Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Investeringsselskap / holding

Jon

Medlem
Med den nye lovendringene fra regjeringen i går er vel spørsmåler heller hvorfor nuf? AS og NUF likestilles. I og med holdingselskap regner jeg med du har 100.000 til ak.
 
Tja, med den nye endringen er vel etableringskostnadene rimelig like, men dette firmaet skal kun brukes ift å utsette skatt på utbytte og aksjeavkastning så hvorfor kjøre hele papirmølla med norsk as når mer eller mindre alt sammen (med unntak av et vanlig norsk regnskap) kan settes bort til f.eks Firmahjelp for et par lapper i året?
 

Jon

Medlem
Det er vel ikke noe større papirmølle med et as. Gjør det sammen med regnskapsføreren din for samme pris... En forskjell er kanskje regler for interim utbytte. Mener og huske at ltd og as er like, men det finnes andre alternativer som sceyschellene o.l...
 
I et NUF kan all egenkapitalen tilføres i form av et lån som i praksis blir en fremførbar minuspost, mens i et AS må vel de første 100k skytes inn som ren EK ?

Er ikke det et moment man bør ha med i vurderingen?
 

Jon

Medlem
I et NUF kan all egenkapitalen tilføres i form av et lån som i praksis blir en fremførbar minuspost, mens i et AS må vel de første 100k skytes inn som ren EK ?

Er ikke det et moment man bør ha med i vurderingen?

Hva blir effekten av det, i forhold til rentene?
 
Privat lån fra meg selv, så rentene er igrunn ikke veldig relevant. Det jeg imidlertid lurer litt på er om det egentlig har noe for seg å finansiere på den måten i et selskap som kun tjener på aksjekjøp/salg og utbytte? For å ha noen nytte av en slik gjeldspost trengs det vel et skattepliktig overskudd i firmaet å motregne..

Bortsett fra dette, er det altså pr i dag ingen andre forskjeller ut over at skjemaene er forskjellige samt at du må regne med 5000-10000 mer i oppstarten av AS(revisor som bekrefter innbetaling av EK etc)?
 

Jon

Medlem
Privat lån fra meg selv, så rentene er igrunn ikke veldig relevant. Det jeg imidlertid lurer litt på er om det egentlig har noe for seg å finansiere på den måten i et selskap som kun tjener på aksjekjøp/salg og utbytte? For å ha noen nytte av en slik gjeldspost trengs det vel et skattepliktig overskudd i firmaet å motregne..

Bortsett fra dette, er det altså pr i dag ingen andre forskjeller ut over at skjemaene er forskjellige samt at du må regne med 5000-10000 mer i oppstarten av AS(revisor som bekrefter innbetaling av EK etc)?

Det jeg mente var at et lån i seg selv ikke blir et underskudd, men evt rentene kan bli. Det samme kan man evt gjøre for et as, men ikke for EK. Den store fordelen med holding er at du kan reinvestere gevinst uten å betale like mye skatt.
 
Mente det var noen som nevnte her tidligere at du ikke trengte å bruke revisor til å bekrefte EK hvis EK rett og slett var cash som blir satt på konto?

Slik som reglene er nå må revisor bekrefte at at aksjekapitalen er innskutt. Slik som det nye forslaget om endring i revisorplikten ser denne ut til å fortsette.
 
Topp