stygg er meningen.

Synes du kom med mye fornuftig her. Men valgte å sitere nettopp dette. Er jo en kunst i seg selv å designe for "billige" varer - det skal se billig ut. Ta for eksempel lav-pris varene man finner i butikken (såpe, matvarer mm) - det må se billig ut for at man skal tro det er billig - og gjerne også stikke seg ut. Ikke en veldig enkel jobb det heller.
 

mofu

Medlem
selvfølgelig er det viktig at logoen stemmer overens med måten man ønsker å kommunisere på.. Derfor man har en grundig brief på prosjektet og deretter jobber frem og tilbake med de logoene man føler har riktig retning for å få ting til å stemme..

Nå er akkurat dette feltet min bakgrunn og jeg har høy kompetanse på det, så det er klart, det er lettere for meg å skille ut de som faktisk lager noe bra og som passer til meg fra det som absolutt ikke kommunikativt er riktig.. Er nok mange med 0 kompetanse som benytter seg av denne siden og velger helt feil vinner.

Vil uansett si at dette virkelig er verdt pengene.. Omså man betaler $300 bare for å få inn 50-100 logoer som en brainstormingprosess som man ta videre og videreutvikle inn i sin profil, så er det verdt det.. en fokusgruppe tatt fra gaten koster mer enn dette.. og i mitt tilfelle har jeg faktisk nå fått et problem med å velge vinner fordi det faktisk er flere veldig bra alternativer :)

Jeg valgte iallefall ikke 99designs.com på bakgrunn av at det er billig.. kunne betalt en fjortiss 300 for å lage noe møkk.. her går jeg ut med 1500kr som fortsatt er billig ja, men hovedpoenget er at jeg får tilgang til hodene til en stor bredde av forskjellige kreative designere.. det er det som er interessant med konseptet :)
 
Topp