Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Joomla, Wordpress eller egenkodet?

oddbjoro

Medlem
Mulig jeg havnet i feil kategori nå, flytt meg gjerne :)

Saken er at jeg pr nå, desverre er arb.ledig.
Tenker på å starte for meg selv, med bl.a å lage hjemmesider, service på pc'er osv.
Noen knallsterk webdesigner er jeg vel ikke, men alt kan læres :)

Har laget disse to i Joomla nå. www.forrail.no og Bjørklia - Husky Adventure, MerÃ¥ker

Kom gjerne med tilbakemeldinger på de. De jeg har laget sidene for er fornøyde, men hvordan ser det ut i deres øyne?

Dog det største problemet mitt, er jo at jeg ikke aner hva man bør ta i pris(disse 2 sidene, vil evt bli brukt som referanser på en evt firmaside).

"Hovedkonkurrenten" i mitt nærområde vil vel antagelig bli http://www.it-asap.no

Om dere ser på sidene de har laget, kontra mine. Hvor langt unna er jeg? :)
Bør jeg legge meg på ca samme priser som de, kanskje noe under siden jeg er ferskere enn ferskest? :)
Jeg vil få et litt annet geografisk nedslagsfelt enn disse da, men vil nok også sikkert skrense innom der de holder til.


En annen ting er. Hva anbefales av dere som allerede er i bransjen?
Koder dere alt selv. Brukere dere bare WP, bare Joomla. Eller en fin mix av alt?
 

kongen

kongemedlem
En annen ting er. Hva anbefales av dere som allerede er i bransjen?
Koder dere alt selv. Brukere dere bare WP, bare Joomla. Eller en fin mix av alt?

Anbefaller bruk av Joomla eller Wordpress. Dette fordi det ikke er nødvendig å kode alt selv når det finnes så fantastiske bra "ferdivare". Har bra erfaring med Joomla selv, og har begynt å sette opp noen nettsteder med Wordpress. Wordpress er enklere å sette seg inn i enn Joomla, da Joomla er mer kompleks, men begge skal være greit å lære seg.

"Hovedkonkurrenten" i mitt nærområde vil vel antagelig bli http://www.it-asap.no

Om dere ser på sidene de har laget, kontra mine. Hvor langt unna er jeg? :)
Bør jeg legge meg på ca samme priser som de, kanskje noe under siden jeg er ferskere enn ferskest? :)
Jeg vil få et litt annet geografisk nedslagsfelt enn disse da, men vil nok også sikkert skrense innom der de holder til.

Når det gjelder it-asap så ser det ut til at de lager websidene i Joomla og modifiserer "templates" fra RocketTheme (ser dette pga kildekoden).

Å lage slike nettsider tar omtrent en halvtime. 5 klikk med pc-musen for å innstallere Joomla, et par klikk for å laste opp ny template/mal. Og til slutt laste opp nytt hovedbilde via ftp.

It-asap har heller ikke laget sitt eget nettsted (dette er vist Foxmedia som har gjort), så det er ikke sikkert de lager noen av nettstedene selv, men kanskje outsourcer dette...
 

zapotek

Medlem
Designmessig er jo ikke sidene noen perler, men de fungerer jo til kundens bruk.

Angende publiseringsløsning så bruk Joomla eller Wordpress der kunden selv skal kunne gjøre endringer eller sidene skal hyppig oppdateres. Er det en enkel infomasjonsside som sjeldent eller aldri oppdateres så kjør statisk håndkodet HTML. Du får sider som laster kjappere, du slipper å drive å oppdatere CMS'en hele tida og hackerne får det jævlig tøft om de prøver seg.
 

oddbjoro

Medlem
It-asap har heller ikke laget sitt eget nettsted (dette er vist Foxmedia som har gjort), så det er ikke sikkert de lager noen av nettstedene selv, men kanskje outsourcer dette...


De lager sidene selv(med Joomla). Iallefall gjorde de det tidligere, hvorvidt de har endret dette, etter at de også starte butikk skal jeg ikke si noe om.


Hvordan synes du de 2 sidene jeg hadde laget, "ligger an" i forhold til sidene til IT-Asap da?
Er jo greit å vite om man tilbyr kunden en Skoda, til prisen av en BMW f.eks, eller motsatt :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Design kan du ikke, så det er greit. Men kan du kode? Kode design fra PSD-filer til templates for bruk på wp, joomla, etc? Hvis ja; bli BEDRE på dette. Rendyrk dette! Lag masse templates når du ikke har noe å gjøre og post disse til ulike sånne gallerier og last ned-sider. Skaff deg så mye erfaring på det systemet du velger å kode for som mulig.

Hva med design spør du da?

Ingen problem. Du leier inn designere til å lage design. Jeg gjør det hele tiden. Fikk en "kjendiskunde" nå i september som skulle ha en "rocka" stil, siden hun er artist. Det kan jeg ikke lage selv, siden jeg kun har evner til å lage svært enkle ting, så ringte jeg en designer jeg har leid inn før. Så lager HAN designet og så koder jeg.

Ang pris: ta fra 500 kr pr time og OPPOVER. Skal du gi pakkepriser på ting, så tar du bare cirkatiden du bruker på eks kode og ganger med timeprisen din. Husk å ta i litt ekstra for usikre momenter som mye korrespondanse med kunden og opplæring og slikt.
 

oddbjoro

Medlem
Design kan du ikke, så det er greit.
.

hehe, helt enig :) Har aldri vært noen stor designer(eller tegner for den saks skyld).

Men kan du kode? Kode design fra PSD-filer til templates for bruk på wp, joomla, etc? Hvis ja; bli BEDRE på dette. Rendyrk dette! Lag masse templates når du ikke har noe å gjøre og post disse til ulike sånne gallerier og last ned-sider. Skaff deg så mye erfaring på det systemet du velger å kode for som mulig.
Vet ikke om jeg skal si jeg kan det godt, men tror jeg kan bli bedre på det, enn på design for å si det sånn :)
Prøver egentlig om dagen og friske opp gammel kunnskap. Før jeg laget Forra IL sine sider, så var det vel 7-8 år siden sist jeg laget ei hjemmeside(da i Notepad).

Hva med design spør du da?

Ingen problem. Du leier inn designere til å lage design. Jeg gjør det hele tiden. Fikk en "kjendiskunde" nå i september som skulle ha en "rocka" stil, siden hun er artist. Det kan jeg ikke lage selv, siden jeg kun har evner til å lage svært enkle ting, så ringte jeg en designer jeg har leid inn før. Så lager HAN designet og så koder jeg.

Ang pris: ta fra 500 kr pr time og OPPOVER. Skal du gi pakkepriser på ting, så tar du bare cirkatiden du bruker på eks kode og ganger med timeprisen din. Husk å ta i litt ekstra for usikre momenter som mye korrespondanse med kunden og opplæring og slikt.


Regner vel med at jeg etterhvert må leie inn designer(e) ja.

Nå hopper jeg sikkert rett i baret mtp prisen men.... Vil ikke 500,- ++ være mye, når man ser at firmaet er helt nystartet, og kvaliteten ligger på det området jeg viste eksempler til?
Eller bør man bare legge seg på et visst nivå med engang, og så jobbe steinhardt, for å komme fortest mulig opp på det kvalitetsnivået som prisen forespeiler? Slik at man da evt, slipper å øke prisen om 6 mnd, 12 mnd'er osv?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Regner vel med at jeg etterhvert må leie inn designer(e) ja.

Nå hopper jeg sikkert rett i baret mtp prisen men.... Vil ikke 500,- ++ være mye, når man ser at firmaet er helt nystartet, og kvaliteten ligger på det området jeg viste eksempler til?
Eller bør man bare legge seg på et visst nivå med engang, og så jobbe steinhardt, for å komme fortest mulig opp på det kvalitetsnivået som prisen forespeiler? Slik at man da evt, slipper å øke prisen om 6 mnd, 12 mnd'er osv?

Altså, han designeren du leier inn vil kreve fra 500 kr og oppover pr time. Dette er helt normalt. Og det er ikke noe problem heller - for dette fakturerer du jo bare kunden.

Poenget er at når du leier inn designere så vil nivået på det du leverer bli myyyyyye høyere. Og da tar du selvsagt betalt deretter. Mitt anslag på 500 kr pr time var ganske lavt faktisk.
 

oddbjoro

Medlem
Altså, han designeren du leier inn vil kreve fra 500 kr og oppover pr time. Dette er helt normalt. Og det er ikke noe problem heller - for dette fakturerer du jo bare kunden.

Poenget er at når du leier inn designere så vil nivået på det du leverer bli myyyyyye høyere. Og da tar du selvsagt betalt deretter. Mitt anslag på 500 kr pr time var ganske lavt faktisk.


Mulig jeg misforsto deg isted. Når du nevnte 500,- og oppover, så trodde jeg du tenkte på hva jeg skulle ta?

Og jeg ser jo helt klart det at, med et bedre design så kan man ta mer betalt.

En annen ting er jo litt hva markedet ligger på i ditt nærområde?
Når jeg tok det firmaet isted som eksempel, så er det fordi de er vel den mest kjente aktøren i mitt nærområde(om man ikke beveger seg inn til Trondheim).

Om de tar f.eks 5000,- for en side alla Forra IL, så er det dumt av meg å gi en pris på 7000,-, men jeg bør jo heller ikke gå laangt unner. Da undergraver jeg jo markedet til begge egentlig.
 

oddbjoro

Medlem
Flott!
Minuset er at jeg gjorde en endring, omtrent på samme minutt som host'en gjorde en liten sak. Så jeg vet jo ikke om det var min endring, eller dems som gjorde susen... Men det viktigste er vel at siden funker som den skal igjen :)
 
Topp