Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Introdusere bankkonto i regnskapet som ikke skal brukes året etter?

alex1500

Medlem
Jeg bruker to bankkontoer i mitt enkeltperson foretak for inntekter, og har også en bank konto som jeg i fjor brukte til å betale alle utgifter i forbindelse med firma og tillegg alle private utgifter og inntekter (har fast jobb utenom firma). Det jeg lurer på er om det er noe god ide å ta inn den bank kontoen som jeg brukte til å betale alle utgiftene i firmaet med inn i regnskapet? Har over 300 transaksjoner på den privat kontoen og alle disse må jo inn i regnskapet. Denne bank kontoen har jeg ikke tenk å bruke til utgifter til neste år. Kommer til å bruke en bank konto som jeg bare bruker til firma slik at det blir mindre å føre.

Det jeg lurer på er hva som skjer når jeg i fjor brukte privat kontoen og i år ikke skal bruke den lengre i regnskapet? Jeg fører jo alle transaksjonene mot 2060 Privatkonto og så overfører dette til 2050 Egenkapital, som igjen fører til at Utgående balanse blir overført til ingående balanse til neste år. Betyr det at når jeg først har introdusert denne private bankkontoen i regnskapet så er det ikke mulig å ta den bort fra regnskapet igjen? For man må vel vise hvordan egenkapitalen endrer seg gjennom 2013 også?
 

Steve Cash

Medlem
Jo, det går an å ta den ut igjen, det er bare å føre saldo mot kontantuttak.

Hvis det er få transaksjoner i firmaet på i 2012, og veldig mange privat, så virker det litt slitsomt å ta den inn, som du sier må du føre alle privattransaksjonene også. Du kan eventuelt føre det som er betalt for firmaet kredit innskudd kontanter, og legge ved bankutdrag som dokumentasjon for at det er betalt fra bank og ikke av lommeboka.
 

alex1500

Medlem
Kunne jeg fått noen eksempler på hvilke regnskaps kontoer som det blir riktig å føre dette opp på? La oss si jeg tar inn min bankkonto som jeg har brukt til både private og firma betalinger. Hvordan skal jeg rent praktisk ta denne bankkontoen ut av regnskapet igjen (i neste års regnskap) når den først har tatt den inn i regnskapet i år (jo mer detaljer jo bedre :) )?
 

Steve Cash

Medlem
Ta inn en privat bankkonto i regnskapet og gjøre den til firmakonto:
Beskrivelse: Debet konto for bank, kredit konto for innskudd kontanter.
Poster på næringsoppgave 1:
1920 Bankinnskudd på side 3 og 2055 Innskudd kontanter på side 4.
Hva kontoene heter i regnskapssystemet kan variere, men hos meg er det konti som heter det samme som disse postene, så da blir det:
Debet 1920 kredit 2055 - saldo den dagen den tas inn.

Ta kontoen ut av regnskapet:
Beskrivelse: Debet konto for uttak av kontanter, kredit konto forbank
Samme konto på næringsoppgavens side 3 som ved inntak, på side 4 er det post 2061.
Om kontoene i regnskapssystemet heter det samme så blir det rett og slett
Debet 2061 Kredit 1920 - saldo den dagen du tar den ut.
 

alex1500

Medlem
Takk for svar. Har ett tilleggs spørsmål. Når man tar bankkonto ut av regnskapet igjen. Må man fysisk ta ut pengene fra bankkonto (og kredit 1920) og vise dette beløpet med bankutskrift eller holder det at man bare fører det opp i regnskap uten noe mer dokumentasjon?
 

Steve Cash

Medlem
Du trenger ikke å ta pengene ut av bankkontoen hvis du likevel skal beholde den og bruke den privat. Det holder postere slik at kontoen i regnskapet står i 0. Legg ved bankutdraget i regnskapet og skriv på at den er tatt ut til privat.
 
Topp