Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jobber du i helgene?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er en liten greie jeg (og sikkert mange andre) har fått med meg, og det er dette med at folk ikke jobber i helgene. Dersom jeg på en Lørdag eller en Søndag forsøker å oppnå kontakt med en bedrift, da viser det seg at dette er komplett umulig. Noen bedrifter kan ikke holde åpent i helgene pga norges lover og regler har jeg forstått, men hva med alle som faktisk helt uten og komme på kanten med loven kan holde oppe? Er det virkelig så farlig?

Nå undrer jeg meg litt på hvorfor i alle dager det er slik. Er det virkelig så farlig og holde oppe i helgene, spesielt dersom det faktisk kun er 1-2stk som driver hele skuta? Er det noen ekstra utgifter ved å jobbe i helgene,? eller er det bare nordmenn som er noen helgesnobber?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg kan ikke se at dette har noe med "snobbete" å gjøre, men mer en tradisjon og kultur man har i Norge, og Europa.

Det er viktig å finne tid til å lade batteriene, noe undertegnede ikke er flink nok til, slik at man har nok å gi resten av uken.
 

picxx

Well-Known Member
Nå undrer jeg meg litt på hvorfor i alle dager det er slik. Er det virkelig så farlig og holde oppe i helgene, spesielt dersom det faktisk kun er 1-2stk som driver hele skuta? Er det noen ekstra utgifter ved å jobbe i helgene,? eller er det bare nordmenn som er noen helgesnobber?

Det er vel helst de som kun er 1-2 stk. som faktisk fortjener å ta helgefri.
Driver de seriøst tar man ofte ikke hverken særlig sommerferie, påskeferie eller annen ferie.
"Tredagers" kan man jo så langt bort fra, ihvertfall de første årene, og gourmetmiddager som makaroni i ketchupbad blir vel langt en standard som lunch og middag.

Hvorfor det finnes lover som enda skal "holde hviledagen hellig" kan man jo lure på, men frie åpningstider hadde jo ikke gjort annet enn å skjerpe konkurransen og forbedret tilbudet til forbruker.
"Brusatdbua" var jo århundrets sikkerstikk i så måte... :D:D:D
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Jeg jobber i helgene og ellers om kveldene i perioder, feks hvis det er mye å gjøre. Noen perioder tar jeg det igjen med å gjøre svært lite. Det er jo en av fordelen med å jobbe for seg selv, at man kan regulere arbeidstiden.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg jobber alltid, bortsett fra når jeg sover, spiser og sånt. Men jeg tar ikke telefonen etter 17.30 - husker jeg var litt paff da det var noen som ringte en fredagskveld 20.30 for å spørre om noen produkter fra hagebelysning.no.
Folk er veldig forskjellig - noen ønsker en 8-16 (7-15) jobb, men det virker være slik at jeg ikke ofte stifter bekjentskap med slike mennesker: de og meg er kanskje for forskjellig.
De som bor i et ikke-vestlig land: hvordan er det med lørdag- og søndags-fri? I Ghana opplevde jeg at alle dager var like, bortsett fra kirkemøte på søndag.

Jeg leste litt om det med 5-dagers arbeidsuke, og det ser ut som at ting henger litt igjen.. Det var visstnok først i 1969 fikk Norge 5-dagers arbeidsuke, men ferieloven f.eks. regner fremdeles med en 6-dagers arbeidsuke (nå er ferieloven i strid med menneskerettigheter som sier at den som jobber har krav på betalt ferie, noe som ikke gjelder i Norge det første året man begynner å jobbe).

Litt kult å vite litt om hvordan ting ble til i grunnen - ikke uventet at det er Atle som kommer med slike tanker :).
 

picxx

Well-Known Member
De som bor i et ikke-vestlig land: hvordan er det med lørdag- og søndags-fri? I Ghana opplevde jeg at alle dager var like, bortsett fra kirkemøte på søndag.

Gjerne 6-7 dagers uke her (10-12 timers dager) i industrien.
Innen det offentlige og i "bedre stillinger" i det private har man gjerne 5 dagers uke.
Ferie utover det er gjerne en og annen buddhadag, noen dager rundt songkhran (buddhistisk nyttår) og for noen et par dager rundt nyttår.
Snittlønning i industrien ligger på 1500-2000.-NOK i mnd. i grunnlønn.
 

picxx

Well-Known Member
Man må være rimelig naiv for å ikke tro at lengre åpningstider gir dyrere varer.

Nå skrev ikke jeg noe om prisen på varene da.
De fleste hadde nok overlevd en økning i pris på kolonialvarer, som faktisk er den minste utgiften norske husholdninger har i dag, men som de fleste elsker å bære og syte over er for dyrt.
 

tyr897

Medlem
Et eller annet sted må de få ekstra inntekt fra for å holde lengre åpent. Men jeg antar at butikkene hovedsaklig vil spise markedsandeler fra 7-eleven, Shell osv. Det trenger derfor ikke nødvendigvis bli dyrere.
 
Topp