Kjapp og trygg hosting for Wordpress

köpa .no domäner?

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Regleras .no domänen av norsk lov?

jag har läst någonstans för ett tag sedan att inte vem som hellst får köpa domäner, och att även om man uppfyller kraven så finns det en grense på hur många jag får äga?

Är det någon som har mer information om detta.

jag har bott i norge i snart 1 år, och har ett norskt personnummer, är dock ej medborgare än. (selvom det lär nok bli så og, då jag skaffat norsk sambo)
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
okej, jo det är ju sant, men kan jag regga en sån utan att bedriva någon generell verskamhet, enbart för att köpa domänerna i utvecklingssyfte? iofs har jag en 3-4 svenska prosjekt som jag har lite planer om att vidareutveckla här i norge. så det kan vara en bra ide alikevel..

jag tackar för dina svar igen :)

Hm hur påverkar en egen firma min skatt som jag får genom företaget jag är ansatt i, blir det en felles deklaration (selvangivelse) för både min firma och jobb, eller gör man 2st åtskilda från varandra?
 
Sist redigert:

Ståle

Medlem
okej, jo det är ju sant, men kan jag regga en sån utan att bedriva någon generell verskamhet, enbart för att köpa domänerna i utvecklingssyfte? iofs har jag en 3-4 svenska prosjekt som jag har lite planer om att vidareutveckla här i norge. så det kan vara en bra ide alikevel..

jag tackar för dina svar igen :)

Det er ikke så veldig nøye. Skriv at du skal utvikle nettsider i Norge, og dermed også tjene penger på det.
 

Ståle

Medlem
Jeg benytter domeneshop.no til mine .no domener, og er godt fornøyd med dem. :) De er de største på markedet for .no domener.
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Jahapp, då har man fått org nummer då :) Gick ju førvånandsvært smærtfritt att få det :)

DÅ TIL NESTE SPØRSMÅL, finns det noen åpen databas øver domene status i Norge? d.vs dær man kan se vilka som nærmar sig expiration, ligger i redemption, har blivit slæppta osv?
Detta finns hos iis.se i sverige før .se domene.

Gærna något som tillåter script før att multichecka domenenamn (før att se om de ær fri)


MVH Fredrik Näs
 

Santo

Active Member
DÅ TIL NESTE SPØRSMÅL, finns det noen åpen databas øver domene status i Norge? d.vs dær man kan se vilka som nærmar sig expiration, ligger i redemption, har blivit slæppta osv?
Detta finns hos iis.se i sverige før .se domene.

Gærna något som tillåter script før att multichecka domenenamn (før att se om de ær fri)

Det finnes ingen slike offisielle lister for .no. Norid som bestyrer det norske toppdomenet .no ønsker ikke å gi fra seg slik informasjon.

Domeneshop.no har en liste over utløpte domener, men dette er ingen komplett liste over domener som utløper. Den inneholder kun de domener som de har i sin database og som de regelmessig sjekker for eksistens.

Det skal også legges til at Norid er svært restriktive på automatiserte whois-oppslag.
 
Topp