Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Investor til lite/mellomstort prosjekt, hvor ville du lett?

Epsilon

Medlem
Dersom man har et lite/mellomstort prosjekt (trenger ca 1.000.000 i startkapital), hvor ville du da lett etter en investor?
 
U

Uregistrert

Guest
Om du har et prosjekt som du trenger bare 1 mill. for å gjennomføre så låner du på ditt eget hus. Du får ingen seriøse folk med deg på idéen om du ikke tør å satse på deg selv.
 

Epsilon

Medlem
Det går absolutt an å få med investorer om du har en god idé. Noen foretrekker å pantsette huset og få "hele kaka selv", andre foretrekker å kjøre mer safe, og heller gi bort en stor del av kaka til noen som bidrar med startkapital.

Her er et eksempel på et sted man kan finne investorer. SMB Børsen – Markedsplassen for kjøp og salg av bedrifter
Det finnes sikkert mange gode plasser for å komme i kontakt med noen. Kom gjerne med forslag. Det er det tråden er til for.
 

Christian

Medlem
Om du har et prosjekt som du trenger bare 1 mill. for å gjennomføre så låner du på ditt eget hus. Du får ingen seriøse folk med deg på idéen om du ikke tør å satse på deg selv.

Haha, var dette seriøst? En god investor analyserer nedsiden og oppsiden i et prosjekt, samt analyserer sannsynligheten for begge deler. Om gründeren har så stor på prosjektet sitt at han er villig til å "gamle" seg fra gård og grunn for ideen vil ikke ha noen innvirkning på analysen. En seriøs investor er også klar over at en investering.

En investor vet også at hans portefølje vil ha en "varians" som noen med mindre midler ikke vil tåle.

En annen ting: En investor ser etter personer som kan dedikere et fult fokus på arbeidet. Har denne personen for mye personlig risiko på skuldrene kan fokuset forsvinne og løsningene være alt for kortisiktige, og langsiktig avkastning kan forsvinne.
 

Epsilon

Medlem
@Christian, har hadde du lett etter investorer? Har du en idé, så kom med den.

Jeg er ikke så begeistret over at skattelistene legges ut en gang i året. Men uansett så kan de være et sted å lete. Finn et postnummer i nærheten av deg selv. Sorter på formue. Hør om de hadde vært interessert i å bli med på prosjektet. Mange av de har pengene sine i aksjefond. Godt mulig at man kan finne noen der som er interessert.

Jeg kan ta Lillehammer for eksempel. Det er 20 forskjellige postnummer der. På et av postnummerene (2615) bor det 2705 folk. Sorterer vi på formue er det 17 stykker som står oppført med mer enn 5 millioner. Nytt postnummer, nye personer som kan være med. Det beste hadde vært å prøve lokalt først tror jeg. Bor du i nærheten er det med på å skape tillit.
 

Christian

Medlem
Nei, jeg har egentlig ikke lett etter investorer. Men har en nær samarbeidspartner (som vi deler kontorlokaler med) som har med seg en stor investor (som har investert ~50 mill i selskapet). Så føler jeg har lært en del om dette gjennom diskusjoner med gründeren av det selskapet. Men jeg er selvsagt ingen ekspert.

Jeg tror ikke skatteliste-ideen din er veldig god. For det første så tror jeg ikke du har mye gjennomslagskraft. Du vil for det første møte mange som ikke er investorer, og blandt de du finner vil du nok helt sikkert ikke møte noen som har noen kompetanse på ditt prosjekt (regner med det er noe internettbasert?).

Jeg ville heller prøvd å oppsøke profesjonelle investorer, og helt investorer som (forutsatt at det er et internettprosjekt) som har kompetanse på internett. De vil mye enklere kunne forstå ideen din. Og ved at de har kompetanse og erfaring, vil du også kunne få med deg mer aktive eiere. Sannsynligvis vil en investor kreve en stor rolle i et styre osv, så her får du muligheten til å få med deg mye kompetanse og erfaring inn i prosjektet ditt. Kompetanse og erfaring som kan være kritisk for om du flopper eller ikke. Ulempen med en aktiv eier er jo selvsagt at man ikke alltid kan gjøre akkurat det man vil, men dere vil begge ha samme incetiver (bygge verdi) og derfor tror jeg at man som oftest tjener på å ha med seg en slik eier.
 

Epsilon

Medlem
Tråden var mest ment for ideer om hvor eller hvordan man kan finne investorer til små/mellomstore prosjekt. Det kan være noen hundretusen, det kan være noen millioner.

Det er et viktig poeng det du skriver om at de ofte vil kreve en eller flere styreplasser. Er det noen man føler ikke har så mye godt å komme med, og samtidig er veldig bastant, så er det ofte best å finne noen andre.
 

Epsilon

Medlem
Forumene til Hegnar og Dagens Næringsliv kan godt være plasser hvor man kan finne investorer.

Det gjelder også små rubrikkannonser i Finansavisen, Kapital, Dagens Næringsliv eller lignedne blad. Annonsen kan vise til en hjemmeside hvor de kan lese mer om prosjektet.

Hvis noen her har fått starthjelp av en investor før: Hvordan kom dere i kontakt med hverandre?
 

sta

Medlem
Jeg har etterhvert en del erfaring med å skaffe investorer. Et par kjappe tips:

(1) Ideer har alle, og alle grunderer tror at deres ide er unik, men slik er det sjeldent. Har du ingen track-record og ingen penger satset på dette selv skal ideen din være veldig bra og du skal være en meget god selger hvis du skal få en investor med på laget, og du bør være klar til å gi kanskje 70-80% eierskap til investoren.

(2) Som andre skriver, sjekk Innovasjon Norge om muligheter for støøte. Er ideen innefor deres nedslagsfelt og bor du rette plassen er det ikke urealistisk å få 1 million fra dem fordelt over et par år. Husk at du nesten uten unntak må stille med 25% av prosjektkostnadene selv hvis Innovasjon Norge skal bidra.

(3) Har du ingen track-record, ingen penger, en ide som ikke Innovasjon Norge vil støtte, er en dårlig selger og i tillegg ikke villig til å gi fra deg godt over 50% av eierskapet har du en meget, meget lang vei å gå. Ikke prøv proffe investorer da, du spiller både din og deres tid. Gå da heller for en lokal "rik onkel" som kan være villig til å gjøre investeringen, like mye for å hjelpe deg og støtte aktivitet i nærområdet som for å tjene penger.

(4) Ha klar bra og gjennomarbeidet forretningsplan som inkluderer driftsbudsjett for tre år fremover og markedsplan. Uten dette fremstår du ikke seriøs.

Lykke til......
 

Epsilon

Medlem
Om du har et prosjekt som du trenger bare 1 mill. for å gjennomføre så låner du på ditt eget hus. Du får ingen seriøse folk med deg på idéen om du ikke tør å satse på deg selv.

Når det folk som bruker en hel haug med penger på noe slikt (hahah):
«Tryllekunstner» svindlet nordmenn for en halv million - Sørlandet - NRK Nyheter
Så synes jeg det blir litt vel pessimistisk å tenke at det ikke går an å få noen til å legge en mill i et godt prosjekt.
 
Topp