Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jusstudenter, advokater eller lovkjennere trengs..

Gomlers

Member
Hallo, hallo!!

Jeg trenger noen sakkyndige som kan oversette den loven her til godt norsk for meg:
§ 4. Tilgift.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betalingen for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.
 

Daniel

q(O_o)p
Selger du TV kan du ikke gi med et kilo grus, men et tv-bord burde gå greit å gi med.

Skal du legge med noe gratis bør det ha relevans til tingen du selger.
 

picxx

Well-Known Member
Litt morsomt, men jeg regner med deere to siste har godt med justis når det gjelder lovverk i norge.

Ellers... det vil muligens oppheves tilgift i år...(eller det er en agurknyhet)
Du kan ikke gi et produkt....whatsover, for å få noen til å kjøpe et annet produkt pr. i dag.

Checks, coupons og rabatter er derimot noe helt annet.
(hva en skal legge i rabatter er også noe helt annet.....se hvidtsten f.eks.)
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
Så en bonus da med andre ord, som ikke henger sammen med hovedproduktet... ahh.. heldigvis :) Passet meg bra...
 

picxx

Well-Known Member
;)

................................
 

mofu

Medlem
picxx: leser du en gang til sier loven at merker, kuponger eller liknende dokumenter er å regnes som tilgift.. :) Konkrete penger (rabatt) regnes derimot ikke som tilgift med mindre man klarer å få dette til å ikke ha noen naturlig forbindelse med betalingen av varen..

Fikk en badeball på expert når jeg kjøpte GPS'en min for litt over en uke siden.. those criminal scumbags ;P
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så dette er med andre ord en regel de aller fleste gir blanke faen i? For jeg synes jeg har fått tilgifter når jeg handler ting mer eller mindre hele livet. Regner egentlig med de færreste har kjennskap til denne regelen.

Hva er forresten straffen for å bli tatt for noe så kriminelt som dette?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette handler en del om verdien av gaven du får og det er strengere b2b enn b2c!

Skal man lese loven firkantet så er det å motta en reklamepenn, badeball etc tilgift, men pga gavens verdi og formål antas det at det ikke er tilgift og slippes gjennom regelverket.

Dette er jo i næringslivet også kjent som smøring! Og, det er faktisk mange bedrifter som har sluttet med julegaver etc til kunder pga dette.

Det er vel her som overalt ellers at man bør bruke hue før man bruker slikke ting til å lokke kunder med - såfremt man ikke har lyst til å utfordre lovmakten...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ett godt eksempel på tilgift som ikke ble godtatt var et boligprosjekt nede i kvadraturen her i oslo der de ga med en scooter med leiligheten. De prøvde å argumentere med at det var fordi leilighetene var så "urbane" (dvs små), og at scooter også var veldig urbant... men det funka ikke så bra tror jeg. Nå viste det seg vel at det var veldig mye annet sketchy med de leilighetene også, hvis jeg ikke husker helt feil (skyhøy fellesgjeld og lavt innskudd, ikke ferdige i tide+++)
 

mofu

Medlem
de fleste som har studert markedsføring (iallefall i norge) kjenner nok til denne loven om de har hengt med i timene.. som msites sier er dette for å unngå "smøring" av kunden.. Når det gjelder straff så er dette på lik linje med resten av markedsføringsloven.. man holder på til man får en klage og blir bare bedt om å stoppe aktiviteten.. stopper man ikke kan man vel etter lang prosess ende opp med en bot avhengig av omfanget..
 

vidarlo

Apache-junkie
Det er vel for at det skal vere lettare å sammenligne priser, slik at alle spiller på samme bane, og ikkje forskjellige baner.

For kva er billegast av to gjenstander, når ein av dei gir noko du ikkje nødvendigvis har bruk for, eller bryr deg om prisen på, i tillegg?

Så det er faktisk slikt som er med på å gi eit godt marked, som sikrar at alle konkurerer med samme mogelegheiter og hindringer.
 

Niclas

New Member
Hva blir konklusjonen?

Jeg har lest denne tråden et par ganger nå og synes det spriker i alle retninger. Hva er lov og hva er ikke lov, og hvor i lovtekstene står det, og hvilke rettssaker kan man henvise til?

(Personlig liker jeg den fredelige metoden: Selger bestemmer selv hva han vil selge og hvordan. Potensiell kjøper velger selv om han vil handle eller ikke. Staten holder seg unna og lar fredelige folk inngå frie avtaler.)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Niclas: <dato>LOV-1972-06-16-47</dato> Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).
og 7.3.5 Forbud mot tilgift... - regjeringen.no

Forøvrig blir vel konklusjonen at det ikke er noen hardt definert grense her, og at man rett og slett må bruke litt skjønn. Skal du selge en badedrakt, så kan du gi med en badeball, men ikke en kaffekopp. Skal du derimot selge en vanntett mobiltelefon, så kan du nok gi med en badedrakt eller svømmeføtter. Selger du brus, kan du gi med en kjølebag, og til en drill går det fint med et sett med bits eller bor. Bruk hodet litt, så blir det ikke noe problem.

Litt off topic: Den "fredelige" metoden din (null statlig innblanding i et totalt fritt marked + total privatisering) har jo forøvrig blitt prøvd en del ganger... og har vel hittil ikke gitt et eneste bra resultat (dvs uten massiv arbeidsledighet, skyhøy rente og inflasjon osv), og har stort sett krevd diktaturer, unntakstilstand, tortur, "forsvinninger" og andre koselige ting for å "fungere"... Så jeg håper du skjønner at jeg ikke er så voldsomt positiv til den..?
 

Gomlers

Member
Flott diskusjon rundt det her.. takk for mange gode vinklinger.. Jeg har egentlig noe spesifikt i tankene, som fikk meg til å få klarnet den loven i 1. post:

Hva om jeg man "kjøper" et produkt av kunden, og betaler for det med 20.000,- selv om det du kjøper kun er verdt 500,-? Det måtte jo være opp til meg å betale hva jeg vil for en spesiell gjenstand?

Eller om jeg betaler min kunde for å skaffe meg andre kunder.. som f.eks. affiliates... Eller at en kunde, sikrer meg avtaler med 100 andre kunder, som igjen gir meg skyhøy inntekt, hvorpå jeg deretter betaler 1. kunden som en "takk for at du gjorde disse avtalene mulig - her har du salgsprovisjon" eller noe i den dur..

Vil det være ulovlig tilgift?
 
Topp